Az EU Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Programján a Fővárosi Önkormányzat 10,432 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyert el "A fővárosi hulladékgazdálkodási rendszer fejlesztése, különös tekintettel az elkülönített hulladékgyűjtési, szállítási és előkezelő rendszerre" projekt megvalósítására.
A projektzárón Karácsony Gergely főpolgármester hangsúlyozta: amikor a zöld átállásról beszélünk, újra kell értelmeznünk mindazt, amit a hulladékgazdálkodásról gondolunk. Egyre inkább át kell térni a körkörös hulladékgazdálkodásra és növelni kell az újrahasznosítás arányát.
A projekt nagy lépés ezen a területen, hiszen a hulladékgazdálkodásban üzemeltetett fővárosi gépjárműpark 30 százaléka újult meg.
Nagyon fontos az is, hogy egy szemléletformáló központot is létrehoztak, ahol a gyerekekkel meg tudják ismertetni a modern hulladékgazdálkodás működését - mondta a Főpolgármester.
Kiss Tibor, a BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. hulladékgazdálkodási főigazgatója a projektet ismertetve kiemelte, hogy kisebb környezetterhelés mellett, lényegesen nőtt a logisztikai tevékenység hatékonysága. Ugyanis a mindennapos hulladékszállítási feladatokat ellátó kukásautók között akad olyan, amely 20 éve teljesít szolgálatot a főváros útjain, és eközben több mint félmillió kilométert futott.
A szakember az InfoRádióban elmondta: összességében 17 milliárdos beruházási csomagjuk volt közel 90 százalékos uniós finanszírozással. Ebből mintegy 7,5 milliárdot költöttek a járműparkra, a többit a létesítményekre (kezelőlétesítmények, korszerű válogatómű, jelentős átrakodó állomás) az elmúlt 10 évben lezajlott projektben. Ezáltal lényegében megújult a teljes hulladékgazdálkodás a fővárosban.
A Budapesti Közművek FKF Hulladékgazdálkodási Divíziója naponta mintegy 250 hulladékos gépjárművel van kint a főváros útjain, hogy begyűjtse és hasznosításra, vagy ártalmatlanításra elszállítsa azt az
évi közel 700 000 tonna települési szilárd hulladékot, amely több, mint 936 000 háztartásban és mintegy 20 000 gazdálkodó szervezetnél keletkezik.
Eközben egy-egy kukásautó átlagosan évi 20 000 kilométert tesz meg a főváros útjain.
A régebbi autók magas száma és ezek egyre dráguló fenntartási költségei, valamint komolyabb károsanyag kibocsájtásuk szükségessé tette a meglévő géppark egy részének korszerűsítését, cseréjét - mondta.
A kifejezetten nagyvárosi környezetben való használatra optimalizált, zömmel alacsony padlós, automata váltós hulladékbegyűjtő járművek EURO 6-os motorjai megfelelnek a legszigorúbb uniós és magyar környezetvédelmi előírásoknak is. Szolgálatba állásukkal tovább csökken a fővárosi hulladékbegyűjtő gépjárműpark okozta zaj- és füstkibocsátás, ezáltal az okozott környezetterhelés, ezzel is hozzájárulva az élhetőbb Budapest megteremtéséhez - ismertette.
A Fővárosi Önkormányzat egyik legfontosabb programja a Zöld Budapest. A környezetvédelem fontossága mellett a lakossági szemléletformálás és a fiatal generációk bevonása és edukálása is kiemelt cél tájékoztató napok és jótékonysági gyűjtőakciók szervezésén keresztül az újrahasznosítás és szelektív hulladékgyűjtés jegyében - mondta még Kiss Tibor.
(A nyitóképen: vásárló a XVIII. kerületi Szemléletformáló és Újrahasználati Központban.)