Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 28. vasárnap Kamilla
Új és veterán Vespa robogók sorakoznak a Nemzetközi CroVespa találkozón Zágrábban 2019. szeptember 7-én. Az eseményre több mint 300 Vespa robogó tulajdonos érkezett Horvátországból, Szlovéniából, Ausztriából, Németországból, Olaszországból, Magyarországról és Németországból a horvát fővárosba. Az első Vespa 1946 áprilisában gördült ki a Piaggio cég pontederai üzeméből. A könnyű és gyors mozgást biztosító jármű a Vespa (darázs) nevet Enrico Piaggiotól, a cégalapító tulajdonosának fiától kapta, akit az első robogó egy darázsra emlékeztetett.
Nyitókép: MTI/EPA/Antonio Bat

Nemzeti kulturális örökséggé válhat egy legendás jármű

Olaszországban nemzeti kulturális örökséggé nyilvánítanák a Vespa robogót.

A kultikus Vespa robogó nemzeti kulturális örökséggé nyilvánításáról terjesztett be a parlament elé törvényjavaslatot a Lega kormánypárt. A márka ezzel mentesülne az emissziós határértékek miatti regisztrációs korlátozások alól.

Az 1946-ban szabadalmaztatott Vespa Piaggio motorkerékpárt "szimbolikus értékére és kiemelkedő gyártási minőségére, valamint történelmi, művészeti és kulturális értékére való tekintettel nemzeti kulturális örökségként" kell elismerni - fogalmaz a Matteo Salvini közlekedési miniszter által támogatott törvénytervezet.

"A Vespa felvétele a nemzeti kulturális jelentőségű járművek listájára, hogy megvédjük mindenféle forgalomkorlátozástól, olyan észszerű javaslat, amelyet aktívan támogatunk egy örökség, egy mítosz és egy világszerte ismert és csodált kétkerekű olasz szimbólum védelme érdekében" - hangsúlyozta Salvini a törvényjavaslatot támogató levélben. Hangsúlyozta egyetértését azzal a javaslattal, hogy a Vespa nemzeti örökségként "szabadon közlekedhessen", függetlenül a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos korlátozásoktól.

"Ma a Vespa a világ egyik legismertebb ipari formatervezési terméke, olyannyira, hogy joggal tekintik az olasz formatervezés ikonjának, és a világ legnevesebb modern művészeti, tudományos és technológiai múzeumaiban állítják ki" - írta Salvini.

Az Interbrand globális márkatanácsadó cég a Piaggio csoport eszmei értékét 2022-re 1,079 milliárd euróra tette, ami 19 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az elmúlt 10 évben a Piaggio több mint 1,6 millió Vespa modellt gyártott és adott el világszerte.

A sikertörténet 1946-ban kezdődött a Vespa 98cc sorozatgyártásának elindításával. A kultikus robogót Corradino D'Ascanio olasz mérnök tervezte, aki harci repülőgépek tervezőjeként egy egyszerű, gazdaságos és könnyen kezelhető járművet akart létrehozni. Enrico Piaggio vállalkozó megbízásából aztán egy, a háborúban megrongálódott pontederai gyár területén kezdett tervezni "valami újat".

A Vespa diadalmenete hamarosan megkezdődött a fél világon - egészen Hollywoodig. Az álompár, Gregory Peck és Audrey Hepburn az 1953-as "Római vakáció" című sikerfilmben egy Vespán zötyögött végig Rómán. A jelenet az olasz robogóikon iránt tett "szerelmi vallomásként" vonult be az olaszok kollektív emlékezetébe.

Címlapról ajánljuk
Túlélte az első vihart az örökös válságország

Túlélte az első vihart az örökös válságország

Argentína 2025-ben átfogó gazdaságpolitikai irányváltást hajtott végre: Javier Milei elnök a korábbi államközpontú modellről egy piacalapú rendszerre helyezte át a gazdaság intézményeit. Az intézkedésekkel az elnök a fiskális fegyelem megteremtését, a tartósan magas infláció letörését és a tőke- és árfolyamkorlátok fokozatos feloldását célozta. Ahogy egy ilyen mértékű reform esetén az várható volt, az évet nagy sikerek és kudarcok váltakozása jellemezte, a viszonylagos stabilitást pedig csak az Egyesült Államok politikai és pénzügyi támogatása és Milei október végi választási győzelme hozta el.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×