Igazolást nyert, hogy a gazdasági nehézségek idején felértékelődik a pénzügyi tervezés szerepe. A magyarok több mint fele ugyanis már rendszeresen vezeti a háztartás bevételeit és kiadásait. Erre a megállapításra jutott a Provident Pénzügyi Zrt. anyavállalatának, az International Personal Finance (IPF) cégnek az 500 fős mintán elvégzett, kor, nem és régió tekintetében reprezentatív kutatása, amelyet 2023 májusában a Kantar készített - írta meg az Index.
A kutatás során 2023 májusában a lakosság szubjektív pénzügyi helyzetét mérték fel, amiből az derült ki, hogy
minden negyedik magyar lenullázza a bankszámláját a hónap végére, ráadásul a lakosság negyede egész évben nem tud megtakarítani.
Ugyanakkor az is világossá vált a felmérésnek köszönhetően, hogy a gazdasági nehézségek következtében nő azoknak a száma, akik a tudatos pénzügyi tervezés jegyében már elkezdték vezetni a bevételeiket és kiadásaikat egy kockás füzetben.
A magyarok 23,6 százaléka minden egyes kiadását megtervezi – világított rá a Kantar kutatása –, a megkérdezettek 36,4 százaléka pedig a főbb kiadások előtt veszi számba, hogy az még belefér-e a családi büdzsébe. A magyarok 28,9 százaléka csak néhány kiadást tervez meg előre, míg csupán 8,7 százalék válaszolt úgy, hogy egyáltalán nem tervezi meg a költségeket.
Az eredmények szerint ugyan nem sokkal, mindössze fél százalékkal, de a nők jobban hajlanak a pénzügyi tervezés irányába. Míg a férfiak jobban nyomon követik a mindennapi költségeket, addig a nők a főbb kiadásokon töprengenek el jobban. A kutatók azt is kiderítették, hogy a férfiak hajlamosabbak kiengedni kezeik közül a pénzügyi gyeplőt, ugyanis minden tizedik férfi egyáltalán nem tervezi meg a költségeket. A nők esetében ez az arány érezhetően alacsonyabb, 7,5 százalék.
A fiatalabbak felelőtlenebbek a pénzköltésben
A korcsoportok szerinti bontás alapján a 18–34 év közöttiek kevésbé gondolkodnak előre, ha anyagi tervezésről van szó,
csak 12,2 százalékuk tart számon minden kiadást, és 38,6 százalékra tehető azoknak a száma, akik a nagyobb kiadások előtt gondolkodnak el azon, hogy meddig ér a takaró
– állapították meg a kutatást bemutató elemzésben. Minden ötödik 35–54 év közötti megkérdezett vezet napi költségvetést, míg az 55–75 évesek a pénzügyi tudatosság zászlóvivői, mivel 36,3 százalékuk vezeti rendszeresen kiadásait.
A Kantar kutatásában azt is megkérdezte, hogy mire költenék a válaszadók a megtakarított pénzüket. Ebből kiderült, hogy a többségük, csaknem 30 százalék, lakásvásárlásra vagy felújításra gyűjt, közel minden ötödik válaszadó pedig nyaralásra és utazásra tesz félre. A megkérdezettek 17,5 százaléka a gyermekei életkezdésének támogatására szánja a megtakarításait, 11,3 százalék pedig autót szeretne vásárolni.
A válaszadók több mint ötödének semmilyen megtakarítása sincs.