Infostart.hu
eur:
388.54
usd:
330.34
bux:
110733.76
2025. december 22. hétfő Zénó
A Szent Flórián tűzoltóhajó érkezik egy pontonhídelemmel az éjjel történt hajóbaleset helyszínére a Duna fővárosi szakaszán, a Margit hídnál 2019. május 30-án. Legalább heten meghaltak, amikor 29-én éjszaka egy nagyméretű luxushajó és egy turistahajó összeütközött a Dunán a Parlament közelében, majd az egyik, a Hableány felborult és elsüllyedt 33 dél-koreai turistával és a kéttagú magyar személyzettel a fedélzetén.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Hajózási szakértő: ezért süllyedt el ilyen gyorsan a Hableány

A két hajó legénységének műszerekkel és szabad szemmel is észlelnie kellett egymást, ezért a balesetet vagy műszaki hiba, vagy emberi mulasztás okozta - mondta az InfoRádiónak Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke.

Normális, hogy ekkora a hajóforgalom a Duna belvárosi szakaszán. Nincs is arra szabály, hogy hány hajó lehet egyszerre a budapesti szakaszon - tudta meg az InfoRádió Bencsik Attilától. A Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke azt is elmondta, hogy a vízi közlekedés szabályai értelmében korlátozott látási viszonyok között is hajózhatnak ezen a részen, természetesen fokozott figyelemmel.

A balesetről egy nem túl jó minőségű videofelvétel látott csak napvilágot, ez alapján a szakértő úgy látja, több dolog is történhetett:

az első lehetséges ok a műszaki ok, főként a navigációs berendezések hibája, de lehet emberi figyelmetlenség is.

Bencsik Attila elmondta, a Dunának ezen a szakaszán nincs sebességkorlátozás, viszont a körülmények nehezítették a hajósok dolgát. "A folyó most erősen árad, ezért a völgymenő hajók sebessége az átlagosnál magasabb, ilyenkor nehezebben is kormányozhatók" - mondta a szakember.

Azt is jelezte, hogy minden hajó fel van szerelve egy olyan jeladó transzponderrel, amely a hajók mozgását folyamatosan és visszanézhetően rögzíti. Ezeket a felvételeket kielemezve szerinte egészen pontosan meg fogják tudni állapítani, hogy mi okozta a balesetet. "Ha ennek a műszernek a kijelzője be volt kapcsolva és működött, akkor

észlelnie kellett egymást a két hajónak. Sőt feltételezhetően szabad szemmel is látniuk kellett egymást a baleset időpontjában"

- mondta.

Bencsik Attila szerint nem is kellett jelentős sérülés vagy lék a Hableányon ahhoz, hogy pillanatok alatt elsüllyedjen. "Ha a kis személyhajó a magasabban lévő, áradás felőli pozícióban volt, akkor gyakorlatilag

az ütközés után a víz nyomása fordította be a másik, nagyobb hajó alá a kisebb hajótestet"

- mondta a szakértő.

A videofelvételen látható, hogy az ütközésben részt vevő szállodahajó a Margit híd előtt cikcakkban haladt, de a szakértő szerint ez nem rendkívüli.

"Egy hidat meg kell hajózni. Az áramlási irányoknak megfelelően kell olyan szöget felvenni, hogy amikor a hajó beér a híd alá, a vízáramlás se jobbra, se balra ne térítse el. Ez megszokott hajózási módszer és követelmény" - mondta Bencsik Attila, és hozzátette, rendkívül ritkák az ilyen balesetek a Dunán, az elmúlt két évben egy, halálos hajóbaleset történt a Duna magyarországi szakszán.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Csúcson az arany, pattan az olaj - Mi történik a piacokon?

Csúcson az arany, pattan az olaj - Mi történik a piacokon?

Emelkedéssel zártak pénteken az amerikai tőzsdék, amelyet az ázsiai piacokon szintén erősödés követett ma reggel. A mesterséges intelligencia körüli feléledő optimizmus hozzájárult a jó hangulathoz. Európában ehhez képest visszafogott mozgások látszanak a mai kereskedésben, enyhe esés jellemző a tőzsdéken. Közben a nemesfémek ralija tovább folytatódik, az arany új történelmi csúcsra ment, de jól teljesít az ezüst is. Emelkedik az olaj ára is a Venezuela közelében fokozódó geopolitikai feszültségek miatt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×