A BMW neve a Forma-1-ben először az 1952-es Német Nagydíjon bukkant fel, ám különösebb eredmény nélkül. A gyári csapaton kívül több német pilóta magánversenyzőként használta a BMW motorokat a következő évben is, majd elfeledkeztek a Forma-1-es próbálkozásról.
Az '50-es évek közepén a Mercedes villámlátogatása a Forma-1-ben (két év alatt két világbajnoki címet nyertek, majd egy szörnyű Le Mans-i baleset után visszavonultak az autóversenyzéstől), és a '60-as évek elején a Porsche sikerei az elit kategóriában (futamgyőzelemig vitték) a BMW-t is a folytatásra ösztönözték.
Az 1968-as Német Nagydíj rajtrácsán már ismét egy BMW motoros autó, ezúttal egy Lola tűnt fel. Hubert Hahne a 18-dik helyről rajtolva végül a 10-dik helyen ért célba. A próba nem hozta meg a várt eredményt, így a BMW ismét kihátrált.
Brabham-BMW: nehéz kezdet
A turbó korszak a németeket is visszacsalogatta a Forma-1-be - igaz, csak motorszállítóként. A BMW partnere a Bernie Ecclestone által irányított Brabham istálló lett, amely az előző évben - akkor még szívó motorral - megnyerte az egyéni világbajnokságot.
Első közös versenyükre az 1982-es nyitófutamon, Dél-Afrikában került sor. Az autó erős volt, a világbajnoki címvédő Nelson Piqet a harmadik helyről indulhatott vele, ám már a harmadik körben kiesett. Csapattársa, Riccardo Partese autójában a negyedik körben szállt el a turbó...
A kudarc után a következő versenyre visszatették a régi, ám megbízható Ford motorokat az autókba, amivel Piqet meg is nyerte a versenyt - igaz, a futam után elvették győzelmét, mert az autója szabálytalan volt.
Az évad harmadik versenyén Partese lett harmadik - a 18-dik helyről rajtolva, még mindig Ford motorral.
A meglehetősen nagy leégés után a BMW ezúttal nem hátrált meg, hanem bekeményített: közölték Ecclestone-nal, hogy vagy beteszi autóiba a bajor motort, vagy felejtse el, hogy valaha is használhatja őket. A Brabhamnak pedig szüksége volt egy turbo motorra ahhoz, hogy sikeres legyen...Az évad ötödik versenyén már ismét a Brabham-BMW-k álltak a rajtrácson. A próbálkozást siker koronázta: Piqet célba ért, és ötödik helyével megszerezte a BMW első Forma-1-es pontjait!
Monacoban Piqet autójában ismét tönkrement a turbó, míg Patrese megnyerte a futamot! A bajorok legnagyobb bosszúságára azonban mindezt egy Ford motoros Brabhamban tette.
Az USÁ-ban Piqet ismét kiesett, és éppen akkor, amikor már kezdett elege lenni a BMW motorokból, Kanadában megnyerte a versenyt, megelőzve a Ford motoros Brabhamaban Parteset, és megszerezve a BMW első Forma-1-es győzelmét!
Ez a győzelem megmutatta, hogy a BMW képes is sikerre, így Ecclestone végképp kidobta a régi Ford motorokat. Hollandiában Piqet második lett, de mielőtt elbízhatták volna magukat, négy futamon keresztül nem sikerült egyik autójukkal sem célba érniük! (Igaz, Ausztriában az első két helyről indulhattak, de célba egyik autó sem ért).
1983: a világbajnoki év
A következő szezont nagyon jól kezdték: a brazil Piqet győzött az évadnyitó hazai versenyén. A következő 11 versenyen azonban nem tudott győzni, mindössze három második, és egy harmadik helyig jutott, míg nagy ellenfele, Alain Prost a Renault-val négyszer is győzni tudott.
Három futammal a vége előtt Prost-nak 51 pontja volt, Piqet-nek mindössze 37. Ám ekkor megtörtént az, amire csak nagyon kevesen számítottak: Piqet megnyerte az olasz, és az Európa Nagydíjat, míg Prost összesen egy második helyet tudott begyűjteni, így előnye két pontra olvadt.
