Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Nyitókép: Pixabay.com

MÁV: helyesen tette a mozdonyvezető, hogy otthagyta a vonatot

A vonatkozó szabályok szerint mindennek úgy kellett lennie, ahogy történt. A vonat pedig Rákospalota-Újpesten maradt.

A 24.hu a MÁV-nál tudakolta, jól cselekedett-e az a mozdonyvezető a minap, aki munkaideje lejártára hivatkozva egy állomáson otthagyta a vonatát.

A Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke, Barsi Balázs a portálnak elmondta, A munka törvénykönyve szerint a leghosszabb munkaidő 12 óra lehet, ennél csak rendkívüli esemény miatt lehet többet dolgozni, és csak ha azt a munkáltató rendeli el.

A vasúti törvény szerint ráadásul a mozdonyvezetőknél a vezetési idő legfeljebb tíz óra lehet, és nem is felügyelhetik tovább a járművet. Ha a tíz óra letelt, akkor a mozdonyvezető azt még biztosíthatja, hogy legyen hűtés, fűtés, világítás a járművön, de már nem vezethet.

Európában ezek a szabályok nem egységesek, Ausztriában például csak 8 vagy 9 órát lehet vezetni.

A fő szabály az, hogy a mozdonyvezetőnek kötelező leállnia, amikor lejár a vezetési ideje és/vagy a napi maximális munkaideje, és jeleznie kell ezt a munkáltatójának. A munkáltató ekkor elrendelhet túlmunkát, de csak rendkívüli esetben, például katasztrófahelyzetben, egyébként viszont a mozdonyvezetőnek tilos tovább dolgoznia. Ha saját elhatározásából úgy dönt, hogy munkaideje lejártával mégsem áll le, elviszi még mondjuk a végállomásig az utasokat, és hatósági ellenőrzést kap, akkor eljárást indíthatnak ellene a szabályok megszegéséért.

Ismert, január 15-én reggel Vácról a Nyugati pályaudvarra közlekedő személyvonat mozdonyvezetője az előírásokhoz tartotta magát: a vonat késése miatt menet közben lejárt a 12 órás szolgálata, ezért Rákospalota-Újpest állomástól nem vitte tovább a vonatot, és leváltót kért, amit kötelessége volt megtenni.

A szakszervezet elnöke szerint a mozdonyvezetők munkabeosztását úgy tervezik meg, szolgálatleírással, havonta előre, hogy beleférjenek a maximális vezetési, illetve munkaidőbe. Vagyis normál vasútüzemben nem fordul elő az időtúllépés, csak akkor, ha valamilyen forgalmi zavar, baleset miatt a vonatok nem érnek be időre, hiszen a mozdonyvezető vezetési/munkaideje késés alatt is ketyeg.

Címlapról ajánljuk
Átszabnak több városi parkot, sokan fellélegezhetnek

Átszabnak több városi parkot, sokan fellélegezhetnek

A települési zöldfelületek tudatos tervezésével és kezelésével szeretné mérsékelni az allergia által okozott betegségterhelést egy osztrák-magyar határ menti együttműködés, amelyben a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) is részt vesz. A projekt célja, hogy a városi parkokba a jövőben olyan növények kerüljenek, amelyek nem okoznak pollenallergiát, de közben képesek alkalmazkodni a klímaváltozáshoz is.

Az amerikai intézkedés, ami átszabta a világgazdaságot

Egy kansasi gabonasiló árnyékában kezdődik a történet, ami a teljes világgazdaság térképét újrarajzolta. A Trump-korszak vámjai nem epizódnak bizonyultak, hanem tartós fordulatnak. A kérdés ma már nem az, hogy kivezetik-e, hanem az, hogy milyen világrendet eredményez. Jelen írás három forgatókönyvet vázol fel.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Napelemesek százezreit érinti az új kötelezettség – de továbbra sem világos, hogy mi lesz a büntetés

Napelemesek százezreit érinti az új kötelezettség – de továbbra sem világos, hogy mi lesz a büntetés

Értesüléseink szerint nem halad valami jól a hazai háztartási napelemes rendszerekre vonatkozó, a lakosságot és az invertergyártókat érintő, 2025 júliusától élő adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése. Az invertergyártók jelentős része mindeddig nem szerződött le az erre a célra kijelölt központi adatközponttal, és egyelőre a lakosság már működő inverterei nagy részének "kötelező" regisztrálása is várat magára. A kötelezettség bevezetése több szempontból aggályos lehet, és továbbra sem egyértelmű, hogy a megfogalmazott célok eléréséhez miért van szükség ilyen tömegben ennyire részletes adatokra.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×