2024. szeptember 27. péntek Adalbert
Antibiotikum. Forrás: Getty images
Nyitókép: Andrew Brookes / Getty Images

Itt az áttörés: megvan a szuperbaktériumok ellenszere

Az új antibiotikum olyan baktériumokat is elpusztít, amelyek a leginkább veszélyeztetik az emberi életet. Hatását azzal éri el, hogy kiiktatja a kórokozó „membrán-védelmét”.

Korunk egyik nagy problémája az antibotikumok túlzott használata (emberekben és állatokban egyaránt), ami miatt sok baktériumnál rezisztencia alakul ki a létező gyógyszerekre. 2019-ben 1,3 millió ember halt meg emiatt – jegyzi meg a New Scientist című népszerű-tudományos magazin.

Tudósok most kidolgoztak egy olyan potenciális gyógyszeralapanyagot, amely meg tudja ölni a három, a legtöbb antibiotikumnak ellenálló baktériumot is. A Zosurabalpin névre elkeresztelt szer eredményesen vizsgázott a laborokban, illetve az egereken folytatott tesztek során, és most folynak az első emberi kísérletek.

A szer képes legyőzni a Crab rövidítésű (Cabapenem Acinetobacter baumannii) veszélyes baktériumtörzseket,

amelyek nagyszámú fertőzést okoznak a kórházakban, különösen a lélegeztető gépre és katéterre kötött betegek tüdejében, húgyúti rendszerében, valamint a vérében.

Kutatók megjegyezték: a Crab – bár nem agresszív kórokozó – nagyon jól tudott alkalmazkodni a múltbéli antibiotikumokhoz, és képes volt megakadályozni, hogy átjussanak a dupla sejtfalán. Illetve ha bejutottak a sejtbe, az úgynevezett LPS-transzportmechanizmus kilökte azokat, és így a gyógyszer nem tudta elpusztítani a baktériumot.

A Nature szaklapban szerdán publikált tanulmány szerint az új szer, új megközelítésével, ezt a mechanizmust játssza ki. A kutatók egy molekulát kerestek, amely le tudja győzni a dupla sejtfal nyújtotta védelmet, úgy, hogy kikapcsolja a baktérium biztonsági tisztítórendszerét. Ehhez 45 ezer antibiotikum-molekulát vizsgáltak meg, és ezekből hoztak létre egy olyan hibridet, amely megakadályozza a „külső membán” kialakulását. A felfedezés egyrészt elősegíti, hogy a gyógyszer bejusson a baktériumsejtbe, másrészt, ott bent ragadva, olyan szintre emelkedik, ami megöli a kórokozót.

A száz különböző klinikai Crab-baktériumminta labortesztje után a tudósok kísérleti egereket fertőzek meg a baktérium kiváltotta tüdőgyulladással, és úgy találták, hogy az antibiotikum jelentős mértékben visszaszorította a betegséget, továbbá megakadályozta, hogy az állatok vérmérgezésben elpusztuljanak.

Ezek után indult meg az embereken végzett I-es fázisú kísérlet, amely a szer biztonságosságát és toleranciáját teszteli.

Az évekig tartó gyógyszerészeti engedélyezés előtt még hátra van a jóval nagyobb létszámú alanyon végzett II-es és III-as fázisú klinikai kísérlet. A kutatók szerint a most kifejlesztett módszer segíthet az olyan, nehezen kezelhető baktériumok, mint az E. coli kezelésében is.

A módszer egyetlen hátránya – jelenleg –, hogy a szerek konkrét baktériumok ellen vethetők be, és a különböző kórokozókra más és más gyógyszereket kell kifejleszteni. Viszont még ez is eredményesebb lehet a jövőben a gyógyszereknek ellenálló baktériumokkal szemben.

Kormányválság alakult ki Csehországban, koalíciós tárgyalások jönnek

Azután, hogy Petr Fiala miniszterelnök kedden bejelentette, meneszteni kívánja a kabinetből Ivan Bartos kalózpárti kormányfőhelyettest és regionális fejlesztési minisztert, mert nem elégedett a munkájával, a Kalózpártnál "robbant a bomba". Bartos szerint Fiala megszegte a koalíciós szerződést.
2024.09.27. péntek, 18:00
Steinbach József
a Magyarországi Református Egyház Zsinatának lelkészi elnöke
Megváltoztatja nukleáris doktrínáját Oroszország, Vuhledárban folynak a harcok – Háborús híreink csütörtökön

Vlagyimir Putyin orosz elnök szerdán bejelentette, megváltoztatja Oroszország nukleáris doktrínáját, kifejezetten azzal a céllal, hogy szükség esetén atomcsapást tudjon mérni Ukrajnára. Eszerint nukleáris csapással lenne sújtható egy olyan agresszor állam is, amely nem rendelkezik nukleáris fegyverrel, de egy másik, atomfegyverekkel rendelkező ország támogatását élvezi. Utóbbi az Egyesült Államokra és Ukrajnára vonatkozhat. Orosz jelentések szerint újabb két települést foglaltak el Donyeck megyében, és már az egykor 14 ezres város, Vuhledár belterületén folynak a harcok.