Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
A nagy kapacitású, emeletes motorvonat készülő kocsiszekrénye a Dunakeszi Járműjavító Kft. szerelőcsarnokában 2018. december 17-én. Újabb 8 darab, emeletes KISS (Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug) motorvonat szállításáról írt alá szerződést ezen a napon a MÁV-Start Zrt. és a Stadler Bussnang AG. Az első ütemben rendelt 11 motorvonat várhatóan 2019 végétől szállítja az utasokat a váci és a ceglédi elővárosi vasútvonalakon, a második ütemben gyártott 8 jármű pedig 2021 elejéig állhat forgalomba.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Egy hónap, és jönnek az emeletes vonatok, egyre többen lesznek

Újabb emeletes vonatok beszerzéséről szóló szerződést írtak alá a MÁV-Start Zrt. vezetői. Az emeletes Stadler-KISS vonatok forgalomba állításával javulhat a szolgáltatás minősége - vélekedett Kerékgyártó József, a társaság vezérigazgatója.

A következő 21 darab KISS emeletes motorvonat gyártásáról írt alá szerződést Kerékgyártó József, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója és Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója kedden. A Stadler és a MÁV-Start két évvel ezelőtt írt alá keretmegállapodást 40 darab KISS motorvonat szállításáról, amelynek 617 millió 500 ezer euró a beszerzési értéke. Ebből 2017 augusztusában 11 darab, 2018 decemberében 8 darab és most a további 21 darab emeletes motorvonat gyártásáról írtak alá szerződést a felek.

Az aláírást követően Kerékgyártó József hangsúlyozta, jelentős lépés a magyar vasút fejlesztésében a 40 darab emeletes motorvonat beszerzése, a járművek forgalomba állításával a budapesti elővárosban a korszerű Flirt és a KISS vonatok közlekednek majd. Számításuk szerint

a fővárosi elővárosi vonalakon 20 darab Flirt és 40 darab KISS motorvonat közlekedése esetén évente 60 millió utast szállítanak majd ebben a viszonylatban

- tette hozzá a MÁV-Start vezérigazgatója.

Dunai Zoltán a sajtótájékoztatón kiemelte, a 21 darab KISS emeletes motorvonat 100 milliárd forintos megrendelést jelent a Stadlernak. A cég igyekszik minél több magyar beszállítási hányaddal dolgozni, példaként említette, hogy

a 21 darab emeletes motorvonathoz a forgóvázat Szolnokon gyártják majd,

az összeszerelés nagy részét és az üzembehelyezést a Dunakeszi Járműjavítóban végzik, a fékrendszert a magyarországi Knorr-Bremse szállítja.

Kerékgyártó József elmondta,

  • 2020 februárjától fokozatosan áll majd forgalomba az első körben megrendelt 11 darab nagykapacitású KISS motorvonat a legforgalmasabb Budapest-Cegléd-Szolnok és Budapest-Vác-Szob elővárosi vasútvonalakon.
  • A tervek szerint a 2018-ban megrendelt további 8 KISS motorvonat 2020 végétől erősíti majd a két elővárosi vonal járműállományát.

A MÁV-Start vezérigazgatója rámutatott, hogy az új KISS-járműveknek jobb gyorsítóképessége lesz, az oldalankénti 12 ajtó gyors utascserét tesz lehetővé, mindez stabilabb menetrendet, csökkenő menetidőt tesz lehetővé.

A MÁV-Start és a Stadler közös közleményében felidézik, hogy idén július közepén készült el az első KISS motorvonat. Jelenleg két darab szerelvény fut a külföldi tesztpályákon. Várhatóan szeptember végén a harmadik jármű is kigördül a Dunakeszi Járműjavító gyártósoráról.

A szerelvények forgalomba állásához, a típusengedély megszerzéséhez szükséges több hónapos teszteket Németországban és Csehországban végzik.

A csehországi Velimben található tesztpályán az elmúlt hetekben az 1-es pályaszámú KISS-jármű üzembehelyezése megtörtént, jelenleg a szeptemberben esedékes féktesztekre készítik elő a Stadler munkatársai a vonatot. A németországi Minden településen található tesztpályán pedig a 2-es pályaszámú KISS-jármű sikerrel teljesítette azokat a teszteket, amelyek a jármű kisiklásbiztosságát vizsgálják. A 3-as pályaszámú járművel Magyarországon végzik majd a szükséges teszteket, vizsgálatokat, így

a KISS októbertől rendszeresen feltűnik majd a hazai vasútvonalakon is

- olvasható a közös közleményben.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Átszabnak több városi parkot, sokan fellélegezhetnek

Átszabnak több városi parkot, sokan fellélegezhetnek

A települési zöldfelületek tudatos tervezésével és kezelésével szeretné mérsékelni az allergia által okozott betegségterhelést egy osztrák-magyar határ menti együttműködés, amelyben a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) is részt vesz. A projekt célja, hogy a városi parkokba a jövőben olyan növények kerüljenek, amelyek nem okoznak pollenallergiát, de közben képesek alkalmazkodni a klímaváltozáshoz is.

Az amerikai intézkedés, ami átszabta a világgazdaságot

Egy kansasi gabonasiló árnyékában kezdődik a történet, ami a teljes világgazdaság térképét újrarajzolta. A Trump-korszak vámjai nem epizódnak bizonyultak, hanem tartós fordulatnak. A kérdés ma már nem az, hogy kivezetik-e, hanem az, hogy milyen világrendet eredményez. Jelen írás három forgatókönyvet vázol fel.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Új törésvonalra derült fény a "régi" és az "új" EU között

Új törésvonalra derült fény a "régi" és az "új" EU között

A gazdaságilag fejlettebb EU-tagállamok körében az uniós átlagnál erősebb kapcsolat jellemző az innovációs teljesítmény és a fenntarthatósági eredményesség között, míg a fejletlenebb országoknál nem igazolható szignifikáns kapcsolat, továbbá ezen tagállamok mind az innováció, mind a fenntartható fejlődés terén gyengébben teljesítettek - derül ki egy új hazai tanulmányból. Ez utóbbi azzal együtt igaz Magyarországra is, hogy az elmúlt években a fenntartható fejlődés és az innováció területén is látható előrelépést ért el. A kutatók szerint a regionális különbségek alapján célszerű lenne felülvizsgálni a fenntartható fejlődést szolgáló innovációk ösztönzését támogató uniós irányelveket.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×