2024. április 28. vasárnap Valéria
Nyitókép: Pixabay

Kutatók: összefügghet az autizmus és a szinesztézia

Igaz, hogy a szinesztézia ritka és lenyűgöző, ugyanakkor rettenetes is lehet.

Vannak, akik képesek színeket, szagokat társítani számokhoz, szó szerint látják a zenét, képesek megízlelni a szavakat. Ám a szinesztéziának van árnyoldala is, hiszen a tükör-érintéses szinesztéziában szenvedők megérzik mások fizikai fájdalmát. A jelentséget régóta kutatják, egy kutatócsoport viszont felfedezte, hogy genetikai összefüggésben állhat az autizmussal a különleges érzékelőképesség - írja az IflScience cikke alapján az Index.

A szinesztézia az agy különböző érzékszervi folyamatai közötti összekapcsolásokra vezethető vissza és a tükörneuronok aktivitásával köthető össze. Amikor megpróbáltak fényt deríteni rá, miért történik mindez, a kutatók megfigyelték, hogy az autistáknál nagyobb valószínűséggel fordul elő a jelenség.

Felfedezték továbbá, hogy azonos családokban fordul elő, ezért a kutatók a genetikai öröklődésre kezdtek gyanakodni.

Egy tudóscsoport a svédországi Child and Adolescent Twin Study in Sweden (CATSS) intézet tulajdonában álló, 1999 és 2003 között született ikrek adatai alapján kezdett vizsgálódni.

A vizsgálat 2131 ikerpár adatain alapult, akik közül 658 egypetéjű, 765 kétpetéjű, de azonos nemű, valamint 708 kétpetéjű és különböző nemű volt. A résztvevőket a szinesztézia nyolc leggyakoribb típusára vizsgálták, többek között azokat is, mikor a betűk vagy számok egy szín érzékelését váltják ki, valamint az autista vonások után is kutattak.

Megállapították, hogy a szinesztézia erősen összefügg az autizmusra jellemző vonásokkal: a korlátozott, behatárolt és ismétlődő viselkedési mintákkal.

Ide tartozhatnak még olyasmik is, mint például a fokozott érdeklődés egy bizonyos téma iránt, tárgyakhoz való fokozott ragaszkodás, ismétlődő mozdulatok. A tanulmány állítja, hogy a szinesztézia és az autisztikus vonások közötti összefüggés túlnyomórészt genetikai és nem szociális.

És bár a genetikai kapcsolat szerepe a legdominánsabb a szinesztéziában, az eredmény szerint az ikerpárok bizonyos tagjai között az különböző környezeti tényezők is szerepet játszottak. A szerzők hozzáteszik, hogy ez összecseng a korábbi kutatásokkal, miszerint a környezet különösen fontos tényező a szinesztéziának abban a típusában, amelyben a számokhoz és a betűkhöz színeket társítanak.

A kutatás önbevalláson alapul, ez a hátrányai közé tartozik, továbbá volt lehetséges a szinesztézia minden típusát vizsgálni.

„Fegyverkezési verseny” van a baktériumok és az emberiség között – nem mi állunk győzelemre

Pál Csaba akadémikus biológus és csapata az Európai Kutatási Tanács támogatásával azt vizsgálják a következő években, hogy az újonnan fejlesztett antibiotikumok mennyire hatékonyak az ellenálló baktériumokkal szemben. A HUN-REN SZBK Biokémiai Intézetének tudományos tanácsadója az InfoRádióban elmondta: mivel a baktériumok egyre jobban képesek alkalmazkodni az antibiotikumokhoz, ma már sokkal veszélyesebbek, mint korábban.

Nagy meglepetés várható az áprilisi diktálós gázszámláknál

A fura április, sőt tavasz miatt meghökkentő gázszámlákat kaphatnak a diktálós fogyasztók. Mindez azért érdekes, mert ezrek kaptak az elmúlt két hónapban mínuszos számlákat főleg a nagy meleg miatt. Az elmúlt 10 nap szokatlan hidege fordított esetek is hozhat. Megpróbáljuk elmagyarázni, hogy miért.