Tárcaközi egyeztetésen van egy, az elektromos rollerekről szóló törvényjavaslat – mondta az InfoRádióban Borbély Zoltán ügyvéd, aki szerint bármilyen szabályozás jobb lenne a teljes szabályozatlanságnál.
Elmondása szerint a római jog óta ismeretes, hogy a bíró nem nem alkothat jogot, ugyanakkor a Kúria döntése kötelező erejű mindenkire nézve, pillanatnyilag tehát a legfőbb bírósági fórum tavalyi végzése alapozza meg az elektromos roller gépi meghajtású jármű kategóriáját, miután erre sem az európai jogszabályok, sem a magyar KRESZ nem tér ki.
Viszont a Kúria levezeti, hogy miután nem szerepel a KRESZ-ben a gépjármű fogalmának a kivételei között – nem tolókocsi, nem babakocsi és nem is talicska –, ezért gépi meghajtású járműnek minősül, vagyis el lehet vele követni az ittas járművezetést – mutatott rá szakértő.
A jogszabálytervezet szerint 25 kilométer/órás sebesség alatt a roller kerékpárnak minősülne, e fölött pedig segédmotoros kerékpárnak – mondta a közlekedési szakjogász. Vagyis
innentől kezdve az lesz a kérdés, mennyivel tudnak menni, és hogy milyen teljesítményűek a rollerek.
Borbély Zoltán megjegyezte: már most vannak olyan „rollerszolgáltatók”, amelyek ezt már figyelembe veszik a kalibrálásnál.
Eddig a különböző szintű bíróságok sem tudtak abban megállapodni, hogy a roller mi is valójában – folytatta az ügyvéd. Az első döntés a Pesti Központi Kerületi Bíróság szabálysértési csoportjában született, amiben kimondják, hogy az elektromos roller nem jármű, így nem közlekedhet az úttesten. Ezt követően a Debreceni Ítélőtábla megállapította, hogy noha gépi meghajtású jármű, de a szabályozatlansága olyan különös méltánylást érdemlő körülmény, ami alapján nem indokolt a járművezetéstől eltiltás, ezért próbára bocsátást alkalmazott. Van továbbá a Veszprémi Törvényszéknek is egy, Borbély Zoltán szerint iránymutató döntése, amiben az elektromos kerékpár – tehát nem elektromos roller – esetében az „AM” járműkategória (segédmotoros kerékpár) vezetésétől eltiltást alkalmazta. „Egy egészen biztos,
az elektromos roller leginkább a segédmotoros kerékpárra hasonlít, és azt gondolom, hogy az AM kategóriától való eltiltás méltányos.”
Jogászok sem tudnak közös nevezőre jutni az elektromos rollerek kategorizálásában – tette hozzá a közlekedési szakjogász.