Infostart.hu
eur:
385.51
usd:
327.95
bux:
109761.83
2025. december 16. kedd Aletta, Etelka
Nyitókép: Pixabay.com

Egyik csapás éri őket a másik után

Nehéz időszakot élnek a közúti fuvarozók, nyakukon ugyanis az Európai Unió által jóváhagyott mobilitási csomag, ami miatt lehetnek vállalatok, amelyek lehúzzák a rolót. Az, hogy szinte az összes turistabusz áll, már csak hab a tortán.

A koronavírus miatti tavaszi drasztikus visszaesésből a nyár derekára részben kilábalt a közúti áruszállítás, noha az autóbuszos személyszállítás továbbra is tragikus veszteséget könyvel el – fogalmazott a Novekedes.hu-nak a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára, aki szerint kormányzati támogatás nélkül ezek a professzionális, és gyakran speciális igényeket kielégítő vállalkozások megszűnhetnek. Mindez komoly károkat okoz majd a teljes nemzetgazdaságnak is, amikor a turizmus – reményeik szerint a 2021-es szezonban – újraindul – fogalmazott Karmos Gábor, kiemelve:

„az autóbuszos személyszállítók azonnali támogatása nem tűr további halasztást!”

Az árufuvarozókra kitérve megjegyezte, ők ugyan átvészelték a tavaszi veszélyhelyzetet, kemény munkával, de folyamatosan biztosították az ellátási lánc működését. A járvány második hullámának bizonytalanságaival és az augusztus végén kihirdetett mobilitási csomaggal a nyakunkon azonban nincs ok túlzott optimizmusra. Mint kifejtette, a csomag uniós szinten kívánja szabályozni a közúti személy- és áruszállító vállalkozások működését, ám annak ellenére hirdették ki, hogy

az elfogadást megelőzően szinte minden közép-kelet európai tagállam élesen bírálta a tartalmát.

Ugyanis a következő másfél évben annak életbe lépő elemei komoly adminisztratív és pénzügyi terhet jelentenek majd a cégeknek.Továbbá versenyelőnyt kapnak az EU-n kívüli fuvarozók, akik már most agresszíven terjeszkednek a gyengén ellenőrzött magyar piacon is.

„Ezt néhány tagország gazdasági lobbiereje kényszerítette ki, amely

nem más, mint szociális köntösbe bújtatott protekcionista intézkedés.

Így igyekeznek kiszorítani a magyar, és más közép-kelet európai vállalkozókat az uniós piacról” – fogalmazott. Álláspontjuk szerint a mobilitási csomag – amelyet több tagállam, köztük Magyarország is tervez megtámadni az Európai Bíróságon – súlyosan sérti a szolgáltatásnyújtás szabadságának uniós jogelvét, de egyes pontjai szembe mennek az EU Zöld Könyvének környezetvédelmi stratégiájával is. Szerinte a jogi eszköz segíthet.

Az MKFE felmérése szerint tagvállalkozásai közel harmad úgy ítéli meg, hogy a szabályozás csak újabb extra költséget jelent majd számukra. Jól szemlélteti a végrehajthatósággal kapcsolatos bizonytalanságokat, hogy a megkérdezettek csaknem 30 százaléka egyelőre nem tudja megítélni, hogy az uniós regula milyen következményekkel jár majd – jegyezte meg Karmos Gábor. A vállalatok 46 százaléka ugyanakkor egyértelmű negatív hatásokkal számol. Sőt, 14 százalék fölötti azoknak a válaszadóknak az aránya, akik

a cégük csődjét sem tartják elképzelhetetlennek a csomag miatt.

Úgy látja, mindez azt eredményezheti, hogy eltűnnek a tagállami fuvarvállalkozások, s a helyükre lépők valóban olyan feltételekkel foglalkoztatják majd a sofőrjeiket, amelyektől a csomag kezdeményezői – „meglehetősen álszent és nem kellően átgondolt módon” – meg kívánják védeni a gépkocsivezetőket. „Bátran kimondhatjuk, hogy a mobilitási csomagnak köszönhetően élet-halál harc kezdődik majd” – tette hozzá.

Címlapról ajánljuk
Mészáros Andor: stabil lesz Andrej Babis kormánya, de baj esetén az ellenzékből is lehetnek támogatói

Mészáros Andor: stabil lesz Andrej Babis kormánya, de baj esetén az ellenzékből is lehetnek támogatói

Olyan komoly a kormánykoalíció többsége, hogy ez stabil kormányzást vetít előre – értékelt az InfoRádió Aréna című műsorában Mészáros Andor, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Történeti Intézetének egyetemi docense. Beszélt arról is, mi adja Andrej Babis politikai varázsát.

Döntött az EU: kiderült, mi lesz a benzines és dízel autókkal 2035 után

Stéphane Séjourné iparpolitikáért felelős uniós biztos hangsúlyozta: az EU klímacéljai változatlanok maradnak. Mint mondta, az Európai Bizottság „pragmatikus, mégis a klímacélokkal összhangban álló megközelítést” választott, amely egyúttal „életmentő” lehet az európai autóipar számára.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.17. szerda, 18:00
Magyarics Tamás
külpolitikai szakértő, az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora
Eldőlt az irány Amerikában

Eldőlt az irány Amerikában

Ázsiában nagy esést láthattunk ma a tőzsdéken, Európában is bizonytalan hangulatban zajlik a kereskedés: elsősorban a védelmi részvényeket ütik a befektetők, miután tegnap lezárult a berlini békecsúcs, mely során Ukrajna, Európa és az Egyesült Államok vezetői, diplomatái tárgyaltak arról, milyen módon lehetne lezárni a 2014 óta tomboló orosz-ukrán háborút. Erre reagálva nagy esésben van A Brent olaj ára, már 2021 eleje óta nem látott szitnen van a jegyzés. Eközben a magyar tőzsde felülteljesít, ráadásul izgalmakból sincs hiány, hiszen nagyot ralizik a 4iG árfolyama miután kiderült, hogy Washingtonban folytat magas szintű tárgyalásokat Jászai Gellért, a 4iG Csoport elnöke. Amerikában kisebb esést jeleznek az indexek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×