eur:
407.92
usd:
387.83
bux:
77771.12
2024. november 17. vasárnap Gergő, Hortenzia
Az orosz NordStar Airlines repülőgépe.
Nyitókép: Facebook: NordStar

Összeomlás szélén az orosz belföldi légiforgalom, pedig rubel még lenne

Majdnem negyven orosz légitársaságot fenyeget csőd a nyugati büntető intézkedések miatt – írja a moszkvai Izvesztyija című újság. Pénzük még csak lenne, de az nem más, mint rubel.

Az orosz újság beszámolóját a Kyiv Post című angol nyelvű, ukrán portál ismerteti. Eszerint legalább 36, a belföldi forgalom 26 százalékát lefedő kis vagy közepes méretű légitársaság került végveszélybe. Egyikük, a NordStar Airlines vezérigazgatója az Izvesztyijának úgy nyilatkozott, hogy a legnagyobb gond a lízingelt repülőgépekkel van. Moszkva ugyanis válaszul a nyugati szankciókra úgy rendelkezett, hogy orosz vállalatok a külföldi partnereiknek is csak rubelben fizethetnek. Ellenben ezt a nyugati lízingcégek nem fogadják el, így a bérleti díjakat nem lehet kifizetni.

A tartozások felhalmozódása pedig odavezet, hogy a nyugatiak sorra mondják fel a szerződéseket és követelik vissza az utasszállító gépeiket. De még ennél is nagyobb csapást jelent az az új adórendelet, amely 2025-től lép érvénybe Oroszországban. A kis és közepes légitársaságok eddig a költségeik csökkentésére használták a nyugati lízingcégek által el nem fogadott rubel összegeket. Csakhogy január elsejétől az orosz állam ezekre is profitként tekint, és 25 százalékos nyereségadót vet ki rájuk. Ez viszont csődbe viheti a társaságok jelentős részét – állította Leonyid Mohov, a NordStar vezérigazgatója.

Az Ural Airlines Airbus A321-211 utasgépe. Forrás: Wikipédia
Az Ural Airlines Airbus A321-211 utasgépe. Forrás: Wikipédia

Azt is elmondta: csak a három legnagyobb társaság, az Aeroflot, az Ural Airlines és az S7 Airlines tudta megvásárolni a korábban lízingelt repülőgépeit. A többieknek továbbra is havonta kellene fizetniük a lízingdíjakat, amik egy A-320-as utasgép után 80 ezer és 150 ezer amerikai dollár között lehetnek.

Az ugyancsak az Izvesztyijának nyilatkozó Andrej Patrakov, az orosz repülésbiztonsági szolgálat, a RunAvia alapítója pedig azt közölte, hogy a ki nem fizetett bérleti díjakat a légitársaságok főleg a hirtelen megugrott alkatrész-, illetve szervizárakra fordították. A nyugati szankciók miatt ugyanis kénytelenek a fekete piacon alkatrészekhez jutni, valamint illegálisan próbálnak megfelelően képzett, külföldi szakembereket alkalmazni, és ez mind jócskán megemeli a költségeket.

Bár a neve győzelmet jelent, a Pobeda fapados légitársaság is vesztésre áll. Forrás: Wikipédia
Bár a neve győzelmet jelent, a Pobeda fapados légitársaság is vesztésre áll. Forrás: Wikipédia

A helyzet a Kyiv Post szerint annyira súlyos, hogy Oroszország nemrég Kazahsztántól kért segítséget, mert már nincs elég repülőgép a belföldi légi járatok fenntartásához. Az orosz fapados társaságok viszont szigorú üzemanyag-takarékossággal igyekeznek csökkenteni a költségeiket, viszont ez már sok esetben a repülés biztonságát is veszélyezteti.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.18. hétfő, 18:00
Schmidt Mária
Széchenyi-díjas történész, a Terror Háza Múzeum főigazgatója
Rengeteg kínai tőke áramlik Magyarországra, és éppen ez lehet az egyik fő kihívás Trump elnöksége idején

Rengeteg kínai tőke áramlik Magyarországra, és éppen ez lehet az egyik fő kihívás Trump elnöksége idején

2022-től 2024. szeptemberéig Magyarországra áramlott az összes kínai külföldi működőtőke több mint negyede, ami az európai kontinenst vette célba, és ezzel igyekszik a magyar kormány megtámogatni a recesszió-sújtotta gazdaságot – mutat rá vasárnapi körképében a Financial Times. A cikk egyik fő üzenete az, hogy a sok kínai tőkéből adódhat a nagy politikai mutatvány, hogy hogyan egyensúlyozzon az Orbán-kormány a kínai és az amerikai érdekek mentén, és közben a már bejelentett nagy autóipari beruházások lendületet is adjanak az EU-pénzek korlátozottsága miatt is szenvedő magyar gazdaságnak.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×