eur:
404.57
usd:
374.19
bux:
74122.77
2024. október 28. hétfő Simon, Szimonetta

Talmácsi: "Máig alig hiszem el, hogy nyertem"

Ezeken mindig csak nevetni tudok - reagált Talmácsi Gábor az InfoRádió Gólvonal című sportmagazinjában azokra az élcelődésekre, amelyek szerint túl öreg volt a gyorsasági motoros világbajnokság 125 köbcentis géposztályában. A magyar motoros azt viszont elismerte, hogy idén többet hibázott, amikor kockáztatnia kellett. Beszélt arról is, hogy hol töltené téli szabadságát, szurkolt-e Lewis Hamiltonnak a Forma-1-es szezonzárón és szerepelne-e egy valóságshow-ban. Az alábbiakban a 35 perces interjú szerkesztett és rövidített változatát olvashatják.

A remélt címvédés helyett a harmadik helyen zárta utolsó szezonját a 125 köbcentisek között. Hogyan tekint vissza az elmúlt idényre?

Ez a szezon nagyon nehéz volt számomra, így ezt a harmadik helyet legalább akkora eredménynek tekintem, mint a tavalyi győzelmet.

Mi okozta a legtöbb gondot?

Folyamatosan rendkívül nehéz volt a helyzetem, már a szezon előtti teszteken sem éreztem a motort, amely az első két futamon megadta magát. A gépezet onnantól működött jobban, hogy Massimi Branchini, a világ egyik legjobb szakembere a csapathoz érkezett. Ezután néhány peches futamtól eltekintve szinte mindig fel tudtam állni a dobogóra. A gyengébb eredményekhez viszont sajnos az én hibáim is hozzájárultak.

Többet kockáztatott a kelleténél?

Kénytelen voltam, hiszen a kezdeti technikai problémák elég nehéz helyzetbe sodortak. Misanóban sikerült úgy nyernem, hogy már tényleg elégedett voltam a motorral, utána viszont az amerikai futamon eltört a csuklóm, és ez nyögvenyelőssé tette a szezon hajráját.

Volt olyan szakasza az idénynek, amikor a pokolba kívánta az egészet?

Igen, és érdekes módon a Portugál Nagydíjon, amelyen hetedikként intettek le, de vért kellett izzadnom, hogy célba érjek. A hátamat, a vállamat és az alkaromat napokig alig bírtam megmozdítani. Azt gondoltam, hogy fizikailag és mentálisan is tökéletesen felkészültem, de a motor egyszerűen kezelhetetlen volt. Ezután látogattam meg az Aprilia központját, és kértem, hogy Branchini ismét velem dolgozhasson. Ha ebbe nem egyeznek bele, akkor biztosan nem tudok a harmadik helyen zárni.

Melyik versenyre emlékszik vissza a legszívesebben?

Az asseni meglepésgyőzelemre. Máig nem hiszem el, hogy nyertem. A rajttól kezdve szenvedtem, majd az eső miatt félbeszakították a futamot. Valamit állítottak a motoron, miközben majdnem elsírtam magam, hogy lehetetlen kezelni a gépet: nem fordult, nem gyorsult rendesen, minden bajom volt vele. Az ötkörös sprintfutamban folyamatosan törtem előre, és végül meg tudtam nyerni. Nagyon büszke vagyok arra a versenyre.

Korábban azt mondta, hogy különleges érzés fogta el azokban a percekben.

Tényleg rendkívüli állapotba kerültem. Teljesen ki tudtam szűrni minden zavaró tényezőt, bár a motor nem volt tökéletes, de pontosan érzékeltem a rezdüléseit, az ellenfelek mozdulatait. Más sportolókkal is beszélgettem erről a flow-érzésről, és remélem, hogy még sokszor lesz részem benne.

A különleges helyzet hozhatta ezt ki Önből?

