Decemberben a nyersolajra, míg idén februárban az olajtermékekre, köztük a dízelolajra vonatkozó uniós szankciók lépnek életbe Oroszországgal szemben. Utóbbi bevezetése előtt nagyobb mennyiségű orosz finomított olajat vásároltak a piaci szereplők, de azt egyelőre nem lehet tudni, hogy ez milyen hatással lesz hosszabb távon az olajpiacra.
Hortay Olivér, a Századvég konjunktúrakutató Zrt. energia- és klímapolitikai üzletágának vezetője arról beszélt, a dízelpiacon még néhány hónapot várni kell arra, hogy egyértelműen kiderüljön az, hogy azok a logisztikai nehézségek, amelyeket a szankció okozott, előidéznek-e ellátási problémát Európa valamely régiójában.
A képhez tartozik, hogy a finomítói árrések, amelyek a szankció bevezetése előtt is rendkívül magasak voltak, továbbra is magasak lesznek. A szakértő szerint "nem várható, hogy ezek a jövőben csökkenjenek".
Az orosz finomítottolaj-termékek kiesésével és a távolabbi beszállítók belépésével az európai finomítók piaci ereje is tovább növekszik, így
inkább emelkedhetnek, mint csökkenhetnek a finomítói árrések,
tehát tartósan magas, esetleg még növekedő dízelárakra kell készülni, és egyre nagyobb és nagyobb az esélye annak, hogy bizonyos régiókban átmeneti ellátási nehézségek adódnak. Ez esetben magasabb lesz a helyreállítási költség.
Az más kérdés, hogy az elmúlt hetekben a nagy mennyiségű készletek miatt ezek nem voltak tapasztalhatók és alighanem a következő hetekben sem kell hasonlóra számítani.
Az enyhe időjárás miatt globálisan is kevesebb gázolaj fogy, sajtóhírek szerint évek óta nem volt ennyi finomított termék az orosz tengeri tárolókban, azaz tartályhajókon, amelyet most nem tudnak értékesíteni.
Hortay Olivér szerint ugyanakkor elképzelhető, hogy nem is akarják eladni a jelenlegi alacsonyabb áron, hanem kivárnak, míg az árak ismét emelkedésbe kezdenek.