eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 28. vasárnap Valéria
Nyitókép: Fortepan / Bojár Sándor

Minden idők legikonikusabb autójának utolsó példánya épp 20 éve készült el - képek

Az autó gyártását egykor Adolf Hitler karolta fel. Utolsó sorozatának egyik darabja a Volkswagen gyár múzeumába került, egy másikat 2004-ben II. János Pál pápának ajándékoztak, és ma a Vatikánban látható.

Húsz éve, 2003. július 30-án készült el a mexikói, pueblai autógyárban minden idők egyik legismertebb és legnépszerűbb autójának, a Volkswagen Bogárnak az utolsó darabja.

A jármű konstruktőre, az osztrák Ferdinand Porsche (1875-1951) első villanyautóját 25 évesen építette meg. Harmincévesen már a Daimler ausztriai műszaki igazgatója volt, s bár nem rendelkezett mérnöki végzettséggel, 1917-ben a Bécsi Egyetem díszdoktori címet adományozott neki. Porsche a Daimler és a Benz 1926-os egyesülése után, mivel a cég nem támogatta az általa megálmodott kisautó terveit, otthagyta állását és saját irodát nyitott.

Nagynevű ügyfeleinek versenyautók, majd hadi járművek terveit készítette el, de továbbra is arról ábrándozott, hogy strapabíró, de igénytelen és legfőképp olcsó népautót készítsen. A feladat nehezebbnek bizonyult, mint gondolta:

"könnyebb megtervezni tíz versenyautót, mint egy népautót"

– mondta később. Fiával közösen 1931-re készítették el a terveket – a dátum azért fontos, mert a népautó gondolatát később sokan Hitlernek tulajdonították. Ferdinand Porsche elképzeléseivel a Zündapp, majd az NSU gyárat kereste meg, s az utóbbinál három, a későbbi "Bogár" alakjára hasonlító prototípus el is készült, de a gyár az utolsó pillanatban visszalépett a gyártástól.

A nép autója

A jármű terve végül Adolf Hitler miatt valósulhatott meg: a náci Führer már 1933-ban, hatalomra jutásának évében meghirdette Németország "motorizálását", azaz a birodalmat behálózó autópálya-rendszer megépítését. Bár maga nem szeretett vezetni, az olcsó, mindenki számára elérhető népautó (Volkswagen) gyártását is ő indítatta el. A Führer találkozójuk után Ferdinand Porschét bízta meg egy olyan kocsi tervezésével, amely két felnőtt és három gyermek szállítására képes 100 kilométeres sebességgel, és ezer márkánál nem kerül többe – az átlagfizetés havi 130 márka volt.

Ferdinand Porsche irodája 1934. június 22-én írta alá a szerződést, és mivel a meglévő terveken csak apró módosításokat kellett végrehajtani, 1935-re elkészült a prototípus, majd a Daimler-Benz üzemeiben a próbaszéria is.

1955 körül: A Volkswagen autó, a
1955 körül: A Volkswagen autó, a "Bogár" gyártása. (Fotó: Keystone/Getty Images).

Az alig négyméteres, kétajtós VW Type 1 (KdF-Wagen) léghűtésű, négyütemű, 985 köbcentis, 24 lóerős, a farban elhelyezett boxermotorral volt ellátva, formáját Erwin Komenda, a Porsche fő formatervezője alkotta. A népautó gyártására jött létre 1937. május 28-án a Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH (GeZuVor), amelynek neve hamarosan Volkswagenwerk GmbH-ra rövidült, s 1938. május 26-án nemcsak egy új autógyár, hanem egy új város alapjait is lerakták Wolfsburgban.

Hitler az autót Kdf-nek (Kraft durch Freude – körülbelül Örömből fakad az erő) akarta elnevezni a Harmadik Birodalom szabadidős tevékenységeket szervező mozgalma nyomán, de szinte mindenki a Porsche által preferált népautóként (Volkswagen) emlegette.

Adolf Hitler német kancellár (1889-1945) a Volkswagen új
Adolf Hitler német kancellár (1889-1945) a Volkswagen új "népautóját" vizsgálja, miután letette gyárának alapkövét Fallerslebenben, Németországban, 1938. május 27-én. A gyárat hatmillió autó gyártására tervezték. Hitler balján az autó tervezője, Dr. Ferdinand Porsche (1875-1951). (Fotó: Topical Press Agency/Hulton Archive/Getty Images).

