Nagy Bálint államtitkár a javaslat egyik fontos elemeként beszélt a közösségi autóbérlő rendszerekre vonatkozó szabályozás továbbfejlesztéséről. Felhívta a figyelmet arra, hogy egy megosztott autó 12-16 személyautót helyettesíthet, így annak használata csökkentheti a városi mobilitás káros hatásait, a közterület terhelését és a környezet szennyezését.
Elmondta, a felhasználás ösztönzése érdekében
javasolják a parkolási szabályok, a kijelölt várakozási helyek szabályozásának módosítását, továbbá a helyi lakosságnak kizárólagosan fenntartott parkolóhelyeknek és kedvezményeknek a közösségi autóbérlőkre történő kiterjesztését.
A biztosított kedvezmények alapvetően a helyi lakosokat fogják érinteni - jegyezte meg.
Az államtitkár kitért arra is, hogy a közösségi autóbérlő rendszer működtetőjének kötelezettsége lesz a szolgáltatás igénybe vevők személyes adatait és vezetési jogosultságát ellenőrizni.
Hörcsik Richárd, a Fidesz vezérszónoka azt mondta: mára a közösségi autóbérlő rendszereket mintegy 200 ezer fő használja, ezért szükséges, hogy jelenleg is működő, de csak a részben szabályozott működtetési és felhasználói keretrendszer egységes legyen.
Gurmai Zita, az MSZP vezérszónoka szerint a kormány által beterjesztett javaslatban a sok technikai módosítás mellett van egy aprónak tűnő, de súlyos beavatkozás az önkormányzati autonómiába a közösségi autóbérlő rendszerek szabályozása kapcsán.
Szerinte
a belvárosban már rövid távon is fennakadásokat eredményezhet, hogy a törvényjavaslat a jövőben lehetővé tenné a közösségi autóbérlő cégek gépkocsijai számára, hogy a helyi lakosságnak fenntartott parkolóhelyeket is igénybe vegyék.
Az önkormányzatoknak kötelességük lesz ezeket a kéréseket teljesíteni, holott éppen azért hozott létre ilyen parkolóhelyeket, hogy azokat este hat után csak a helyi lakosok használhassák - mutatott rá.
Nacsa Lőrinc, a KDNP vezérszónoka kiemelte: a közösségi autóval való parkolás szabályozásának elfogadásával kiszámíthatóbb, egyértelműbb parkolási rend alakul ki a forgalmas belvárosi részeken. Hozzátette: eddig a helyi lakosok sem parkolhattak a közösségi autómegosztó gépkocsijaival a számukra fenntartott parkolóhelyeken.
Szabadi István, a Mi Hazánk vezérszónoka úgy értékelt: egyetértenek a javaslat bizonyos módosításaival, azonban véleményük szerint az előterjesztés nem foglalkozik a valós problémákkal, hanem csak látszatintézkedéseket tartalmaz.