Magyarországon az idén eddig 36 baleset történt a vasúti átjárókban, 30 százalékkal több, mint az előző év hasonló időszakában - közölte a MÁV-START műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettese csütörtökön Balatonlellén, hozzátéve, hogy a június "fekete héttel" zárult: öt baleset történt, az egyik három halálos áldozatot követelt.
Kormányos László a település vasúti megállóhelyénél azzal indokolta a tájékoztató megtartását, hogy a nyári szünetben gyerekek kelnek útra a szüleikkel, nőtt az autóforgalom, tízezrek, százezrek utaznak, közlekednek a nyaralóhelyeken, és ez különösen a Balatonnál jelentősen növeli a balesetek kialakulásának esélyét.
A vezérigazgató-helyettes emlékeztetett arra, hogy a MÁV 2022-ben indította el Érj haza biztonságban! kampányát a vasúti átjárókban történő balesetek számának csökkentésére, ennek jegyében a Balatonnál és a Velencei-tónál is bemutatják a vasúti közlekedés kockázatait, felhívják a figyelmet a biztonságos közlekedésre, és arra, hogyan viselkedjünk a vasútállomásokon.
Hangsúlyozta: a KRESZ betartásával, körültekintő közlekedéssel megelőzhetők a vasúti balesetek. Felhívta a közlekedők figyelmet, hogy bármilyen eszközt használnak, piros jelzés esetén akkor se haladjanak át vasúti átjárón, ha a sorompó még nem zárult le, szabad jelzésnél pedig elővigyázatosságból nézzenek körbe.
Azt javasolta, hogy vasúti területeken ne használjunk mobiltelefont, fülhallgatót, a strandkellékek szállításánál pedig ügyelni kell arra, hogy azok ne akadályozzák a kilátást, tájékozódást.
Tilos vasúti járműre felmászni, felsővezeték közelébe kerülni, tárgyakat a vonat elé helyezni, a járműveket megdobálni, mert tragédiába torkollhat - mondta a vezérigazgató-helyettes, hozzátéve, hogy a társaság minden ilyen esetben feljelentést tesz.
Nagy Balázs mozdonyvezető, aki önhibáján kívül már két esetben is gázolt, azt mondta, munkája során naponta tapasztalja, hogy az emberek figyelmetlenül kelnek át a vasúti átjárókon, sőt vannak, akik a nyílt vágányon teszik ezt. Rámutatott, ha valaki a vonat elé lép, szinte biztos, hogy a baleset bekövetkezik, mert a vonat fékútja olyan hosszú, hogy nem tud időben megállni.
A MÁV közleményében azt írta, hogy újabb elemekkel bővíti intenzív vasútbiztonsági kampányát, Härtlein Károlynak, a BME Fizikai Intézet mesteroktatójának a közreműködésével SÍN-TÉR címmel ismeretterjesztő filmekben hívja fel a figyelmet a szabálykövető közlekedés fontosságára.
Kormányos László közölte, hogy a filmsorozat következő epizódja csütörtöktől látható a MÁV honlapján és Facebook-oldalán, ez az úgynevezett elsodrási határral, illetve a vasútállomásokon áthaladó vonat okozta vákuummal foglalkozik, azzal a veszéllyel, amit a szerelvény az ahhoz közel állókra jelent.