eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Az egyik MIXa típusú HÉV motorvonat eleje tükröződik egy tükörben a szerelvény indulásakor a H7-es vonal csepeli végállomásán 2023. november 30-án. Már csak két MIXa HÉV motorvonat közlekedik a csepeli vonalon.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Óbuda és Csepel polgármestere is katasztrófáról beszél HÉV-ügyben

A csepeli és az óbudai polgármester is arra kéri a főváros és a kormány vezetőit, hogy mielőbb állapodjanak meg az egységes bérletek ügyében. Borbély Lénárd és Kiss László szerint is katasztrofális következményekkel járna a két kerületre nézve, ha megszűnne a jelenlegi egységes bérletrendszer.

Katasztrofális következményekkel járhat a fővárosi és agglomerációs bérletrendszer körül kialakult vita a csepeliek számára – fogalmazott az InfoRádióban Borbély Lénárd, aki elképzelhetetlen helyzetnek nevezet, hogy március elsejétől a kerület lakosainak külön jegyet vagy bérletet kelljen vásárolniuk a csepeli HÉV-re, ami el sem hagyja Budapest közigazgatási területét.

A polgármester úgy véli, a Fővárosi Önkormányzatnak mindenképp meg kell egyeznie az illetékes Építési és Közlekedési Minisztériummal; ennek sikerességéhez a kormánytól azt kérte, hogy tegyen meg mindent, a főpolgármestertől pedig, hogy „fogadják el az infláció létezését”, és kössék meg az új szerződést. Hozzátette:

a fővárosban már érvényesítették az inflációt a menetjegyek árában, most ugyanez történne, csak a „másik oldalról”.

Arra a kérdésre, hogy a csepeli HÉV-nek van-e alternatívája azok számára, akik a kerültből a belvárosba szeretnének eljutni, azt válaszolta, hogy igen, de az olyan kerülővel, időkieséssel jár, amit az ember józan ésszel nem választana, tehát az érintettek valószínűsíthetően – egy ilyen nem kívánt helyzetben – inkább megvennék a külön bérletet.

Ahogy arról az Infostart is beszámolt, Karácsony Gergely hétfőn közölte, hogy január 8-ától ritkábban jár a HÉV a szentendrei és a ráckevei vonalon. A főpolgármester indoklása szerint azért kellett csökkenteni a járatok számát, mert „leromlott a géppark”. Borbély Lénárd elmondása szerint a csepeli vonalon közlekedő – 60 éves, mondhatni retró – járatok is ritkultak. Viszont az érintett tárca vezetésével múlt év végén folytatott tárgyalásokon „nagyon pozitív” visszajelzést kapott a polgármester, miszerint belátható időn belül – remélhetőleg 2026-ig – az az összes szerelvény cseréje megtörténhet, ami óriási színvonalbeli növekedést jelentene.

Óbuda: senki nem akarhatja visszafejleszteni a közösségi közlekedést

A 3. kerületben élők és az ott közlekedők számára is katasztrofális következményekkel járna, ha megszűnne a jelenlegi egységes bérletrendszer – erről már Óbuda polgármestere beszélt az InfoRádióban.

Kiss László kiemelte: a harmadik kerület egyik legfontosabb közlekedései eszköze a HÉV, így abban az esetben, ha ennek használatához többletfizetésre kényszerülnek majd az emberek, annak két következménye lesz azonnal:

  • egyrészt kevesebben fogják igénybe venni, ezért tumultus fog kialakulni az egyéb közlekedési eszközökön,
  • másrészt többen fognak autóba ülni.

„A két hatás együttesen, de külön-külön is katasztrofális; nem hiszem, hogy bárkinek az lehet a szándéka, hogy visszafejlessze a közösségi közlekedést.”

A polgármester szavai alapján nem teljesen világos, hogy mi áll a háttérben, mert egy hétig arról lehetett hallani a minisztérium részéről, hogy itt valami elszámolási vita van, majd hirtelen megjelent egy koncepció. „Sajnos a miniszter (keddi) sajtótájékoztatója nem tudott érdemben sok támaszt adni nekünk, mert amikor azt mondja, hogy a MÁV-, a Volán- és a HÉV-járatán elfogadják a Budapest-bérleteket, cserébe a főváros tegye ugyanezt az illetékes bérletekkel, azt úgy is lehet érteni, hogy aki Budapest-bérletet vesz, innentől valamennyi MÁV, Volán és HÉV-járaton utazhat az országban” – jegyezte meg Óbuda első embere, aki szerint nem világos, hogy ez a szándéka-e az ország vezetésének. „Vélem, hogy itt még valami kidolgozatlan dologról van szó, de

nagyon jó lenne, ha ezeknek az üzengetéseknek a tárgyalóasztalnál vetnének véget a felek, mert ez nem érdeke senkinek. Az meg külön nem érdeke senkinek, hogy egészen nyilvánvaló blődségeket pufogtassanak a sajtóban”

– emelte ki.

Arra a kérdésre, hogy Óbudán van-e reális alternatívája a szentendrei HÉV-nek, Kiss László azt mondta, hogy nincs. Szerinte könnyű belátni, hogy annyira gyorsan átszelni a kerületet észak-déli irányba, mint a HÉV-vel, nem lehetséges, ráadásul annak megépülése óta az egész közösségi közlekedés erre épül rá. A BKV, BKK, MÁV–HÉV együttműködésnek nemcsak az az alapja, hogy a rendszernek pénzügyi donációja van, hanem az is, hogy mondjuk amikor sajnálatosan kiesik – műszaki hibák miatt – valamely HÉV-járat, akkor azt a BKV pótolja a saját járatából, amire a Volánnak nincs kapacitása. Példaként említette a MÁV utasirányítási rendszerét, amit valójában a BKK üzemeltet, nem pedig a vasúttársaság.

„Tehát nagyon sok problémát vet fel ennek az együttműködésnek a felmondása, és elsősorban nem a BKV, hanem a Volán szempontjából is. Külön nem üzemeltethető ez a rendszer, a HÉV pedig nem megspórolható a kerületben” – emelte ki.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VOSZ: a munkaerőpiaci helyzet javulása a nyugdíjas munkavállalóknak köszönhető

VOSZ: a munkaerőpiaci helyzet javulása a nyugdíjas munkavállalóknak köszönhető

Az elmúlt években a munkaerő-piaci aktivitást jelentős részben növelte a nyugdíjasok visszafoglalkoztatása, évente ugyanis körülbelül 15 ezer olyan friss nyugdíjas van, aki az ellátása mellett tovább dolgozik – mondta az InfoRádióban a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének elnökhelyettese. A VOSZ támogatja azt, hogy minél többen – erejüktől függően – akár csak heti két napban dolgozzanak nyugdíj mellett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×