eur:
405.4
usd:
392.53
bux:
86717.67
2025. február 9. vasárnap Abigél, Alex
A roncsoknál mentők 2023. január 15-én, miután lezuhant a Yeti Airways nepáli légitársaság belföldi járaton közlekedő utasszállító repülőgépe Pokharában, a repülőtér közelében. A fedélzeten tartózkodó 72 ember közül legalább 67 életét vesztette.
Nyitókép: MTI/EPA/Bidzsaja Neupane

"Nagyban hozzájárulhatott a tragédiához" - nem működött egy fontos rendszer Nepálban

Még nem volt üzembe helyezve a műszeres leszállító rendszer azon a nepáli repülőtéren, ahol múlt vasárnap 72 emberrel a fedélzetén lezuhant a Yeti Airways egyik belföldi utasszállító repülőgépe - közölte a nepáli polgári repülési hatóság.

Dzsagganát Niroula azt mondta: a pokharai reptéren előreláthatólag még február végéig nem lesz üzembe helyezve a szóban forgó rendszer.

Az ILS nagyban elősegíti a biztonságos landolást. A rendszer rádiókapcsolatot teremt a repülőgép és a földfelszíni jeladók között, kijelöli a pilóták számára a repülési irányt, végül a fel- és leszállópálya középvonalához navigálja a gépet.

Nagyobb, forgalmasabb reptereken az ILS alapvető berendezésnek számít, a nepáli szerencsétlenség helyszínen azonban a műszeres leszállító rendszer a reptér január elsejei átadásakor még nem működött.

A pilóták egyetértenek abban, hogy Nepálban gyakran különösen nehéz feladat a landolás. A nepáli polgári repülési hatóság 2019-es biztonsági jelentése az ország "kedvezőtlen domborzatát" és "szélsőséges időjárását" nevezte meg a repülésre veszélyt jelentő legsúlyosabb körülményekként.

Jóllehet az ILS nélküli landolás rendkívül nehéz, szemtanúk szerint a baleset idején kedvezőek voltak az időjárási viszonyok. Egy tapasztalt indiai pilóta, Amit Szing az AP hírügynökségnek elmondta: az ILS hiánya nagyban hozzájárulhatott a tragédiához. Szing szerint a repülőgép utolsó pár másodpercét rögzítő videófelvételeken látható, hogy

a gép valamilyen műszaki problémával is küszködött.

A baleset okát továbbra is vizsgálják. A repülési adatokat és a pilótafülke hangfelvételét tartalmazó feketedobozt hétfőn találták meg a roncsok között. A katmandui francia nagykövetség közölte, hogy a nepáli hatóságok mellett a repülőgép-baleseteket vizsgáló francia hatóság is részt vesz a munkában, a feketedoboz tartalmát így több helyszínen is megvizsgálják.

Nepálban nemcsak az ottani földrajzi viszonyokkal és az infrastruktúrával vannak problémák: az Európai Unió 2013-ban biztonsági előírásokra hivatkozva kitiltotta a területéről a Nepálból induló gépeket. Az ENSZ Nemzetközi Polgári Repülési Szervezete (ICAO) 2017-ben ugyan javulásokról számolt be a nepáli légi közlekedés terén, de az EU továbbra is tartja magát a tíz évvel ezelőtt meghozott rendelkezéséhez.

A Yeti Airways ATR 72-es típusú gépét múlt vasárnap érte a katasztrófa. Már csak másodpercekre volt a földet éréstől, amikor egy szurdokba zuhant. A fővárosból, Katmanduból Pokharába tartó járaton 72 ember tartózkodott, a balesetet senki sem élte túl.

Címlapról ajánljuk
A csillagászat egykor a túlélést biztosította, most a túlélése mellett érvel

A csillagászat egykor a túlélést biztosította, most a túlélése mellett érvel

A csillagászat az őskorban és az ókorban alapvető, a túlélést befolyásoló tényező volt, ma már nehezebben fedezheti fel a hétköznapi ember a szerepét, pedig ott van jó néhány minden nap használt eszközünkben – mondta az InfoRádióban Kereszturi Ákos csillagász, és arról is beszélt, miért fontosak ma is újabb csillagászati kutatások és felfedezések.

Herendi Gábor a Futni mentem sikeréről: hasonlót élek át, mint a Valami Amerika berobbanásakor

A Balázs Béla-díjas filmrendező szerint nem egymás konkurenciája a Futni mentem és a Hogyan tudnék élni nélküled?, inkább az ellenkezőjét tapasztalja, segítik a másikat, hogy még több nézőt csalogassanak be a mozikba. Herendi Gábor az InfoRádióban elmondta: megérte minden perce azoknak a nehézségeknek, amelyek a film előkészítése alatt érték a stábot, mert a visszajelzések nagyon pozitívak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.02.10. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
Dani Rodrik: Hogyan kellene Trump vámfenyegetéseire reagálni?

Dani Rodrik: Hogyan kellene Trump vámfenyegetéseire reagálni?

Azzal, hogy minden igazolható ok nélkül általános vámokkal fenyegette meg Kanadát, Mexikót és Kínát, Donald Trump amerikai elnök azt bizonyította, hogy személye komoly kockázatot jelent mind Amerika, mind annak kereskedelmi partnerei számára. Az fogja azonban végül meghatározni, hogy mekkora kárt szenved majd el a globális gazdaság, hogy a többi ország miként reagál Trump meggondolatlan politikájára. Amerika kereskedelmi partnereinek meg kell őrizniük hidegvérüket, és ellen kell állniuk annak a kísértésnek, hogy tovább fokozzák ezt az őrültséget.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×