Több ezer vitás ügyet rendezett a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) által működtetett Budapesti Békéltető Testület tavaly, a jogviták mintegy fele a fogyasztók és a vállalkozások számára is kedvezően zárult – közölte a kamara.
A tájékoztatás szerint a fogyasztók és a vállalkozások jogvitáit bíróságon kívül rendező alternatív vitarendezési fórum 4126 ügyben hozott döntést 2021-ben. A testülethez a múlt évben 3891 ügy érkezett.
A békéltető testület több mint 4500 ügyfélnek adott telefonos tanácsot, emellett több mint 4000 fogyasztónak és vállalkozásnak e-mailben, valamint csaknem 550 fogyasztónak személyesen nyújtott tájékoztatást. A testület weboldalát mintegy 83 ezren keresték fel információért.
Az ügyek csaknem felében a fogyasztók és a vállalkozások közösen jutottak olyan álláspontra, amellyel a jogvita mindkét fél számára kedvezően zárult. Gyakran előfordult az is, hogy békéltető testületi rendezés elindulását követően a testület intézkedésének köszönhetően, még a meghallgatás előtt rendezték a konfliktust a felek - jelezték a közleményben.
A kérelmek 37,6 százaléka volt megalapozatlan, illetve utasították el.
A szakmailag független békéltető testületeket a megyei és fővárosi kereskedelmi és iparkamarák működtetik. Hatáskörük a fogyasztói jogviták bírósági eljáráson kívüli rendezése, elsősorban a felek közötti egyezséget elősegítve. Egyezség hiányában a testületek döntést hoznak a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítése érdekében. A békéltető testületek mindezeken túl tanácsot adnak a fogyasztó vagy a vállalkozás kérésére a fogyasztót megillető jogokkal és a fogyasztót terhelő kötelezettségekkel kapcsolatban.
A békéltetés Magyarországon az alternatív vitarendezés legsikeresebb ága, pozitív társadalmi hatása jelentős. Mindez a felek együttműködésén és autonómiáján, a testületi tagok szakmai hozzáértésén, méltányos és értő jogalkalmazásán, a testületi széles körű felvilágosító munkán alapszik - áll a közleményben.