Drasztikusan megugrott a zöld rendszámos autók száma, egyre több fizetős parkolóhelyet foglalnak el ingyen, a tapasztalatok szerint nem mindig korrekten. A parkolási szakember szerint keresztbe tesznek a kedvezményezettek a többségben lévő autósoknak, ő például elvenné mindenkitől a zöld rendszámot.
Ugrásszerűen emelkedik a zöld rendszámos autók száma, a Belügyminisztérium november végi adatai szerint 8490 darab fut az utakon. Évről évre több mint duplázódik a számuk:
2016-ban 1010 darabot állítottak forgalomba,
2017-ben újabb 2611 autót,
2018-ban november végéig újabb 5769 darabot.
Szimpatikus gondolat állt a kedvezményrendszer 2015-ös megalkotása mögött: csökkenteni akarta vele a jogalkotó a közlekedésből származó levegőszennyezést. A szabály szerint tisztán elektromos meghajtású autók, plug-in hibridek (min. 25 km-es elektromos hatótávval), és hatótávnövelő belső égésű motorral felszerelt autók (min. 50 km-es elektromos hatótávval) kaphatnak zöld rendszámot - írja a vezess.hu.
Kritikusai szerint ma már látszik, hogy ebben a formában megbukott a rendszer.
Nem csak azért, mert a zöld rendszámot kapott autók nagyobb részében benzinnel vagy gázolajjal működő motor is működik, sőt, a megtett kilométereik többségét ezek elégetésével teszik meg, hanem az ingyenes parkolásuk miatt. Ami egyes vélemények szerint szintén környezetszennyező, mindjárt kiderül, hogy miért.
A zöld rendszámosok közel 60 százaléka nem elektromos autó.
Ha onnan indulunk ki, hogy Budapesten immár 206 ezer fizetős parkolóhelyet alakítottak ki az önkormányzatok és a parkolós cégek (ami erősen elgondolkodtató adat, de ez más téma), és az egész országban ehhez képest csak kb. 8500 autón van ma zöld rendszám, úgy tűnik, nem sok helyet foglalhatnak. Csakhogy a hibridek és főleg az elektromos autók többsége a fővárosban fut, amit megerősít a Magyar Parkolási Szövetség felmérése is.
„Parkolásvizsgálat során szoktuk újabban nézni, hogy mennyi helyet foglalnak el a zöld rendszámos autók. Ezek a vizsgálatok többnyire mintavételes eljárással történnek, a férőhelyek 10-20 százalékát vesszük fel. Ebből eredően a Belvárosban illetve a Vízivárosban 5-10 százalék között van a számuk” – mondja a Vezessnek Sipos László, a szövetség felügyelő-bizottságának elnöke.
A 30 éve parkolással foglalkozó civil szervezetet vezető Sipos szerint az is probléma, hogy a zöld rendszámos autók miatt sima parkolóhelyeket vettek el a nagy többséget alkotó, benzines vagy gázolajos autóval közlekedőktől, Budapest belső területein eddig olyan 200-at, és még egyszer ennyit terveznek a közeljövőben. „Megjegyzem, ma divat a töltőket is az elektromos járművek parkolására használni.”
Elvileg tilos ezt tenni, kizárólag annyi ideig állhat a zöldre festett aszfalton a zöld rendszámos autó, amíg áramot vesz fel a töltőből a járműve. A Vezess egyik újságíróját pár éve 10 ezerre forintra bírságolta a FÖRI ellenőre, mert – helytelenül – csak parkolt az elektromos tesztautóval. Sajnos a szabályt rendkívül egyszerű kijátszani: elég bedugni a töltőtől leemelt csatlakozót a kocsiba, és 5-10-15 órákat parkolhat feltöltött állapotban a jármű bármely fizetős kerületben.
„A belvárosi mellékutcákban a forgalom 40 százaléka parkolóhelyet keres”
Miközben Budapest külső területein is egyre több utcában teszik fizetőssé a parkolást az önkormányzatok, a belsőbb részeken az esetleg ingyenes (pl. 56-osok tere), de a pénzért használható közterületi helyek száma is jelentősen csökken.
A főváros belső területeinek nagy részén a nappali kihasználtság a Magyar Parkolási Szövetség szerint 100 százalék, vagy felette van, de például Újpesten van olyan terület, ahol szerintük az éjszakai kihasználtság 115 százalék. A lakótelepeken általában két lakáshoz épült egy parkoló, korábban volt szabad hely, de azóta a parkolók száma csökkent, a motorizáció növekedett.
„A belvárosi mellékutcákban a forgalom 40 százaléka parkolóhelyet keres” – mond egy brutális számot Sipos. Mi a megoldás? „Korszerű parkolásirányítási rendszerrel, illetve a közterületen kívüli parkolóhelyek számának (parkológarázsok, parkolóházak) növelésével lenne csökkenthető. Sajnos ma a ’közcélú’ parkológarázsok férőhelyeinek többségét bérlet formájában értékesítik, azaz a napi forgalom számára nem hozzáférhető.”