eur:
408.18
usd:
387.72
bux:
77771.12
2024. november 17. vasárnap Gergő, Hortenzia
Nyitókép: Pixabay.com

MÁV: helyesen tette a mozdonyvezető, hogy otthagyta a vonatot

A vonatkozó szabályok szerint mindennek úgy kellett lennie, ahogy történt. A vonat pedig Rákospalota-Újpesten maradt.

A 24.hu a MÁV-nál tudakolta, jól cselekedett-e az a mozdonyvezető a minap, aki munkaideje lejártára hivatkozva egy állomáson otthagyta a vonatát.

A Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke, Barsi Balázs a portálnak elmondta, A munka törvénykönyve szerint a leghosszabb munkaidő 12 óra lehet, ennél csak rendkívüli esemény miatt lehet többet dolgozni, és csak ha azt a munkáltató rendeli el.

A vasúti törvény szerint ráadásul a mozdonyvezetőknél a vezetési idő legfeljebb tíz óra lehet, és nem is felügyelhetik tovább a járművet. Ha a tíz óra letelt, akkor a mozdonyvezető azt még biztosíthatja, hogy legyen hűtés, fűtés, világítás a járművön, de már nem vezethet.

Európában ezek a szabályok nem egységesek, Ausztriában például csak 8 vagy 9 órát lehet vezetni.

A fő szabály az, hogy a mozdonyvezetőnek kötelező leállnia, amikor lejár a vezetési ideje és/vagy a napi maximális munkaideje, és jeleznie kell ezt a munkáltatójának. A munkáltató ekkor elrendelhet túlmunkát, de csak rendkívüli esetben, például katasztrófahelyzetben, egyébként viszont a mozdonyvezetőnek tilos tovább dolgoznia. Ha saját elhatározásából úgy dönt, hogy munkaideje lejártával mégsem áll le, elviszi még mondjuk a végállomásig az utasokat, és hatósági ellenőrzést kap, akkor eljárást indíthatnak ellene a szabályok megszegéséért.

Ismert, január 15-én reggel Vácról a Nyugati pályaudvarra közlekedő személyvonat mozdonyvezetője az előírásokhoz tartotta magát: a vonat késése miatt menet közben lejárt a 12 órás szolgálata, ezért Rákospalota-Újpest állomástól nem vitte tovább a vonatot, és leváltót kért, amit kötelessége volt megtenni.

A szakszervezet elnöke szerint a mozdonyvezetők munkabeosztását úgy tervezik meg, szolgálatleírással, havonta előre, hogy beleférjenek a maximális vezetési, illetve munkaidőbe. Vagyis normál vasútüzemben nem fordul elő az időtúllépés, csak akkor, ha valamilyen forgalmi zavar, baleset miatt a vonatok nem érnek be időre, hiszen a mozdonyvezető vezetési/munkaideje késés alatt is ketyeg.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.18. hétfő, 18:00
Schmidt Mária
Széchenyi-díjas történész, a Terror Háza Múzeum főigazgatója
Felejtsd el nyáron Barcelonát és Velencét – Öt gyönyörű helyet mutatunk, amit még nem fedeztek fel a tömegek

Felejtsd el nyáron Barcelonát és Velencét – Öt gyönyörű helyet mutatunk, amit még nem fedeztek fel a tömegek

Miközben a klasszikus nyaralócélpontok, mint Barcelona vagy Velence a tömegektől szenvednek, ami a helyi lakosok túlturizmus elleni sorozatos tüntetéseiben csúcsosodott ki idén nyáron, egyre növekszik a rendhagyó nyaralások vonzereje. Különösen a luxusutazásoknál figyelhető meg az a trend, hogy az utazók keresik egyrészt a különleges, egyedi élményeket, másrészt a kevésbé frekventált helyszíneket választják, egyre népszerűbbek az eldugott villák, nyaralók. Az ENSZ turisztikai szervezete most kiadott egy listát, amely a vidéki „menedékeket” rangsorolta és az idén turisztikailag legjobbnak ítélt falvakat gyűjtötte össze.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. november 17. 17:11
×
×
×
×