eur:
406.45
usd:
377.04
bux:
76605.04
2024. november 8. péntek Zsombor
Close up on woman legs feet standing on the electric kick scooter on the pavement wearing jeans and sneakers in summer day
Nyitókép: Miljan Živković/Getty Images

Szakértő: még a jogászok sem tudják eldönteni, milyen jármű az e-roller

Jogszabály hiányában csak a Kúria tavalyi döntése alapozza meg, hogy az elektromos roller a gépi meghajtású járműnek számít – mondta Borbély Zoltán közlekedési szakjogász.

Tárcaközi egyeztetésen van egy, az elektromos rollerekről szóló törvényjavaslat – mondta az InfoRádióban Borbély Zoltán ügyvéd, aki szerint bármilyen szabályozás jobb lenne a teljes szabályozatlanságnál.

Elmondása szerint a római jog óta ismeretes, hogy a bíró nem nem alkothat jogot, ugyanakkor a Kúria döntése kötelező erejű mindenkire nézve, pillanatnyilag tehát a legfőbb bírósági fórum tavalyi végzése alapozza meg az elektromos roller gépi meghajtású jármű kategóriáját, miután erre sem az európai jogszabályok, sem a magyar KRESZ nem tér ki.

Viszont a Kúria levezeti, hogy miután nem szerepel a KRESZ-ben a gépjármű fogalmának a kivételei között – nem tolókocsi, nem babakocsi és nem is talicska –, ezért gépi meghajtású járműnek minősül, vagyis el lehet vele követni az ittas járművezetést – mutatott rá szakértő.

A jogszabálytervezet szerint 25 kilométer/órás sebesség alatt a roller kerékpárnak minősülne, e fölött pedig segédmotoros kerékpárnak – mondta a közlekedési szakjogász. Vagyis

innentől kezdve az lesz a kérdés, mennyivel tudnak menni, és hogy milyen teljesítményűek a rollerek.

Borbély Zoltán megjegyezte: már most vannak olyan „rollerszolgáltatók”, amelyek ezt már figyelembe veszik a kalibrálásnál.

Eddig a különböző szintű bíróságok sem tudtak abban megállapodni, hogy a roller mi is valójában – folytatta az ügyvéd. Az első döntés a Pesti Központi Kerületi Bíróság szabálysértési csoportjában született, amiben kimondják, hogy az elektromos roller nem jármű, így nem közlekedhet az úttesten. Ezt követően a Debreceni Ítélőtábla megállapította, hogy noha gépi meghajtású jármű, de a szabályozatlansága olyan különös méltánylást érdemlő körülmény, ami alapján nem indokolt a járművezetéstől eltiltás, ezért próbára bocsátást alkalmazott. Van továbbá a Veszprémi Törvényszéknek is egy, Borbély Zoltán szerint iránymutató döntése, amiben az elektromos kerékpár – tehát nem elektromos roller – esetében az „AM” járműkategória (segédmotoros kerékpár) vezetésétől eltiltást alkalmazta. „Egy egészen biztos,

az elektromos roller leginkább a segédmotoros kerékpárra hasonlít, és azt gondolom, hogy az AM kategóriától való eltiltás méltányos.”

Jogászok sem tudnak közös nevezőre jutni az elektromos rollerek kategorizálásában – tette hozzá a közlekedési szakjogász.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Európai Tanács-elnök Budapesten: sikerült egyetértésre jutnunk abban, mit akarunk együtt tenni a versenyképességért

Az EU-csúcstalálkozóra érkező Charles Michel újságírók előtt hangsúlyozta: az unió versenyképességének erősítését célzó Draghi-jelentés kiváló alapot jelent a témában, az abban foglalt ajánlások világosak és egyértelműek.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.08. péntek, 18:00
Stumpf István
egyetemi tanár, korábbi alkotmánybíró és kancelláriaminiszter, az NKE John Lukács Intézet Amerika Kutatóintézetének emeritus kutatója
Ömlött a pénz a magyar kockázati- és magántőkepiacra

Ömlött a pénz a magyar kockázati- és magántőkepiacra

Megjelent a Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület (HVCA) az Ernst & Younggal közösen készített, 2024.  első félévi statisztikai jelentése, amely szerint az egyesület befektető tagjai 2024 első félévében 40 tranzakció keretében összesen 32 271 millió forintot fektettek be 40 vállalkozásba, míg tavaly ugyanebben az időszakban 56 vállalkozásba fektettek be 11 375 milliót. Kiderül az is, hogy 2024 első félévben 81 683 millió forint értékben került sor magyarországi alapokba történő forrásbevonásra - közölte a HVCA.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×