0
2024. március 29. péntek Auguszta
Nyitókép: Pexels

A viaszmoly lárvája adhatja a megoldást a műanyagok lebontására

A polietilén évtizedek helyett órák alatt lebomlik egy, a lárva nyálában megtalálható enzim hatására.

A műanyagszennyezés leggyakrabban polietilénből készült tárgyakat jelent: spanyol kutatók felfedezése alapjaiban változtathatja meg a korábban nagyon nehezen elbonthatónak megítélt műanyagfajta kezelésének módját.

A szakemberek azt találták, hogy a polietilén órák leforgása alatt lebomlik, ha viaszmolyok lárvájából vett nyálnak teszik ki azt – ugyanilyen hatást csak az ért el eddig, ha hosszú éveken át ki volt téve a műanyag a természet erőinek.

A Sky News cikke szerint a viaszmoly lárvái általában a méhek által

méhsejtek készítéséhez használt kemény viasszal táplálkoznak, ezért a méhészek kártevőnek tekintik őket.

Két olyan, nyálukban megtalálható enzim, ami ennek a viasznak a lebontásához szükséges, a műanyagot is bontja – ez a spanyol kutatók nagy felfedezése.

A műanyag lebomlásához az oxigénnek be kell hatolnia a műanyag molekuláiba, az úgynevezett polimerekbe: ez az oxidációnak nevezett folyamat. A kutatás megállapította, hogy a nyálban lévő enzimek hatására ez a folyamat néhány óra alatt végbemegy anélkül, hogy a műanyagot hővel vagy sugárzással előkezelnék.

A polietilén a világon legszélesebb körben használt műanyagfajta, melyet 1933 óta gyártanak. Előállításában kifejezett cél volt, hogy nehezen bomoljon le: épp ezért akár évtizedekig érintetlen marad megfelelő körülmények között.

Federica Bertocchini molekuláris biológus, a kutatócsapat vezetője szerint nemcsak hogy felfedezték az enzim hatását a műanyagra, de képesek azt szintetikusan is előállítani, így nem lesz szükség lárvák millióira a műanyagbontás érdekében. Ha állatokat kellene felhasználni, az problémás lenne az általuk termelt szén-dioxid-kibocsátás mértéke miatt, de praktikusan is nehezebb lenne a feladat.

Az elmúlt 30 évben nőtt meg különösen a műanyagfelhasználás világszerte: évente több százmillió tonna műanyaghulladék keletkezik emiatt.

Ennek a mennyiségnek kevesebb mint 10 százalékát hasznosítjuk újra.

Idén márciusban az Egyesült Nemzetek Szervezete a nairobi tárgyalásokat követően jóváhagyta a világ első globális műanyagszennyezési egyezményének létrehozásáról szóló mérföldkőnek számító megállapodást, amelynek célja, hogy 2024-re jogilag kötelező érvényű megállapodás szülessen.

Fábián László: nem elérhetetlen cél a kétszáz fős magyar csapat a párizsi olimpián

A jelenlegi világranglista-helyezések alapján több mint húsz sportágban lehetnek érdekeltek a magyarok a nyári ötkarikás játékokon – mondta az InfoRádióban a Magyar Olimpiai Bizottság főtitkára. Fábián László beszélt a hazai rendezésű kvalifikációs versenyek, köztük az április 25-én kezdődő szegedi evezős Európa-bajnokság jelentőségéről is.
A béke lehetőségéről beszélt a moszkvai miniszter, csúcsfegyvereket kaphat Kijev – Háborús híreink pénteken

Oroszország kész garantálni a folyamat többi résztvevőjének jogos biztonsági érdekeit az ukrajnai konfliktus békés rendezése esetén, ha maga is ugyanilyen garanciákat kap - jelentette ki Szergej Lavrov orosz külügyminiszter az Izvesztyija című lapban pénteken közölt interjúban. Az Egyesült Államok korábban ellenállt Ukrajna kérésének a nagy hatótávolságú ATACMS rakéták szállítására. Az elmúlt időszak eseményei következtében Washington újraértékelheti álláspontját - számolt be a Defense One. Cikkünk folyamatosan frissül.