A keretmegállapodás már megvan
A MÁV-START Zrt. és a Stadler Bussnang AG most megkötött keretmegállapodása eredményeként
az első kétszintes személyszállító járművek 2019 tavaszán állhatnak forgalomba.
A motorvonatok megvásárlására az aláírástól számított 96 hónapon belül van mód.
A keretmegállapodással az első eseti szerződés megkötésekor minimum 10 járműre vállal lehívási kötelezettséget a MÁV-START.
A pálya- és járműfelújítások, az új motorvonatok, a menetrendi struktúra-átalakítás első eredményei egyébként már érzékelhetőek:
idén az első három hónapban 4 százalékkal nőtt az utasszám
a bevételek harmadát adó budapesti agglomerációban.
Mit tud a KISS?
A
nagy befogadóképességű, 600 ülőhelyes
(595 fix és 5 lehajtható ülésű) emeletes KISS (Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug) járművek lesznek az első emeletes motorvonatok Magyarország vasúti közlekedésének történetében.
A gyors,
160 km/h engedélyezett sebességű,
95 százalék feletti rendelkezésre állással üzemelő, megbízható járművek kényelmükkel megfelelnek a modern követelményeknek.
A KISS vonatok a MÁV-START kötelékében üzemelő 123 darab – szintén Stadler gyártmányú – FLIRT motorvonattal is illeszkednek, ezért akár szinkronüzemben is összekapcsolhatók.
A kétszintes motorvonatok
korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas utastérrel, WIFI-vel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel rendelkeznek majd.
Az emeletes motorvonatokon három hagyományos és egy mozgássérült WC lesz, a multifunkciós terek pedig négy kerekesszék, illetve 12 kerékpár vagy 5 babakocsi szállítására képesek. A kerékpárhelyek száma további 24-el bővíthető, igazodva a kerékpáros turisztikai szezonban megnövekedett utazási igényekhez.
A KISS-ek
a kor legutóbbi biztonsági szabványai szerint készülnek,
továbbá a gyártó olyan vonatbefolyásoló rendszerrel is ellátja, amely lehetővé teszi, hogy a vasútvonalakon – a pályaparaméterektől függően – a 160 km/h engedélyezett sebesség ténylegesen kihasználható legyen.
A járművek a Stadler és a Dunakeszi Járműjavító Kft. együttműködésében készülnek.
A Stadler szolnoki üzeme a kocsiszekrények hegesztéséért és a forgóvázak gyártásáért, míg a Dunakeszi Járműjavító a betétkocsik festéséért, összeszerelésért, illetve a már kész járművek üzembe helyezéséért felel majd.
Ezzel
az egyes járművek hazai hozzáadott értéke meghaladhatja az 50 százalékot is.
A projekt felügyeletét a Stadler emeletes járművekért felelős kompetenciaközpontjaként működő svájci altenrheini gyár látja el.
Hol járnak majd az emeletes vonatok?
A KISS vonatokat a nagy forgalmú
Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok elővárosi vasútvonalakon
állítják majd forgalomba 2019-2020. között.
A tervek szerint a hétvégi időszakban az utasok nem csak Budapest elővárosában találkozhatnak az új motorvonatokkal, hanem egyes kiemelt forgalmú távolsági vonatok esetén is:
iskolaidőszakban Debrecen és Nyíregyháza térségében, a nyári szezonban pedig a Dél-Balatonnál és a Velencei-tónál.
A további motorvonatok – az előző két vasútvonal mellett – a későbbiekben a Budapest–Újszász–Szolnok és a Budapest–Hatvan–Gyöngyös vonalszakaszokon közlekedhetnek.
A MÁV-START az emeletes motorvonatokat a saját szolnoki telephelyén fogja karbantartani.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló hírekről, vagy elmondaná a véleményét, lájkolja az InfoRádió Facebook-oldalát!