Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.37
bux:
0
2025. december 26. péntek István
High angle view of cars shadow on sunny road
Nyitókép: SimonSkafar/Getty Images

Veszélyre figyelmeztetnek: mintha vitorla lenne az autónkon

A karosszériára erősített biciklik vitorlaként viselkednek, és nagy sebességnél bizonytalanná teszik a jármű irányítását.

A tetőcsomagtartók csak deciliterekkel növelik egy autó fogyasztását, de a csomagtartókra szerelt nagy méretű tárgyak már sokkal nagyobb hatást fejtenek ki a légellenállásra és ezáltal a fogyasztásra. A légellenállás azért is fontos, mert jelentősen befolyásolja a járművek mozgását, irányíthatóságát. Az autókra szerelt kerékpárok azonban olyan hatást gyakorolnak a járműre, mint a vitorla. A belekapaszkodó menetszél igyekszik megemelni a járművet, ezzel csökkenti a kerekek tapadását, a leszorítóerőt – írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

A tetőcsomagtartóra rögzített kerékpárok légellenállása lényegesen módosítja a gépkocsi menettulajdonságait, ezért autópályán sem ajánlott a 100-as tempó túllépése. A sebesség visszafogására ösztönöz az is, hogy a fogyasztás akár egyharmaddal nőhet. Akinek nincs tetősín szerelve a családi autójára, és a karosszéria formája megengedi, választhatja a hátsó ferde ajtóra szerelhető konzolt. A légellenállás azonban ennél a megoldásnál a tetőn hordozókhoz képest is nagyobb, a fogyasztás növekedése meghaladja a 40 százalékot. A vonóhorogra erősíthető konzolok a legkedvezőbbek a légellenállás és irányíthatóság szempontjából a három szállítási mód közül. A kerékpárok túlnyomórészt a gépkocsi takarásában utaznak, a fogyasztás növekedése csak öt százalék körüli.

Nem tanácsos ponyvával letakarni hátsó kerékpártartót, ez ugyanis extrém módon növeli a légellenállást, a kerékpártartóra ható erőket, és ronthatják a jármű vezetési jellemzőit. Működésüket egyesek úgy írják le, mint a rakéták fékező ernyőit.

Érdemes figyelembe venni, hogy a vonóhorogra erősített kerékpárok tömege is befolyásolja a járművek súlyeloszlását, és emiatt változhat meg a közúton való viselkedésük. A kerékpár hordozó konzol és két elektromos rásegítésű felnőtt kerékpár súlya kiteszi egy teljes értékű utasét. Csakhogy ez a tömeg nem a hátsó tengely előtt jelentkezik – mint amikor valaki a hátsó ülésen foglal helyet –, hanem a hátsó tengely vonalától akár egy méter távolságra. Ezért is javasolják a szakemberek, hogy a kerékpárokról szállítás során szereljenek le minden felesleges alkatrészt. Különösen a súlyos akkumulátorokat érdemes a jármű belsejébe pakolni.

Címlapról ajánljuk
Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

46 százalékkal nőtt a közvetlentőke-befektetések állománya 2023-ról 2024-re Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében – erről beszélt Szigethy-Ambrus Nikoletta, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője az InfoRádióban.
VIDEÓ
Mi köze a Golf-áramlatnak egy ország nemzetbiztonságához? – A homokba dugják a fejüket a döntéshozók

Mi köze a Golf-áramlatnak egy ország nemzetbiztonságához? – A homokba dugják a fejüket a döntéshozók

Éghajlati billenőelemek, billenőpontok, fordulópontok – olyan fogalmak, amelyekkel egyre többször találkozhatunk ismeretterjesztő és tudományos szakcikkekben is, de a politikusok és a döntéshozók figyelmét nemigen kelti fel, hiszen elintézik azzal a profán kiszólással, hogy „köztudott, hogy az időjárás változik”. Pedig a legújabb kutatások azt mutatják, hogy a globális felmelegedés jelenlegi szintje mellett már "lehetséges" kockázatos fordulópontok bekövetkezte, és a párizsi klímamegállapodás 1,5 és 2°C közötti felmelegedési tartományán belül azok "valószínűsíthetővé" válhatnak, megkérdőjelezve azt a korábban elfogadott elképzelést, hogy az éghajlati fordulópontokat alacsony felmelegedés esetén kis valószínűséggel lépjük át. Kétrészes cikksorozatunk első részében ezen fordulópontok bekövetkeztének természeti hatásait mutattuk be, ebben a cikkben pedig a klímaváltozást érdemben kezelő politikai, gazdasági fellépés lehetőségeit vizsgáljuk meg.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×