Infostart.hu
eur:
351.97
usd:
304.29
bux:
135724.68
2026. június 13. szombat Anett, Antal
Nyitókép: pixabay

Beírhatnak egy piros pontot a banán- és lazacevő nők

Friss kutatások vérnyomáscsökkentő hatást tulajdonítanak a káliumban gazdag étrendnek.

Főként a sok sót tartalmazó étrendet követő nők esetében igaz ez: közülük azok, aki banánt, avokádót vagy lazacot fogyasztottak, alacsonyabb vérnyomásértékeket tapasztaltak.

A jelenség hátterében az állhat, hogy az ásványi sók segítenek megőrizni a szív egészségét, ebből a hatásból pedig a nők jobban profitálnak, mint a férfiak.

A só káros hatása régóta ismert

Az Amszterdami Egyetemi Egészségügyi Központok professzora, Liffert Vogt az eredményeikről elmondta: közismert, hogy a nagy mennyiségű só fogyasztása magasabb vérnyomáshoz és a szívroham fokozott kockázatához vezet.

"Általános tanács a sóbevitel csökkentése, de ez nehéz abban az esetben, ha valaki sok feldolgozott élelmiszert fogyaszt.

A káliumfogyasztásnak ugyanakkor kutatásunkban komoly előnyei voltak,

főként nők esetében" – mondta.

A kálium hatása a sómennyiségtől független

A kutatáshoz 1993-1997 közti adatokat használtak fel Norfolkból: 11 267 férfi és 13 696 bevonásával jutottak erre az eredményre. Az önkéntesek 40-79 év közti felnőttek voltak. A résztvevők kitöltöttek egy életmódjukra vonatkozó kérőívet, megmérték vérnyomásukat és vizeletmintát is vettek tőlük, hogy abból káliumbevitelükre következtethessenek.

A kálium és a vérnyomás között összefüggést fedeztek fel: minél többet fogyasztott egy résztvevő az ásványi anyagból, annál alacsonyabb volt a vérnyomása. A jelenség elemzése közben jutottak arra, hogy a magas sómennyiséget fogyasztó nőknél igazán szembetűnő ez a hatás.

A sok káliumot fogyasztóknál

13 százalékkal volt kisebb az esélye szívproblémának,

a sóbevitel mennyiségének nem volt hatása a megfigyelt jelenségre.

Másképp is védhetjük szívünket

"Az eredmények azt sugallják, hogy a kálium segít megőrizni a szív egészségét, de a nők jobban profitálnak ebből , mint a férfiak. A kálium és a szív- és érrendszeri problémák közötti kapcsolat a sóbeviteltől függetlenül azonos volt, ami arra utal, hogy a kálium a nátriumkiválasztás növelésén túlmenően más módon is védi a szívet" – mondta Vogt.

A brit ajánlás napi 3500 milligramm kálium fogyasztása 19-64 éves kor között.

A magas káliumtartalmú élelmiszerek közé tartoznak a zöldségek, gyümölcsök, diófélék, bab, tejtermékek és halak.

Napi öt adag gyümölcs vagy zöldség fogyasztásával be lehet vinni a szükséges mennyiséget, de a fizikai aktivitás és az alkoholbevitel csökkentése is védi a szív egészségét.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: nem teszek se fél, se teljes fordulatot

Orbán Viktor: nem teszek se fél, se teljes fordulatot

Miután újra, egy évre megválasztotta Fidesz-elnöknek a párt kongresszusa, Orbán Viktor zárszót mondott. „Generációváltás kell a párt élén, jöjjenek a harmincasok, negyvenesek. Ezt fogom előkészíteni, ezért kértem csupán egy évet” – mondta a volt miniszterelnök. Előzőleg a Fidesz-kongresszus egyhangúlag megváltoztatta a párt alapszabályát, vége a választókerületi rendszernek. Politikai nyilatkozatokat is elfogadtak a migrációs paktumról és a közjogi méltóságok leváltásáról.

Sok a tisztázatlan kérdés a hazai MotoGP-futam jövője körül, a Hungaroring most még nem jöhet szóba

Múlt hétvégén fontos mérföldkövet ért el Balatonfőkajáron Marc Márquez, aki a 100. futamgyőzemét szerezte meg pályafutása során. Vámosi Péter, a motorsportol.hu főszerkesztője szerint sokatmondó, hogy a hétvégén a Slovakia Ringen rendezett kamionversenyen több néző volt, mint a balatonfőkajári gyorsaságimotoros-vb-futamokon, de azt gondolja, ez nem a magyar szervezők hibája. Úgy véli, minél hamarabb megoldást kell találni arra, ki legyen hosszú távon a promóter és a helyszín tekintetében is el lehet gondolkodni valamilyen alternatíván, hogy még többen legyenek a versenyeken.
inforadio
ARÉNA
2026.06.15. hétfő, 18:00
Virág Andrea a Republikon Intézet stratégiai igazgatója
Kiszelly Zoltán a Századvég politikai elemzési igazgatója
Óriásiak a háborús károk az ukrán energiarendszerben – A kihívások kezelése modell lehet másutt is

Óriásiak a háborús károk az ukrán energiarendszerben – A kihívások kezelése modell lehet másutt is

Az orosz–ukrán háború nemcsak a frontvonalakon, hanem Ukrajna energiarendszerében is pusztító károkat okozott. Az ottani tapasztalatok ugyanakkor túlmutatnak a háború keretein: az ukrán energiaszektor kihívásai fontos tanulságokkal szolgálnak minden ország számára, amely fel kíván készülni a háborúkhoz hasonló következményekkel járó egyéb válsághelyzetekre, például kibertámadásokra vagy szélsőséges időjárási eseményekre.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×