eur:
388.44
usd:
360.9
bux:
0
2024. május 7. kedd Gizella
Close-up of woman paying for Flowers with a 10 Euro Bill at an outdoor Market.
Nyitókép: Getty Images/ Hinterhaus Productions

Nyílik az élelmiszerolló: csak az olcsó és a prémium a kelendő

Növekszik az élelmiszerek terén a szakadék – mondják a gyártók. A vevők vagy a nagyon olcsó, vagy a prémiumkategóriás termékeket keresik, ami középen van, azt nehezebb eladni.

Érdekes változást tapasztalnak az élelmiszeripar szereplői, különösen a fejlett piacokon – írja a Reuters. A Nestlétől a Danone-ig a cégek azzal szembesülnek, hogy a vásárlók vagy prémium, vagy olcsó termékeket akarnak, és kevésbé érdeklődnek a középkategóriás áruk iránt, különösen a fejlett piacokon, így például Észak-Amerikában is.

A csomagoltáru-ipar több mint két éve magasabb árakat szab meg a vásárlóknak. Ez a trend a pandémiával kezdődött, majd az ágazat az ukrajnai orosz invázió kiváltotta magasabb költségekre hivatkozott. Mint a hírügynökség megjegyzi,

a napraforgóolajtól a fuvarozásig minden drágult, ami a globális ellátási láncokat és a megélhetésért küzdő fogyasztókat is megviselte.

Élelmiszer-ipari vezetők az elmúlt negyedévekben arról számoltak be, hogy a költségek lassabb ütemben emelkednek és enyhítettek az áremelések ütemén. (A háttérben a közvéleménynek az a negatív reakciója is meghúzódik, amit például Nagy-Britanniában a nagyobb szupermarketláncok jelentős profitjára adtak.)

Közben egyes cikkek esetében az árak még mindig emelkednek, mert a vállalatok azzal érvelnek, hogy jobb termékek kifejlesztésébe fektettek be, amelyek segítségével a tehetős vásárlókat célozzák meg. Ezzel párhuzamosan viszont a nehéz helyzetben lévő vásárlók minden eddiginél jobban összpontosítanak az akciós árakra – különösen az Egyesült Államokban.

Az egyik nagy gyártó, a Nestlé például csütörtökön jelezte, hogy ami jól fogy, az a Purina állateledel és a drágább fajtájú Perrier palackozott víz, továbbá a Maggi gyorstészták.

"Jelentős nyomást tapasztalunk az alacsonyabb jövedelmű fogyasztók szintjén" – mondta Mark Schneider, a Nestlé vezérigazgatója újságíróknak, utalva arra, hogy az amerikai fogyasztók még mindig érzik az elmúlt két év áremelkedéseinek hatását, valamint az SNAP nevű, kedvezményt adó élelmiszerutalvány-program visszafogását.

Közben azonban a tehetősebb vásárlók a drágább termékeket keresik. A luxuscikkeknél és a divatiparban is megfigyelhető az a trend, hogy a tehetős vásárlók a legdrágább márkákhoz áramlanak, míg a nehéz helyzetben lévők az alacsony árakat keresik, a középkategória pedig kiszorul.

A Nestlé esetében ezt úgy jelentkezik, hogy 5,8 százalékkal visszaesett a kereslet az Amerikában középkategóriásnak számító mirelit termékekre. A hír nyomán a kereskedési nap elején a cég részvényei 3,8 százalékkal estek.

Közben a francia Danone a múlt héten közölte, hogy elhódította a pénzszűkében lévő és a tehetős vásárlókat is, azaz visszacsábította őket a kiskereskedők saját márkás termékeitől. „A Danone kategóriáiban az alacsony, de a magas árszegmens is gyorsan növekszik, a középső azonban egy kicsit megszorult" – mondta Jürgen Esser pénzügyi vezető.

Az Unilever, a Knorr leveskockák és a Hellmann's ételízesítők gyártója szintén a prémiumkategória felé való fordulást észlelte negyedéves értékelésekor.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.07. kedd, 18:00
Resperger István ezredes
a Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem Szent-István Biztonságkutató Központ igazgatója
Mire számíthatunk a tőzsdéken?

Mire számíthatunk a tőzsdéken?

Gazdasági adatok tekintetében ma Németországban érkeznek fontos számok az ipar kilátásaival kapcsolatban, ezen kívül érkezik még európai kiskereskedelmi adat is, illetve a hazai kiskereskedelmi adatokat is ma közlik. Tegnap kimondottan jó hangulatban zajlott a kereskedés a tőzsdéken, nagyot tudott a hazai piacon ralizni az OTP. Ami a mai kilátásokat illeti, kitarthat a tegnapi optimizmus az előjelek szerint, a vezető európai részvényindexek kisebb emelkedéssel indíthatják a napot.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×