Vasárnap adta hírül a brit haditengerészet, hogy Diamond nevű rombolója ismét sikeresen lőtt le egy, a húszik által támadási céllal kilőtt drónt. A jemeni húszik támadásai azonban továbbra is folyamatosak, a szabad hajózás nem biztosított a térségben.
A krízis miatt a nemzetközi jelenlét is napról napra erősödik, ez pedig meglepő módon Iránnak és szövetségeseinek is előnyös – vélekedett az InfoRádióban Kaiser Ferenc biztonságpolitikai szakértő.
"Jelentős nemzetközi erőket tud lekötni, és ezzel például egy kicsit csökken a nyomás; a Földközi-tenger keleti medencéjéből le kellett vinni a hajókat délre a Szuezi-csatornán keresztül, ezzel
Irán másik szövetségese, a Hezbollah Libanonban szabadabban tud tevékenykedni"
– mondta.
A konfliktus megoldásában új fejezetet hozhat az olasz védelmi miniszter napokban tett bejelentése, Guido Crosetto ugyanis kijelentette, hogy Olaszország készen áll a Vörös-tengeren a kereskedelmi hajók védelmében tervezett katonai misszió vezetésére. Hogy erre valóban szükség lesz-e, arról Kaiser Ferenc úgy vélekedik: politikai döntés kérdése. Ugyanakkor a biztonságpolitikai szakértő szerint nem irreális az olaszok ötlete.
"Az olasz haditengerészet rendelkezik olyan eszközökkel, rakétás rombolókkal, fregattokkal, egyéb hajókkal, olyan logisztikai egységekkel, amelyek képesek például üzemanyagot nagy mennyiségben a Vörös-tengerre szállítani. Rövidebb ideig akár egyedül is tud ott tevékenykedni. Nyilván egy nagy nemzetközi kötelék tagjaként meg bármeddig képesek lennének ott lenni az olasz hadihajók" – mutatott rá.
A Vörös-tengeren zajló légi támadások miatt egyre többen tartanak a konfliktus továbbterjedésétől, Kaiser Ferenc azonban úgy gondolja, ennek kicsi a valószínűsége, Irán nem szeretne nyílt háborúba keveredni, tisztában van azzal, hogy katonailag esélytelen a Nyugattal szemben.
"Irán politikai érdekeinek jobban megfelelnek ezek a folyamatos tűszúrások,
amelyek inkább kellemetlenek, de nyilván nem jelentenek létfenyegetést a nyugati államokra nézve; mert ha nagyon komolyan nőne a fenyegetési szint, abból könnyebben lehetne háború" – tette hozzá.
A támadások negatív gazdasági hatásai ugyanakkor jól érzékelhetők, a kereskedelmi hajók kerülőúton történő közlekedése ugyanis jelentősen megemelte a szállítási költségeket, és a hosszabb menetidő miatt több cég is ellátási problémákról számolt be.