Magyarország július elsején bevezeti az uniós védettségi igazolást. Az angol-magyar kétnyelvű uniós Covid-igazolás digitálisan és papíralapon is elérhető - a vonatkozó rendelet szerda éjjel jelent meg a Magyar Közlönyben, a telefonra letölthető digitális igazolásban szerda késő délután jelent meg a frissítés, amelynek nyomán már feltüntetik benne, hogy ki milyen vakcinát kapott. (Figyelem, az uniós igazolásokon - papír és digitális formában is - az oltóanyag hivatalos neve és a gyártója szerepel, amely nem azonos a hétköznapi életben használt vakcina megnevezésekkel!)
Azoknak az állampolgároknak, akik az Európai Unión belül utazást terveznek, azt javasolják, hogy digitálisan töltsék le vagy az EESZT Lakossági portáljára belépve nyomtassák ki az uniós Covid-igazolást. Ez a legegyszerűbb módja az igazolás beszerzésének - tájékoztattak a koronavirus.gov.hu oldalon.
Alább részletekbe menően összefoglaljuk a főbb tudnivalókat, a további részletek a Közlönyben és a fent hivatkozott tájékoztató oldalon.
Alapvető tudnivalók
- Az uniós Covid-igazolás az egész unióban egységes vizuális megjelenésű, kétnyelvű, digitális és papírformátumban is ingyenesen elérhető, QR-kóddal van ellátva.
- Az igazolás nem minősül útiokmánynak és nem kerül hivatalból kiállításra és sem megküldésre.
- Az igazolást az uniós tagállamok nemzeti hatáskörben adják ki, érvényessége az összes uniós tagországra kiterjed, teljes körű alkalmazása 2021. július 1-jén lép életbe (korábbi hírek szerint nem minden tagország készült el a fejlesztésekkel, lesz, ahol csak később kezdik elfogadni).
Hogyan lehet hozzájutni?
Budapest Főváros Kormányhivatala állítja ki, kérésre elektronikus vagy papír formátumban, az EESZT-ben rendelkezésre álló adatai alapján (ezért kell ellenőrizni, hogy ott regisztrálták-e az oltás, betegségen átesettség, PCR-teszt tényét).
A tajszámmal rendelkezők
- az ügyfélkapun történő azonosítással az EESZT portálon keresztül (letölthető pdf - ki kell nyomtatni) vagy
- a mobilapplikáción keresztül kérhetik az igazolást (elég bemutatni).
A jogosultak az igazolványokat a kormányablakoknál ingyenesen kérhetik. A papír alapú igazolvány kiállítása ilyenkor a kérelem után azonnal, a helyszínen megtörténik. A kormányablakoknál az uniós Covid-oltási, Covid-teszt- és felgyógyulási igazolvány igénylésre van lehetőség, melyek az igénylést követően PDF formátumban letölthetők és nyomtathatók.
Az igazolásokat papíralapon a háziorvosoknál is lehet díjmentesen igényelni, továbbá a kiállítónak (Budapest Főváros Kormányhivatala) írásban benyújtott kérelem alapján is. A kérelemnek tartalmaznia kell az érintett természetes személyazonosító adatait, valamint – ha azzal rendelkezik – a TAJ-számát.
A papíron kiállított igazolványok pecsét és aláírás nélkül érvényesek, mivel hitelességüket a rajtuk lévő QR-kód biztosítja.
Ám
a QR kód ellenőrzése majd csak az ellenőrző alkalmazás (EESZT Covid Control) EU-kompatibilis verziójával lesz lehetséges.
Az ügyfélpanaszok elkerülése érdekében célszerű a nyomtatás után minden esetben leellenőrizni, hogy a kapott QR-kód a megfelelő adatokat tartalmazza-e.
Ha a kormányhivatalnál kérelmezett igazolás kiállításakor nem egyeznek a kérelem és az EESZT adatai, a hivatal az egészségügyi szolgáltatóhoz fordul, amely az adatok felülvizsgálatát, kijavítását soron kívül, legfeljebb a felszólítást követő 72 órán belül elvégzi. Ezen eljárásba szükség esetén az érintett bevonható.
Mikor lehet leghamarabb kiállítani és meddig érvényes?
Az uniós digitális igazolást három okból lehet kiállítani (és három QR-kód is lesz rajta).
