A WHO Betegbiztonsági Világnapja alkalmából rendezett konferencián Novák Krisztina, az Integrált Jogvédelmi Szolgálat főigazgatója elmondta, idén már 12 ezer alkalommal keresték meg a betegjogi képviselőket országszerte, az esetek több mint fele a szakrendeléseket érintette, azon belül leginkább azok elérhetetlenségét kifogásolták – írja a Népszava.
Az egészségügyi ellátáshoz, az emberi méltósághoz való jogok sérelme után a tájékoztatásra érkezik a legtöbb megkeresés az állami jogvédőszolgálathoz. A főigazgató szerint az intézmények gyakran a szóbeli tájékoztatást általános formanyomtatványokkal, papírfecnikkel helyettesítik, miközben ennek személyesnek és egyénre szólónak kellene lennie. A tájékoztatáshoz való jog sérüléséről szóló beszámolók között előfordul olyan is, hogy terápia átbeszélésekor nem esik szó a mellékhatásról.
Van, aki arra panaszkodik, hogy nem tehetett fel kérdéseket az orvosának,
de nagyon sok az egészségügyi adatkezelést érintő megkeresés. Gyakran nem nyomtatják ki a beteg kérésére a leleteket, vagy az egyéb orvosi dokumentumokat, pedig gyakran idős, az elektronikus térben, illetve a digitális világban nehezen mozgó páciensekről van szó – mondta a főigazgató.
Sokszor a hozzátartozók nem kapnak információt kórházban fekvő, esetleg válságos állapotban kezelt rokonaikról, napközben nem veszik fel a telefont, s amikor végre elérhetővé válnak, akkor pedig már nincs benn a kezelőorvos.