A kartelltörvény módosítása többek között megteremtené a lehetőséget az ásványolaj- és benzinkútpiac szétválasztására. Egy további lépésben pedig lehetővé tenné a Szövetségi Kartellhivatal számára, hogy gyorsan és egyszerűen lefölözhesse a társaságok extraprofitját. Ilyesmire elméletileg eddig is meg volt a jogi lehetőség, de számos bonyolult bürokratikus lépés akadályozta.
"Egy olyan jog, amelyet nem lehet alkalmazni, nem felel meg a jogalkotó szándékának" - idézte a Spiegel Habecket. "A következményeket pedig a fogyasztók viselik, magasabb árak formájában" - fogalmazott Habeck a kartellhivatal mozgásterének kibővítésére tett kezdeményezését indokolva. Az ily módon lefölözött összegek az államkasszába kerülnének.
A háttérben a dízel- és benzinadó-visszatérítésről szóló vita áll. Ez könnyebbséget jelentene a fogyasztóknak a benzinkutaknál, de a kritikusok azzal vádolják az ásványolaj-társaságokat, hogy nem adják át kellőképpen a fogyasztóknak az úgynevezett "tankkedvezményt". Az üzemanyag-kedvezményt eredetileg az egekbe szökő energiaárak enyhítésére szánták. A benzin és a gázolaj literenkénti 35 centig terjedő adókedvezménye azonban hatástalan maradt, egyértelműen azért, mert az olajipari vállalatok nem adják tovább a vásárlóknak a kedvezményt.
"A szövetségi kartellhivatal első adatsorai a tankolási kedvezményről azt mutatják, hogy a nyersolaj- és a benzinkútárak közötti különbség a hónap eleje óta meredeken nőtt" - mondta Habeck a Der Spiegelnek. "Nyilvánvalóan bekövetkezett az, amire sok szakértő figyelmeztetett: az olajipari vállalatok bezsebelik a profitot, a fogyasztók pedig semmit sem éreznek az adócsökkentésből".