A magyar autópiac negatív csúcsot döntött 2023-ban. Legalábbis az autók átlagéletkorának alakulása alapján. A június végén nyilvántartott több mint 4,1 millió személyautó átlagban 15,6 éves volt, ez pedig új rekordot jelent- írja a totalcar.hu.
Az átlagéletkor fokozatosan nőtt az elmúlt időszakban. A kétezres évek közepén alig több mint 10 év volt az átlagéletkor, 2015-ben már 13,7 évnél járt. A 15 éves határt 2021 végén lépte át a magyar flotta. Az autók drágulása miatt, és az infláció megugrása nyomán nőttek a kiadások, így a lakosság nagy része és sok cég is elhalasztotta a nagyobb beruházásokat.
A hitelből vagy lízingkonstrukció segítségével történő vásárlás sem jelentett kiutat, mivel pont az infláció miatt nagyon magasak voltak a kamatok.
A Datahouse számai szerint 2023 első tizenegy hónapjában kevesebb mint 100 ezer új autót helyeztek forgalomba, ez 4 százalékkal marad el az egy évvel korábbi szinttől. Ráadásul az uniós országok közül egyedül Magyarországon zsugorodott az újautó-piac. A használtautó-piactól sem igazán lehetett várni, hogy hozzájáruljon az átlagéletkor csökkenéséhez,
kevesebb mint 99 ezer használt autót helyeztek forgalomban a tavalyi év első tizenegy hónapjában,
szemben az egy évvel korábbi közel 119 ezres volumennel. A behozott használt autók 32 százaléka ráadásul idősebb volt 16 évnél, 34 százalékuk pedig 11-15 éves. Csak a fennmaradó 34 százalékba tartozó használt autók fiatalabbak 10 évnél.