Infostart.hu
eur:
387.82
usd:
331.05
bux:
109466.16
2025. december 19. péntek Viola
29 July 2022, Bavaria, Rosenheim: A pump nozzle is stuck in the filler neck of a car at a gas station.  Anyone who wants to save money at the gas station while on vacation abroad will have to part with old rituals this summer. After all, filling up on the other side of the border is no longer as profitable as it used to be, and in some cases has become a minus business. Photo: Uwe Lein/dpa (Photo by Uwe Lein/picture alliance via Getty Images)
Nyitókép: Uwe Lein/picture alliance via Getty Images

Új üzemanyag jön a kutakra – itt vannak a részletek

2035 után csak szintetikus üzemanyaggal lehet belső égésű motoros autót értékesíteni az unióban, a szabályozás már most készül.

Az Európai Unió döntése értelmében 2035 után nem lehet hagyományos dízel és benzines új autókat értékesíteni, csak ha szintetikus üzemanyaggal működnek. Az új hajtóanyag szabályozásának már most nekilátott az Európai Bizottság – írja az autoszektor.hu.

A szintetikus üzemanyag nem új találmány, már több mint 100 évvel ezelőtt is készültek Németországban, de igazán ismertté az utóbbi egy évben vált a kifejezés. A Porsche már most azon dolgozik, hogy szintetikus üzemanyagokat előállító gyárat indítson, amely évi 55 millió litert céloz meg 2024-re, 2026-ra pedig 550 millió litert.

A benzint és a gázolajat olajjal állítják elő, de alapvető kémiai szerkezetüket hidrogén- és szénatomok alkotják. Ezeket a szénhidrogéneket

vízből kinyert hidrogén és a levegőből származó szén felhasználásával elő lehet állítani. Ez a folyamat sok energiát igényel,

de ez az energia megújuló forrásokból, például szél- vagy napenergiából is előállítható. Mivel a folyamat szenet von ki a légkörből, segít ellensúlyozni az üzemanyagot ténylegesen elégető motorok kibocsátását.

Jelenleg nem olcsó mulatság az előállítás. A Royal Society tudományos intézete szerint mindössze egy liter szintetikus dízel üzemanyag 4 fontba kerül adózás előtt. A méretgazdaságosság és a további technológiai fejlesztések csökkenthetik a költségeket – de valószínűleg soha nem lesz olyan olcsó, mint a ma vásárolt benzin és gázolaj.

Az uniós szabálytervezetek szigorúbbak, mint az alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokra vonatkozó, néhány más uniós éghajlat-politikai intézkedésben szereplő szabályok. Például az országok bizonyos üzemanyagokat akkor is használhatnak az EU megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos célkitűzéseinek teljesítéséhez, ha azokkal nem 100, hanem 70 százalékos kibocsátásmegtakarítást érnek el, de ez az engedmény jelen állás szerint nem vonatkozik majd a szintetikus üzemanyagokra.

Címlapról ajánljuk

Raklapmáglyák, térdig érő krumpli és zeller – apokaliptikus állapotokat hagytak maguk után a céljukat elérő gazdák Brüsszelben

Nem köt az Európai Unió szabadkereskedelmi megállapodást Dél-Amerikával, ezt a célt a gazdák elérték, de Brüsszel városa nagy árat fizetett ennek kikényszerítéséért, a belga fővárosban megbénult a közlekedés, buszok rekedtek a traktorok közé, csak gyalogosan és kerékpárral lehet közlekedni. A csúcson kiderült, miből gondolja az EU visszafizethetőnek azt a kölcsönt, amelyet most Ukrajnának ad. Helyszíni tudósítás.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Nagy átalakulás előtt a brit nyugdíjpénzek piaca, az öröklési szabályokba is belenyúlnak

Nagy átalakulás előtt a brit nyugdíjpénzek piaca, az öröklési szabályokba is belenyúlnak

A brit nyugdíjtörvénycsomag várhatóan 2026-ban kapja meg a királyi jóváhagyást, és jelentősen átalakítja a hozzájárulással meghatározott (DC) nyugdíjrendszerek működését. A törvényjavaslat előírja, hogy a többmunkáltatós, automatikus beléptetésű rendszereknek legalább egy olyan fő, alapértelmezett befektetési konstrukcióval kell rendelkezniük, amely 2030-ig egységes stratégia mentén legalább 25 milliárd fontnyi vagyont kezel - írja a Pension Policy International. Az öröklési szabályok is megváltoznak, a korábbiaknál szigorúbbak lesznek az adómentesség feltételei.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×