0
2024. március 19. kedd Bánk, József
Nyitókép: Pixabay

Tanulságos a gatyaelásó tudományos vizsgálat eredménye

Kétezer alsónadrágot ástak el Svájcban egy tudományos kísérlet keretében: a kutatók azt találták, hogy a ruhadarabok megmutatják, hol a legtermékenyebb a talaj.

A mezőgazdasági földeken elásott pamut alsónadrágoknál 23 százalékkal több időbe telt a lebomlás, mint a kiskertekben elásottaknál - írta a Zürichi Egyetem és az Agroscope kutatóintézet kísérletét vezető Marcel van der Heijden szerdai közleményében. A gyorsabb rothadás azt jelzi, hogy több a tápanyag és a víz a talajban - tette hozzá.

A tanulmány bebizonyította, milyen fontos szerepe van a humusztartalomnak a talaj vízháztartásában.

"Minél több a humusz a talajban, annál több vizet tud tárolni" - magyarázta Franz Bender projektvezető.

A kutatók szerint a kiskertekben a komposztálás miatt több a tápanyag a talajban. A komposztból felszabaduló tápanyagok élelmet jelentenek a földben élő apró élőlények számára, amelyek a lebontást végzik. Tanulmányok rámutattak, hogy a talaj minden köbcentiméterét különféle életformák - például baktériumok és gombák - milliói népesítik be.

Ezek az apró élőlények - gyakorlatilag ingyen trágyaként működve - feldolgozzák a lehullott leveleket, a füvet, a trágyát vagy az állati tetemeket, és a növények számára hozzáférhető tápanyaggá alakítják őket - hangsúlyozta a közlemény.

Forrás: Agroscope

Van der Heijden szerint a kísérlet azt üzeni a növénytermesztéssel foglalkozó gazdáknak, hogy ha fel akarják venni a harcot a szárazsággal, magas terméshozamot akarnak elérni, és közben fenntarthatóan szeretnének működni, akkor

a változtatásokat a talaj humusztartalmának növelésével is elkezdhetik.

A Citizen Science nevű projektet 2021 áprilisában indították. A kísérletben ezren vettek részt Svájc különböző területeiről. Az alanyok egy standardizált eljárás során alsónadrágokat és teafiltert ástak el kertjeikben, földjeiken és legelőiken. Emellett talajmintákat és a megművelésre vonatkozó adatokat is szolgáltattak a kutatóknak.

Az alsónadrágokat és a talajmintákat laborban elemezték. A cél az volt, hogy a kutatók átfogó képet kapjanak a svájci talaj minőségéről.

2024.03.19. kedd, 18:00