2024. április 19. péntek Emma
Nyitókép: Pixabay.com

Akár élethez is elegendő oxigén lehet a Marson

Az oxigén mennyisége a bolygón a jelenlegi számítások szerint 145-öd része a földi oxigénének.

A NASA bolygókutatóinak legfrissebb modellszámításai alapján létezhet a Marson annyi oxigén, amennyi a mikrobiális élet kialakulásához elegendő. A Nature Geosciences folyóiratban megjelent tanulmányról Pál Bernadett csillagász, a MTA Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpontjának munkatársa az InfoRádiónak elmondta, a Marson nagyon vékony légkör található.

"A mi légkörünkkel szemben, aminek a 21 százalékát teszi ki az oxigén, a Marson 0,15 százaléknyi oxigén található"

- tette világossá a szakember, tehát

a földi légkörben 145-ször annyi oxigén van,

mint a Mars légkörében.

Hogy mégis milyen élethez lehet elegendő ez a mennyiségű oxigén, arra a válasz összetett: Pál Bernadett elmondta, a jelenlegi Marson nem található folyékony víz abban a formában, ahogyan a Földön – a bolygó ehhez túl hideg és túl száraz. Előfordulhatnak azonban sós vizes oldatok, amelyek adott hőmérsékleten és nyomáson folyékonyak tudnak maradni. "Ebben a tanulmányban azt vizsgálták, hogy ezekben az oldatokban mennyi oldott oxigén lehet, illetve ezek környezetében mennyi olyan oxigén van, amit mikrobák fel tudnak használni az élethez" - fogalmazott óvatosan Pál Bernadett. "Még a modellszámítások legrosszabb verziójában is elegendő oxigén lehet jelen ahhoz, hogy mikrobák lélegezni tudjanak. Hogy a legpozitívabb eredményeket nézzük,

akár a szivacsok életéhez elegendő oldott oxigén is lehet"

- tette hozzá.

A Marson ezek az oxigéntartalmú sós oldatok a felszínen vagy közvetlenül a felszín alatt találhatók meg, de ez egyelőre feltételezés.

A földön kívüli élet esélyének vizsgálata egy sokelemű folyamat, és az oxigén jelenléte csak az egyik kritérium. "Figyelembe kell venni többek között, hogy létezik-e folyékony víz - például ennek keresésével és modellezésével foglalkozunk mi -, illetve figyelembe kell venni a roppant erős UV-sugárzást és a nagyon erős részecskesugárzást, ami képes lebontani bármilyen élet nyomait" - mondta Pál Bernadett csillagász.

Amennyiben a 2020-as években valóban expedíció megy a Marsra - ennek az előfutára (keringőegysége) már a Mars körüli pályára állt -, akkor már tudni lehet majd, hol keressék az élet nyomát a bolygón. A leszállóegységen például lesz egy olyan műszer, amely a folyékony sós vizes oldatok jelenlétének lehetőségét fogja vizsgálni.