Nem tudom. Én mindig motiváltnak, örök küzdőnek tartom magam, de a futam előtt semmi jót nem vártam a versenytől. Ha előtte megkérdeznek, hogy mit várok magamtól egy hasonló helyzetben, akkor azt mondom, hogy már az ötödik-hatodik hely is győzelemmel érne fel. Ennek ellenére versenyzés közben éreztem, hogy meg tudom csinálni. Ugyanezt történt a Japán Nagydíjon, amikor a csuklóműtét után óriási fájdalmaim voltak. A felvezető kör után jeleztem a mérnökeimnek, hogy egy-két kör után kénytelen leszek kiállni. Majd jól kezdtem, vezettem a versenyt, és már eszem ágában sem volt feldani, végül pedig harmadik lettem.

Az operáció után nem lett volna jobb egy-két futamot kihagynia?

Nehéz lett volna akár csak egyet is lemondani, mert akkor már nem maradt volna esélyem a dobogóra kerülni. Sokat szenvedtem, de megérte. Fantasztikusan sikerült a hajrá, két harmadik hely után Malajziában győzni tudtam. Sajnos a valenciai szezonzáró már nem úgy alakult, ahogy szerettem volna: buktam és kiestem, miután letört a motor váltókarja. Ez egy egyeurós alkatrész, de a történtek jól jellemzik a szezon megpróbáltatásait. Szerettem volna szépen búcsúzni a 125 köbcentis mezőnytől, sajnos ez nem jött össze.

Nem lett volna érdemesebb a tavalyi motorral versenyezni idén is?

A legnagyobb szakemberekhez hasonlóan állítom, hogy ha a tavalyi motorommal kezdem meg az évet, akkor már az én közepén világbajnok lehettem volna. A 125 köbcentis mezőny idén borzasztóan lassú volt. Az első futamokon a jól beállított tavalyi motorral gond nélkül nyertem volna. Eddig sok motort kellett "meglovagolnom", így nem ijedtem meg az új feladattól, habár eddig az volt a legnagyobb kihívás, hogy a rendkívül érzékeny RSA Apriliát jól beállítsuk. Ez a motor egyébként most van olyan szinten, hogy jövőre gond nélkül bevethető.

Önt viszont ez már nem érinti, hiszen jövőre a 250 köbcentisek között szerepelhet, a múlt héten pedig már tesztelt is Valenciában. Milyenek a benyomásai?

Fantasztikus volt. Bárcsak mindenki kipróbálhatná, ez már egy igazi motorkerékpár. Nem becsülöm le a 125-ös géposztályt, amely a világ talán legizgalmasabb sorozata, de a 250-es motornak már van igazi súlya, ereje, ez már tényleg komoly technika.A korábbiaknál jobban követte a negyedliteresek idei versenyeit?

Eddig is követtem a két felsőbb géposztály edzéseit, versenyeit. A felkészülésem viszont mostantól még keményebb lesz, hiszen a versenytáv is hosszabb, a gyakorlások is tovább tartanak. Legközelebb november 24-én és 25-én Jerezben tesztelek.

Eddigi pályafutása során egy gyengébb évet mindig egy sikeresebb követett. Van kimondott célja jövőre?

Bízom a tudásomban és abban, hogy ideális közeg vesz majd körül. Minden lehetőségem meglesz, hogy egyből gyors legyek, persze ez még nem biztosíték semmire, de örülnék, ha ott lehetnék az első három között.

Mennyit csökkent az érdeklődés Ön iránt erre az évre a tavalyi világbajnoki győzelem után tapasztaltakhoz képest?

Az egy évvel ezelőtti siker egy nagy durranás volt, de idén ugyanúgy éreztem a szurkolók támogatását. Az év végén biztosan lesz majd egy összejövetel, ahol találkozhatnak velem.

Az elmúlt egy-két évben sokan élcelődtek a korával, hogy a 125-ös mezőnyben ön a legidősebb?

Én ezen mindig csak nevetek. A tapasztalatok nagyon sokat számítanak, ezek nélkül nem sikerült volna kikeveredni az év eleji hullámvölgyből.

A fiatalabb riválisok mennyire tisztelték a rutinja, a kora miatt?

