A biztonsággal kapcsolatos aggodalmak is felmerülnek ugyanakkor mind az utasok, mind a pilóták részéről – a hatóságok szerint ugyanakkor nem veszélyes egy olyan járaton utazni, amelynek csak egy pilótája van.
A jelenlegi kétpilótás rendszer a potenciálisan felmerülő vészhelyzetek kezelését könnyíti meg: ilyen helyzetekben lehet, hogy egyetlen pilóta kevés – írja a Euronews.
Repülés közben az egyik pilóta irányítja a gépet és figyeli a vezérlést, míg társa az esetleges anomáliák felbukkanására koncentrál. Ez arra is lehetőséget nyújt, hogy
a pilóták felváltva pihenhessenek is repülés közben,
amivel elkerülhető, hogy túlzottan elfáradjanak, ez ugyanis akár fatális következményekkel is járhat. Ha egyikük rosszul lesz, a másik át tudja venni a gép irányítását is.
Több mint negyven országban ugyanakkor változtatnának ezen a gyakorlaton: a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezethez (ICAO) – a szabályokat meghatározó ENSZ-szervezethez – fordultak, hogy segítsen megtalálni a kereskedelmi repülőgépek egyetlen pilótával történő biztonságos repülésének módját. Az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) is tárgyal a repülőgépgyártó cégekkel arról, hogyan lehetne megvalósítani az egyedül repülő pilóták szolgáltatását.
Az EASA szerint akár 2027-ben elindulhatnak az egypilótás járatok.
Vannak ugyanakkor pilóták, akik szerint a rendszerben komoly biztonsági problémák vannak kódolva.
"Azok az emberek, akik ezt az módszert választanák, nem vezetnek nap mint nap repülőgépet. Ha a levegőben rosszra fordulnak a dolgok, akkor az elég gyorsan történik" – mondta Tony Lucas, a Qantas Airways Airbus SE A330-as repülőgépének kapitánya a Bloombergnek.
Lucas, aki egyben az Ausztrál és Nemzetközi Pilóták Szövetségének (AIPA) elnöke is, arra figyelmeztetett, hogy
egy vészhelyzet olyan gyorsan kicsúszhat a kezükből,
hogy nincs idő arra, hogy valaki más a pilótafülkébe léphessen.
Hosszú út vezethet még addig, hogy az egypilótás rendszer valósággá váljon. A hatóságoknak ki kell dolgozniuk egy protokollt arra, mi a teendő, ha a pilóta rosszul lesz vagy nem képes tovább vezetni a gépet – ennek részeként a távolból irányíthatják a gépet vagy robotpilótát is használhatnak.
A jövő az automatizált repülésé
Az ötlet ugyanakkor nem olyan új és vad, mint amilyennek elsőre tűnik: az iparágban évtizedek óta újra meg újra felmerül. Az ötvenes években még öt fő ült a pilótafülkében, ez napjainkra kettőre redukálódott, a jelenség tehát egy folyamat eredménye – de a légi utasokat is meg kell győzni arról, hogy veszélytelen lesz számukra az, ha már csak egy pilóta ül a gépeken. Ez pedig Alexander Feldman, a Boeing délkelet-ázsiai elnöke szerint nehezebb lehet, mint magát a rendszert kidolgozni.
"A technológiai kérdések már megoldottak: minden azon múlik, mikor érzi majd komfortosnak ezt a helyzetet az utasközönség és a szabályozó testület egyaránt" – mondja.
Az egypilótás helyzet felszállás és landolás közben kevésbé lesz kritikus, mint utazómagasságon: a végső cél az, hogy a repülés folyamatát automatizálják, így a pilótáknak a lehető legkevesebb feladatuk legyen. Erre ugyanakkor legalább 2030-ig várnunk kell az EASA szerint.