A legendás kiskocsi, amelynek külalakja az idők során alig változott, a Harmadik Birodalomban népautó volt, a második világháborúban katonai változata is készült, Kübelwagen a fronton "teljesített szolgálatot. Az ötvenes években a német gazdasági csodát jelképezte, a hatvanas években pedig a hippik kedvenc autója volt. Még a Beatles legendás Abbey Road című lemezének borítóján is feltűnik a háttérben a Bogár, amelyen a négy gombafejű az EMI stúdiója előtti utcán kel át.

Facebook/ The Beatles
Facebook/ The Beatles

Mintegy hat évtized alatt 21,5 millió darabot adtak el belőle a világ 180 országában, egyedül 1971-ben 1,3 millió darab készült. A Ford T-modell eladási rekordját 1971-ben döntötte meg, amikor elkelt a 15 milliomodik darab is, így összességében a világ harmadik legnagyobb példányszámban eladott autómodellje lett. Magát a Volkswagen gyárat is meglepte, hogy a kocsi milyen kevés javítást igényelt. Hegyi utakon a nagyobb és erősebb autókat is lehagyta, négy személy kényelmesen elfért benne, alig 7 liter üzemanyagot fogyasztott 100 kilométeren.

Hosszú és tartalmas utóélet

Az utolsó Németországban gyártott példány 1978. január 19-én készült el, de a Bogár története ezzel nem ért véget. Brazíliában és Mexikóban már az ötvenes évektől folyt gyártása, hiszen az olcsó munkaerő és a kereslet is adott volt. A Bogár legnagyobb felvevő piaca az Egyesült Államok lett, Mexikóvárosban is 2012 végéig bogárhátú taxik közlekedtek. A helyiek által "Vochónak" nevezett kétajtós négykerekűekből 2006-ban nem kevesebb, mint 50 ezer furikázott a mexikói főváros utcáin.

Fortepan/ Bauer Sándor
Fortepan/ Bauer Sándor

A Volkswagen Bogár a legtovább, 58 éven át gyártott modell az autózás történetében, az utolsó darabok a mexikói Pueblában 2003. július 30-án gördültek le a futószalagról. A gyártás leállításának is reklámkampányt szenteltek, az utolsó példányt (No. 21 529 464) mariachi zenekar búcsúztatta. Az utolsó sorozat egyik darabja a Volkswagen gyár múzeumába került, egy másikat 2004-ben II. János Pál pápának ajándékoztak, és ma a Vatikánban látható. A kultikus autónak 1997-től "új" változata is készült, de ennek már elöl volt a motorja. Ez a modell korántsem lett siker, az ára sem volt alacsony, gyártását a Volkswagen 2019-ben fejezte be.

Címlapról ajánljuk
Bizonytalan jövő: veszélybe kerülhetnek a tokaji és a villányi szőlőültetvények is

Bizonytalan jövő: veszélybe kerülhetnek a tokaji és a villányi szőlőültetvények is

Sokkal több a megműveletlen hazai szőlőterület, mint a korábbi években. A probléma mára a nagy hagyományokkal és presztízzsel rendelkező borvidékeket is elérte. Az Agrárszektor főszerkesztője azt mondta az InfoRádióban, hogy folyamatosan romlik a munkaerő minősége is, miközben egyre több gazdaság veszteséges, így valószínűleg nehéz évek várnak a magyar borágazatra.

Meglepő eredményei lettek a nagy légkonditesztnek

A Tudatos Vásárlók Egyesülete nemzetközi együttműködésben 57, Magyarországon is megvásárolható klímaberendezést tesztelt. Az eredményekről Dénes Júlia, az egyesület munkatársa beszélt az InfoRádióban.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
A szemes kávé felé hajtja a drágulás a fogyasztókat

A szemes kávé felé hajtja a drágulás a fogyasztókat

Már meghallgatható a Portfolio Checklist vasárnapi különkiadása. A műsornak egyetlen témája volt: április első felében elszállt, és 18 havi csúcsig ugrott az arabica típusú kávé határidős jegyzése. A képet tovább bonyolítja, hogy a robusta kávé termékpiaci ára gyorsabban nőtt, mint az arabicáé, s így ismét konganak a vészharangok, hogy holnapra luxussá válik a mindennapi feketénk. A témáról Árok Gábort, a Coca-Cola HBC Magyarország kávé üzletágának vezetőjét kérdeztük.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. április 27. 19:45
×
×
×
×