Infostart.hu
eur:
353.57
usd:
305.36
bux:
133528.69
2026. június 12. péntek Villő
Nyitókép: Unsplash.com

Betegséget okozhat, ha ezeket az ételeket rendszeresen eszi

Az ultrafeldolgozott élelmiszerek jelentősen növelik fej- és nyaktájéki rák kialakulását, és nagyobb eséllyel kapnak nyelőcső-adenokarcinómát is akik ezekből sokat esznek egy tanulmány szerint.

A CNN közölte azt a tanulmányt, amely arról szól, hogy a nagyobb mennyiségű ultrafeldolgozott élelmiszer fogyasztása növelheti az emésztőrendszer rákos megbetegedés (például száj-, torok- és nyelőcsőrák) kialakulását.

A penzcentrum.hu által közreadott írás szerint akik 10 százalékkal több ultrafeldolgozott élelmiszert fogyasztottak, összesen

23 százalékkal növelték a fej- és nyaktájéki rák kialakulásának kockázatát,

míg 24 százalékkal nagyobb eséllyel kaptak nyelőcső-adenokarcinómát. (Utóbbi egy olyan rákfajta, ami a szervek belsejét borító mirigyekben alakul ki.)

Idézik dr. Helen Croker, a tanulmányt finanszírozó World Cancer Research Fund International igazgatóhelyettesét aki úgy fogalmaz: "a tanulmány a bizonyítékul szolgál arra, hogy az ultrafeldolgozott élelmiszerek és a rákkockázat között összefüggés van.

A következő élelmiszerek tartoznak ebbe a körbe.

  • üdítők,
  • chipsek,
  • csomagolt levesek,
  • fagylaltok

"Ezekkel az a gond, hogy olyan összetevőket tartalmaznak, amelyeket „konyhákban soha vagy csak nagyon ritkán használnak. Esetleg az olyan adalékanyagok csoportjait értjük alatta, amelyeknek az a funkciója, hogy a végterméket ízletesebbé és vonzóbbá tegyék" – közölte az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete.

A magyar lap emlékezetet arra is, hogy egy 2022. augusztusi felmérés szerint például az ultrafeldolgozott élelmiszerek fogyasztása jelentősen növeli a férfiaknál a vastagbélrák kockázatát, míg fogyasztásuk mindkét nem esetében növeli a szívbetegségek kialakulásának, valamint a korai elhalálozás lehetőségét.

Címlapról ajánljuk
Piros lapok színezték ki a vb nyitómeccsét egy irgalmatlan nyitóünnepség után
Foci-vb 2026

Piros lapok színezték ki a vb nyitómeccsét egy irgalmatlan nyitóünnepség után

Mexikó megérdemelten „tartotta otthon” a három pontot, ugyanennyi kiállítást azonban a játékvezetőnek is „szerveznie kellett” a Dél-Afrika elleni labdarúgó-vb-nyitómeccsen.

Mohácsi új Duna-híd: százmilliárdos a tét, három alapelv szerint tervezik újra a beruházást

Felülvizsgálja a kormány a „túlárazott és pazarló” mohácsi új Duna-híd beruházását. Vitézy Dávid miniszter elmondta: egyrészt megpróbálják visszaszerezni a százmilliárd forintos nagyságrendű, előlegként már kifizetett tételeket, másrészt megnézik, lehet-e még racionálisan 2x2 sávról 2x1 sávra csökkenteni a híd, illetve az alföldi bekötőút szélességét, de mindezt úgy, hogy „torzókat nem hagyunk”.
inforadio
ARÉNA
2026.06.12. péntek, 18:00
Marsai Viktor
a Migrációkutató Intézet igazgatója, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense
Már a hétvégén jöhet az iráni megállapodás - Azonnal itt a reakció a tőzsdéken!

Már a hétvégén jöhet az iráni megállapodás - Azonnal itt a reakció a tőzsdéken!

A részvénypiaci hangulat alapvetően továbbra is törékeny, két meghatározó téma uralja a tőzsdéket, az egyik a technológiai és mesterséges intelligencia részvények esése, a másik pedig az iráni háború eszkalációja. Az európai részvénypiacok ma felfelé vették az irányt, a régiónkban a magyar és az osztrák részvénypiac is kiemelkedően teljesített - szektorszinten elsősorban a bankpapírok vezették az emelkedést. Az Európai Központi Bank kamatemelése után valamelyest csökkent az optimizmus az európai részvénypiacokon délután - az EKB 3 éves szünet után emelt először egész pontosan 25 bázispontot -, illetve a Kormányzótanács lefelé módosította a GDP-növekedési várakozásokat és megemelte az inflációs előrejelzéseket a következő évekre. Koraeste Donald Trump közölte, hogy mégsem lesz ma amerikai támadás Irán ellen, erre reagálva emelkednek a nemesfémek és esik a Brent jegyzése, a vezető tőzsdék pedig raliznak.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×