Csak amennyire elvárható. Amikor meg kellett előzni, akkor megelőztek, de az igaz, hogy nem nagyon mertek kekeckedni velem. Az a legnagyobb győzelem, ha éles meccsben tud nyerni az ember.

Az év elején úgy tűnt, hogy az olasz Simone Corsi lehet a legnagyobb ellenfele, aztán néhány futam után Mike di Meglio vált a vébé esélyesévé, és a francia motorosnak sikerült is nyernie. Számított az év elején de Meglio szárnyalására?

Arra nem, hogy ennyit erősödik és ennyire gyors lesz. Az elején még csak szépen gyűjtögette a pontokat, majd hazai közönség előtt nyert, megérezte a győzelem ízét, és innentől alig hibázott. A csapatának tulajdonosa egyben mentális tréner is. Nem túl sok a pénz, de nagy a nyugalom az istállónál, ráadásul éppen én tanácsoltam nekik tavaly, hogy dolgozzanak együtt Massimo Branchinivel. Megfogadták a javaslatomat.

Ez dönthetett?

Azt hiszem, igen. Nélküle aligha lett volna di Meglio világbajnok.Mennyire érzi úgy, hogy sínen van a pályafutása?

Teljes mértékben. Épül a Balatonring, a jövő évben pedig nagy lehetőség áll előttem. Remélem, két év után felkerülhetek a MotoGP-be, de csak akkor lépek feljebb, ha ott is eséllyel küzdhetek, gyenge motorra nem ülnék fel.

Szó volt arról is, hogy az Aspar Team egy magyar fiókcsapatában versenyezhet?

Ezt a csapatot most még legfeljebb a támogatóknak köszönhetően lehet majd magyarnak nevezni, de nem tudom, hány magyar dolgozhat majd a csapatban. Az Aspar Team idei 250-es gépeit di Meglio és Alvaro Bautista használja majd jövőre, én a Polaris csapat idei gépét és felszereléseit kapom meg, ezeket megvette az Aspar. A múlt héten már Mattia Pasini idei motorját tesztelhettem, és ez is lesz az enyém jövőre.

Milyen kép élhet Õnről a sportág rajongóiban?

Ahol megfordultam, mindenhol vannak szurkolóim. Pontosan érzem, hogy az emberek szeretnek, szimpatikus srácnak tartanak. Egy ideig nagyon fontosnak tartottam, hogy csak pozitív kép alakuljon ki rólam. Gyakran olvasgattam a szurkolói fórumokat is, de ez nagyon sok energiát elvett. Most már kevésbé foglalkozom mások véleményével, inkább csak teszem a dolgom.

Van olyan élsportoló, akinek a menedzsmentje azt javasolja, hogy semmilyen visszajelzésről ne vegyen tudomást. Ilyen a teniszező Szávay Ágnes és a Forma-1-es sorozat új világbajnoka, Lewis Hamilton is.

Ha én menedzser lennék, ugyanúgy nem engedném, hogy a sajtó és a közvélemény befolyásolja a versenyzőmet. Az újságírók és a szurkolók gyakran nem értik a sport legfontosabb részét. Nem állítom, hogy egyáltalán nem szabad a véleményekkel foglalkozni, de nem érdemes azonosulni mások gondolataival, elvárásaival. 2005-ben a KTM-nél nagyon nagyok voltak velem szemben a csapat elvárásai. Egy esős futam előtt a mérnökök, szerelők már arra fogadtak, hogy hány célegyenesnyi előnnyel nyerek, és az én fejemet is sikerült elvinniük. Már nem azzal foglalkoztam, hogy okosan kellene versenyeznem, és hiába vezettem fölényesen, a harmadik körben elestem. Talán ha akkor bölcsebb barátok vesznek körül, és higgadtabban motorozom, akkor nem harmadikként zárom azt az évet.

4

Korábban azt mondta, hogy a Forma-1-es versenyzők közül Kimi Raikkönennek és Lewis Hamiltonnak szurkol. A ferrarisok közül idén Raikkönen helyett Felipe Massa volt versenyben a vébé-címért. Mennyire tudott örülni Hamilton végső sikerének?

