Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.1
bux:
0
2025. december 25. csütörtök Eugénia
High angle view of cars shadow on sunny road
Nyitókép: SimonSkafar/Getty Images

Veszélyre figyelmeztetnek: mintha vitorla lenne az autónkon

A karosszériára erősített biciklik vitorlaként viselkednek, és nagy sebességnél bizonytalanná teszik a jármű irányítását.

A tetőcsomagtartók csak deciliterekkel növelik egy autó fogyasztását, de a csomagtartókra szerelt nagy méretű tárgyak már sokkal nagyobb hatást fejtenek ki a légellenállásra és ezáltal a fogyasztásra. A légellenállás azért is fontos, mert jelentősen befolyásolja a járművek mozgását, irányíthatóságát. Az autókra szerelt kerékpárok azonban olyan hatást gyakorolnak a járműre, mint a vitorla. A belekapaszkodó menetszél igyekszik megemelni a járművet, ezzel csökkenti a kerekek tapadását, a leszorítóerőt – írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

A tetőcsomagtartóra rögzített kerékpárok légellenállása lényegesen módosítja a gépkocsi menettulajdonságait, ezért autópályán sem ajánlott a 100-as tempó túllépése. A sebesség visszafogására ösztönöz az is, hogy a fogyasztás akár egyharmaddal nőhet. Akinek nincs tetősín szerelve a családi autójára, és a karosszéria formája megengedi, választhatja a hátsó ferde ajtóra szerelhető konzolt. A légellenállás azonban ennél a megoldásnál a tetőn hordozókhoz képest is nagyobb, a fogyasztás növekedése meghaladja a 40 százalékot. A vonóhorogra erősíthető konzolok a legkedvezőbbek a légellenállás és irányíthatóság szempontjából a három szállítási mód közül. A kerékpárok túlnyomórészt a gépkocsi takarásában utaznak, a fogyasztás növekedése csak öt százalék körüli.

Nem tanácsos ponyvával letakarni hátsó kerékpártartót, ez ugyanis extrém módon növeli a légellenállást, a kerékpártartóra ható erőket, és ronthatják a jármű vezetési jellemzőit. Működésüket egyesek úgy írják le, mint a rakéták fékező ernyőit.

Érdemes figyelembe venni, hogy a vonóhorogra erősített kerékpárok tömege is befolyásolja a járművek súlyeloszlását, és emiatt változhat meg a közúton való viselkedésük. A kerékpár hordozó konzol és két elektromos rásegítésű felnőtt kerékpár súlya kiteszi egy teljes értékű utasét. Csakhogy ez a tömeg nem a hátsó tengely előtt jelentkezik – mint amikor valaki a hátsó ülésen foglal helyet –, hanem a hátsó tengely vonalától akár egy méter távolságra. Ezért is javasolják a szakemberek, hogy a kerékpárokról szállítás során szereljenek le minden felesleges alkatrészt. Különösen a súlyos akkumulátorokat érdemes a jármű belsejébe pakolni.

Címlapról ajánljuk
Szakértő: fegyveres bandák uralják Líbiát és osztozkodnak a mesés energiavagyonon – de mit csináljon Európa?

Szakértő: fegyveres bandák uralják Líbiát és osztozkodnak a mesés energiavagyonon – de mit csináljon Európa?

Moammer el-Kadhafi uralmának 2011-es megdöntése óta polgárháborúról polgárháborúra bukdácsol az észak-afrikai emirátus, a fel-fellángoló konfliktusokba pedig időnként Európa nagyhatalmai is beleállnak, pedig még az Egyesült Államok is tudja: nem jó itt „megégni”. Marsai Viktor, a Migrációkutató Intézet igazgatója beszélt a helyzetről az InfoRádióban, és arról is, mitől is függ, hogy indulnak-e onnan migránsok Európába vagy sem.

Pusztító, ahogy a Temu meghódította a magyar piacot

A magyar e-kereskedelmi forgalom meghatározó szereplőjévé vált a kínai központú Temu, amely a belföldi rendelések tizedét tudhatja magáénak. A platform népszerűségét azonban jelentősen befolyásolhatják az Európai Unió tervezett vámszabályozási módosításai.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×