2024. április 27. szombat Zita
Biciklis halad a fővárosi Nagykörúton kialakított ideiglenes kerékpársávon 2020. május 23-án.
Nyitókép: MTI/Mónus Márton

Erre a Covid-tünetre nincs gyógymód, de már tudják az okát

Megtalálták a hosszú Covid egyik legrosszabb tünetének okát, és egyelőre nincs rá gyógymód.

A hvg.hu írja, hogy a Covidon átesettek számára kínzó gond a fizikai fáradtság és a csökkent teljesítőképesség, ami főleg a nagyobb fizikai igénybevétellel járó dolgok, például edzések alkalmával jelentkezik. Holland kutatók most erről derítették ki, hogy mi okozza.

A Nature Communications című tudományos folyóiratban megjelent publikációban a Vrije Universiteit Amsterdam kutatói arról írnak, hogy a betegeknél az izomzatban egyértelmű változások láthatóak. Michèle van Vugt, a tanulmány vezető szerzője szerint éppen ezért a fáradtság egyértelműen biológiai eredetű.

Erről egy viszonylag egyszerű vizsgálattal bizonyosodtak meg. 25 hosszú Covidtól szenvedőt, valamint 21 egészséges embert kértek arra, hogy biciklizzenek 15 percen keresztül. Ez a legtöbb ember számára nem kihívás, de az előbbi csoportba tartozóknak komoly megterhelés.

Az izmokkal van a baj

A vizsgálat kiderítette, hogy az energiatermelésért felelős mitokondriumok az izomnál jóval kevesebb energiát termelnek az egészséges emberekéhez képest – írja már a The Guardian.

A kutatók mintát vettek az izomból egy héttel a kerékpáros teszt előtt. Kiderült, hogy a hosszú Covidtól szenvedőknél magasabb volt a glikolitikus rostok aránya, vagyis az izomzatban inkább cukorra, és nem oxigénre volt szükség ahhoz, hogy energiát termeljenek.

Az edzés után nemcsak a mitokondriumok működtek rosszabbul, de izmok is súlyosabb szöveti károsodások jeleit mutatták, amelyeket a szervezet nehezen tudott helyrehozni.

A kutatásban olyan emberek vettek részt, akik még aktívan dolgoztak, fittek és egészségesek voltak, mielőtt megfertőződtek. A betegség egyiküknél sem volt annyira súlyos, hogy kórházba kerüljenek, a szívük és a tüdejük pedig egészségesen működött az edzés után is.

A kutatók ugyanakkor azt is hangsúlyozták, nem találták jelét annak, hogy a hosszú Covidot a szervezetben lévő vírusrészecskék okozzák. Brent Appelman, a tanulmány társszerzője szerint azonban addig csupán egyetlen dolgot lehet tanácsolni a betegek számára:

ne hajtsák túl magukat,

és csak annyit dolgozzanak az edzésen is, ami még nem terheli meg őket.