Az évadzáró Dél-Afrikai Nagydíjon Ecclestone bevetette a csapatmunka minden fortélyát. Partese pedig mesterien végrehajtotta feladatát: miközben mindenki azt várta, hogy Piqet előremegy majd (hiszen a győzelem világbajnoki címet hozott volna számára), a csapat az olaszt küldte előre - aki meg is nyerte a versenyt.
Miután azonban Prost autójában a verseny felénél elszállt a turbó, Piqet-nek szinte már csak célba kellett érnie. Harmadik lett, és megnyerte a BMW első és máig egyetlen világbajnoki címét.
1984-1987: folyamatos visszaesés
1984-ben hiába voltak a leggyorsabbak (Piqet kilencszer indulhatott az élről), mindössze két futamot tudott megnyerni. A világbajnok a nagy rivális, szintén német Porsche lett...
1985-ben még szerényebb lett a mérleg: mindössze egy futamgyőzelem, és egy edzéselsőség. A BMW ezekben az években az egyik legerősebb motort gyártotta, de a megbízhatósággal nem tudtak megküzdeni.
1986-ban egy Brabham-BMW tesztelése közben életét vesztette Elio de Angelis. A Brabham csapat teljesen összezuhant. Az évad egyetlen bajor győzelmét sem ők aratták, hanem az újonc Benetton istálló autójában egy fiatal osztrák: Gerhard Berger.
Egy évvel később a BMW ismét kivonult a Forma-1-ből.A 2000-es évben a BMW visszatért az elit kategóriába. Frank Williams csapata mindenképpen sikerekkel kecsegtetett, az angol istállónál tudták, hogyan kell nyerni.
Az évad első versenyén Ralf Schumacher rögtön a harmadik helyen ért célba az új párosítással, ami további reményekre adott okot. Az ifjabbik Schumacher az év során még kétszer állhatott fel a dobogó legalsó fokára, és 24 pontjával a világbajnokság ötödik helyén végzett!
Az újonc Jenson Button 12 pontjának is köszönhetően a Williams-BMW bemutatkozó évében a világbajnokság harmadik helyén végzett!
2001-ben a sikerek tovább folytatódtak: Ralf Schumacher három, az újonc Juan Pablo Montoya egy győzelmet szerzett a BMW motoros Williams-el! Montoya emellett három második helyet is szerzett, a kisebbik Schumacher a győzelmek mellé egy második és egy harmadik helyet gyűjtött be.
A Williams-BMW ismét a világbajnokság harmadik helyén zárt, és a négy győzelemnek köszönhetően a 2002-es évet már világbajnoki esélyekkel kezdték meg.
Az új azonban csupán egy győzelmet hozott - köszönhetően a Ferrari dominanciájának. Montoya a világbajnokságon a két Ferrari mögött a harmadik, Ralf Schumacher a negyedik lett. A csapat ezúttal az ezüst éremig jutott.
2003-ban ismét négy győzelmet jegyeztem, és Montoya szinte az utolsó pillanatig harcban volt a világbajnoki címért - végül a harmadik hellyel kellett beérnie.
Ismét önálló utakon
Ekkorra azonban kissé megromlott az angolok, és a németek közti összhang. 2005-ben mindössze egy futamot sikerült nyerniük, 2005-ben már egyet sem.
A BMW ekkor úgy döntött, saját autót épít, és megvásárolta a svájci Sauber istállót. 2006-ban a BMW-Sauberekben Nick Heidfeld Magyarországon, az újonc lengyel, Robert Kubica Olaszországban lett harmadik. A Jacques Villeneuve-vel kiegészült csapat végül a világbajnokság ötödik helyén zárt.
A BMW kedden mutatja be új autóját a nagyközönségnek, amit a tavalyi évet befejező Heidfeld, Kubica páros vezeti majd, reményeik szerint ismét a dobogóra.




