Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Új grafikájú, Magyarország feliratú vezetői engedélyek sorakoznak a Pénzjegynyomdában.
Nyitókép: MTI/Pénzjegynyomda

Nagy változás jöhet a B kategóriás jogosítványoknál

Az EU olyan irányelven dolgozik, amely szélesítené az ilyen vezetői engedéllyel rendelkezők lehetőségeit.

A Német Autóklub, az ADAC értesülése szerint az Európai Unió azon dolgozik, hogy lehetővé tegye, hogy a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők ne csak 3,5 tonnás, hanem ennél nagyobb, maximum 4,25 tonnás össztömegű gépjárműveket is vezethessenek. Ha minden a terv szerint megy, az irányelvet minden EU-tagállam könnyedén át tudja majd ültetni a saját nemzeti szabályozásába – írja a vezess.hu.

Az Európai Bizottság mindemellett azt tervezi, hogy megteremti a lehetőséget a digitális jogosítvány bevezetésére. A cél, hogy egy olyan hivatalos dokumentummá alakuljon át, ami a jövőben akár egy alkalmazásban is tárolható. Közúti ellenőrzés esetén pedig mindössze egy QR-kóddal lehetne leolvasni a legfontosabb információkat. Mindezzel kiválthatóvá válna a hagyományos műanyag alapú kártya, amelynek gyártására amúgy is kihatással van a globális csiphiány.

Az új direktíva változást hozna a sofőrképzés terén is. Egyfelől lehetővé tennék, hogy az elméleti, illetve a gyakorlati oktatás két különböző országban történjen; másfelől pedig lehetőséget biztosítanának a szimulátorok gépjármű-vezetői képzésben történő oktatására. Szintén új elem, hogy a balesetek számának csökkentése érdekében kötelező lenne részt venni egy frissítő képzésen a vezetői engedély megszerzése után egy évvel.

Az Európai Bizottság mindemellett azt szeretné elérni, hogy ha például egy EU-tagállamban bevonnak egy jogosítványt, akkor az a tiltás az EU valamennyi tagállamában érvényes legyen.

Ha az EU-ban idén sikerül elfogadni a legújabb irányelvet a jogosítványokkal kapcsolatban, akkor sem biztos, hogy a változások még ebben az évben életbe lépnének. Az új szabályozást azonban az EU-tagországoknak is át kellene ültetniük a saját nemzeti jogszabályaikba, így a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők csak jövőre, vagy az évtized közepén vezethetnének legfeljebb 4,25 tonna össztömegű járművet.

Címlapról ajánljuk
Ilyen volt a világ 2025-ben
Háború, halál, béke

Ilyen volt a világ 2025-ben

2025-ben egy hosszú ideje óta tartó háborút sikerült befagyasztani, egy másik azonban – a béketervek ellenére – még a fegyverszünetig sem jutott. Körképünkben nem csak a világpolitikát meghatározó fegyveres konfliktusokat, de az év más fontos nemzetközi történéseit is áttekintjük.

Inváziós fajok támadása: durva következménye lesz, ha csak akkor cselekszünk, amikor már ég a ház

Amikor egy idegen állat- vagy növényfaj megtelepszik Magyarországon, hajlamosak vagyunk csak ökológiai problémaként gondolni rá, pedig a számlát nem a természet, hanem a gazdaság fizeti. Fertő Imre, a Budapesti Corvinus Egyetem Fenntartható Fejlődés Intézetének professzora az InfoRádióban azt mondta, az igazi veszteség sokszor olyan „láthatatlan” tételekben rejlik, mint a romló vízminőség vagy az eltűnő fajok, ezért fontos a minél gyorsabb cselekvés, továbbá mérsékelni kell az okozott károkat, negatív hatásokat.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×