Tulajdonképpen nem drukkoltam sem Massának, sem Hamiltonnak. Azt vártam, hogy izgalmas legyen a szezon vége, és ez a várakozásom teljesült is. A legjobban Massa érett viselkedése tetszett a szezonzáró után. Azt hihette, hogy világbajnok, végül megtudta, hogy nem, de nagyon szépen nyilatkozott a futam után. Le a kalappal előtte, és persze Hamilton előtt is, akinek a sors visszaadta, amit egy éve elvett.

Mennyire emlékeztette a vasárnapi Forma-1-es Brazil Nagydíj az Ön tavalyi szezonzárójára, amelyen szintén az utolsó pillanatokban dől el a világbajnoki cím sorsa?

Tényleg hasonló volt a szituáció. Óriási nyomás az, hogy valaki világbajnok lehet, mégis nagyon pozitív.

Követ más sporteseményeket a Forma-1-en kívül?

Nem nagyon, hiszen nem sok időm jut másra. Az olimpiát természetesen néztem, és szurkoltam a mieinknek. Itthon sajnos nem mindig tudunk örülni egy negyedik, ötödik, hatodik helynek, pedig örülni kell annak, amit elérünk, szerintem ügyesek voltak az olimpikonjaink.

Korábban az InfoRádióban azt mondta, hogy Önnek sok sportolóval ellentében 17-szer kell egy évben megfeszülni. Nézve az olimpiai versenyeket, nem érezte, hogy egy csúcseseményen kiemelkedően teljesíteni még nagyobb nyomást jelenthet?

Tényleg borzasztó lenne, ha a MotoGP-ben is egy futamon dőlne el minden.

5

Azt is mondta, hogy aki nem tud ellazulni, az nem tud igazán megfeszülni sem. Hogyan kapcsolódik ki?

Már az egy megnyugvást jelent, ha itthon vagyok. Budapesten élek, és néha a barátaimmal elmegyek quadozni vagy moziba. A versenyek között idén elég jól megszerveztük a programokat. A helyszínekre általában előbb megérkeztem, volt időm városnézésre, kikapcsolódásra. Idén télen szívesen elmennék síelni, habár ezt a szerződésem elvileg nemigen hagyná.

Mennyire veszi komolyan a tiltást?

Egy-egy ilyen szerződés a téli sportokra tér ki. Nem tiltja ezeket, de benne van, hogy ha ilyenkor történik valamilyen baleset, illetve maradandó sérülést szedek össze, akkor a megállapodást a csapat felbonthatja. Édesapám síugró volt, igaz, én eddig csak kétszer próbálkoztam, nagyon jó kikapcsolódásnak tartom, így ezen a télen biztosan megyek újra síelni.

Hivatalos arca az egyik sörgyár felelős alkolfogyasztásért indított kampányának, egy balesetmegelőzési programban is szerepet kapott, és emellett biztosan számos felkérés jut el önhöz. Van olyan megkeresés, amit biztosan nem vállalna?

Semmi olyat nem vállalok, ami ellentétes a sporttal, a motorozással. Valóságshow-kban biztosan nem szerepelnék.

A Talmácsi Gáborral készült interjút teljes terjedelmében meghallgathatja szombaton délután egy és két óra között és vasárnap délután négy órától az InfoRádió Gólvonal című sportmagazinjában.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Robban a Trump-féle mémrészvény, szakad az olajár

Robban a Trump-féle mémrészvény, szakad az olajár

Izgalmas napunk van ma a tőzsdéken: Európában alulteljesítenek az autógyártók, miután a Volkswagen konszern szakszervezeti vezetője arról beszélt, hogy akár három német gyárat is bezárhat a vállalat, és több tízezer munkahelyet is megszüntethetnek. Eközben a tengerentúlon nagyot ralizik a Donald Trump győzelmi esélyeivel együtt mozgó részvény, a DJT. Ázsiában jó hangulatban zajlott a kereskedés, Európában és a tengerentúlon pedig határozott emelkedést láthatunk, miközben jelentősen beesett az olaj ára.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×