A tervezet szerint az országos közutak használatáért fizetendő útdíjak beszedésére alkalmas elektronikus díjszedési rendszer (ED-rendszer) és a Nemzeti tengelysúly- és kapcsolódó ellenőrzéseket támogató hálózat (TSM-rendszer) működtetése az állami tulajdonba került vagyonelemek, illetve a TSM-rendszer során beszerzett szoftver- és hardverelemek kezelésére vonatkozna - írja a Portfolio. 2026. október 31-ig a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) lenne a felelős ezek kezeléséért.
A tervezet szerint az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) fejlesztésével kapcsolatos hálózati infrastruktúrát, illetve a HU-GO hardver alapinfrastruktúra és jármű adatgyűjtő modulok feletti tulajdonosi jogokat és kötelezettségeket szintén a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. gyakorolná.
Eszerint az EKÁER által használt, de az ED-rendszerrel közös hálózati kommunikációs elemek, eszközök és terheléselosztó tűzfalak kezelésével a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt-t bíznák meg 2026. október 31-ig. Az EKÁER különálló hálózati elemeit pedig a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) felügyelné ugyaneddig az időpontig.
A tervezet július 11-ig lett társadalmi egyeztetésre bocsátva, és a rendelet a kihirdetés másnapján lépne hatályba. Mint írják, az érintett szerveknek rövid idő alatt kellene alkalmazkodniuk az új szabályozásokhoz, ha a tervezetet elfogadják. A kormány érvelése szerint az intézkedés célja az útdíjrendszerek hatékonyabb és átláthatóbb működtetése, valamint az állami vagyonelemek megfelelő kezelése.