Oltás után: amint annak ténye megjelenik az EESZT-ben. Az oltási igazolvány érvényessége 1 év.
Felgyógyulás után: A felgyógyulási igazolvány maximális érvényessége 180 nap, de a tagállamok ettől rövidebb időpontot is megállapíthatnak. Az igazolványt ebben az esetben legkorábban 11 nappal azután kell kiállítani, amikor az adott személyen első alkalommal végeztek pozitív eredményű antigén gyorstesztet vagy negatív PCR tesztet.)
Ám a gyógyultsági igazolványok kiállítása a Magyarországon kiállításra került védettségi igazolványoktól eltér.
Nem minden esetben lesz elegendő ugyanis az átesettség ténye az uniós gyógyultsági igazolványoknál, mert ez utóbbi esetben a betegségen való átesettséget csak pozitív PCR teszttel lehet igazolni.
Negatív teszt után: Itt vigyázni kell, ugyanis a fogadó országok saját maguk határozhatják meg, hogy milyen érvényességű tesztre van szükség az adott országba történő belépéshez, ez lehet 24, 48, 72 órás stb. Magyarországra történő belépéshez 72 óránál nem régebbi negatív PCR-teszt szükséges.
Külföldön kapott oltások, igazolványra való jogosultság
A kérelmet benyújthatja az is, aki külföldön kapott oltás alapján a magyar védettségi igazolványra jogosult, és az is, aki olyan államban kapott védettségi igazolványt, amelynek az ilyen okmányát Magyarország elismeri.
Ilyen esetekben akkor kaphatja meg valaki az igazolást, ha Magyarországon engedélyezett vakcinával oltották be, és ezt magyar vagy angol nyelvű dokumentummal igazolni tudja.
A most megjelent kormányrendelet a koronavírus-világjárvány elleni védekezésről szóló 2021. évi I. törvény hatályvesztésekor hatályát veszti.
Milyen oltásokat fogad el Magyarország?
Az uniós Covid-igazolvány a magyar védettségi igazolvánnyal egyenértékű,
ha az igazolás birtokosát legalább egyszer beoltották és az első oltástól számítva nem telt el egy év,
vagy ha birtokosa átesett a fertőzésen legalább 15 napja és legfeljebb 180 napja, vagy harmadik esetként ha 72 óránál nem régebbi PCR-teszt igazolja, hogy nem fertőzött.
Magyarország elfogad minden olyan oltást, amelyet az Európai Gyógyszerügynökség engedélyezett, az Egészségügyi Világszervezet vészhelyzeti felhasználásra jóváhagyott, vagy Magyarországon engedélyezték és felhasználták a lakosság oltására. Ezek a jelen állás szerinnt: Pfizer/BioNTech, Moderna, AstraZeneca, Janssen, Szputnyik V, Sinopharm, Sinovac.
Magyarok merre indulhatnak az uniós Covid-igazolással?
Elvileg szabad az út az uniós országokba - feltéve, hogy mindegyik valóban be tudja vezetni (és el tudja fogadni) az igazolást július 1-jével.
Azt egyelőre nem tudni pontosan, hogy melyik ország melyik, Magyarországon használt, de az EMA által nem engedélyezett oltást fogadja el. Bizonyos országokkal már kölcsönös vakcinaigazolvány-elismerési megállapodás van életben, így ezen országokban nem számít, hogy melyik magyart mivel oltották be.
A tagállamok továbbá
saját hatáskörben határozzák meg azt is, hogy a védetté minősítéshez hány oltás szükséges, az oltás után hány napnak kell eltelnie, továbbá az oltottság alapján meddig igazolják a védettséget.
A negatív tesztre vonatkozó szabályok is eltérhetnek egyes országonként, ezért utazás szervezésekor a beutazásra vonatkozó előírásokról a Konzuli Szolgálat országhonlapjain, valamint egyéb helyi szabályokról a szállásadóknál érdemes tájékozódni, vagy a szervezést utazási irodára bízni.
A Magyarországon belüli szolgáltatások igénybevételéhez továbbra is elegendő a magyar védettségi igazolvány vagy a mobilalkalmazásról bemutatott oltás igazolás. Az uniós Covid-igazolás bevezetésével egyidejűleg
a magyar védettségi igazolvány (plasztikkártya) QR-leolvasója is mutatja a második oltás dátumát
július 1-jétől.