Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Nyitókép: Pixabay

Itt egy lista arról, melyik autóknak árthat az újfajta 95-ös benzin

A kutaknál a tankolók azt tapasztalhatják a jövő év elejétől, hogy a "hagyományos", 95-ös benzinnek kötelezően növekedni fog a biotartalma (E5 helyett E10-es minőségű lesz). Jó pár autóban így azonban károsodást is okozhat.

Bár az uniós előírásokkal összhangban meghozott magyar szabályozás csak 2020. január 1-jétől kötelező, az E10-es jelöléssel már most lehet találkozni néhány töltőállomáson.

Ezekben a 95-ös benzinekben a bioetanol-aránya legalább 6,1 százalék lesz a korábbi, legfeljebb 5 százalékos biotartalom helyett, ami viszont jó pár régi autó üzemanyagrendszerét károsíthatja.

A Totalcar.hu több problémát is felsorolt, és megmutatta azt a listát is, amelyből tételesen kiderül, melyik autók "nem bírják" az új típusú benzint. Bár a leggyakoribb típusok, tehát az első esztergomi Suzuki Swift, vagy a szentgotthárdi Opel Astrák nem veszélyeztetettek, számos márka rengetegféle régebbi és újabb motorkonstrukciója nem tankolható E10-es benzinnel - itt a lista.

Az egyik gond az, hogy az alkohol vízmegkötő (higroszkópos) tulajdonsága miatt azok az üzemanyagok, melyekhez valamilyen arányban bioetanolt kevernek, felgyorsítják a velük érintkező fémalkatrészek korrózióját. Ez lehet akár a fémtankkal szerelt járművek tartályának belső fala is, ami motorkerékpárok és régebbi autók esetében elég sok baj forrása.

Szakértők szerint ráadásul három hónap után olyan módon változik meg a bioetanolos üzemanyagok kémiai szerkezete, amely nehézkes indítást, vagy teljes indításképtelenséget eredményezhet, és eközben gyantás lerakódások képződhetnek az üzemanyagrendszer egyes pontjain, bár ez más összetevők miatt is lehetséges.

A harmadik probléma abból adódik, hogy az alkohol jobb oldószer mint a benzin, ezért ha egy olyan autó üzemanyagrendszerébe kerül, melynek tartályában, az üzemanyagpumpában, a csőrendszerben, a befecskendezőkben, vagy karburátorban, illetve a csatlakozókon lerakódások keletkeztek az évek során, ezeket leoldja és dugulást okoz. Emiatt előfordulhat, hogy nem indul be a motor, esetleg menet közben leáll és nem lehet újraindítani. A jelenség előfordulása függ a konstrukciótól, a karbantartottságától, a lerakódások mennyiségétől és persze használat módjától.

Gondot okozhat az alkohol kölcsönhatása a műanyag- és gumialkatrészekkel. Ha ezeket nem alkoholtűrő anyagból gyártották, az újfajta üzemanyagtól néhány hónap alatt megnyúlnak és elveszítik tömítőképességüket, más esetekben megkeményednek, rideggé válnak és eltörnek. Mindkét esetben szivárgás keletkezik az üzemanyagrendszerben, ami szintén a fenti műszaki hibákat okozhatja. Járulékos hátrány az alkohol benzinétől eltérő párolgási tulajdonsága, amely miatt téli hidegben nehezebben indul az autó, amely nem alkalmas az E10-es 95-ös oktánszámú üzemanyagra.

Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Az elmúlt néhány év megkérdőjelezhetetlenné tette, hogy az Európai Unió geopolitikai visszaerősödéséhez elengedhetetlenné vált egy új védelmi ipar felhúzása és a versenyképességi szempontok előtérbe helyezése. Ez a két téma több ponton kapcsolódik az uniós stratégiában, de egyik sem megvalósítható az ezekhez szükséges kritikus nyersanyagokhoz való hozzáférés nélkül. Kína az elmúlt évtizedek alatt úgy helyezkedett, hogy ezeknek a kitermelése és feldolgozása is rajta keresztül történjen, így a bármikor újraélesíthető vámháború árnyékában az EU-nak olyan stratégiát kell kidolgoznia, amely rövid távon biztosítja a készleteket, és fokozatosan eléri, hogy egy ország se legyen képes önkényesen zsarolni az EU-t, valamilyen függősége miatt. Az Európai Bizottság ezért olyan tervvel állt elő, amely új beszállítókkal és a beszerzési rendszer kézbevételével kívánja megelőzni a sokszor napi működést is fenyegető készlethiányt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×