2024. április 26. péntek Ervin

Negyven új fajt fedeztek fel Amazóniában

Mintegy negyven új fajt, köztük egy madarat és egy fán lakó patkányt fedeztek fel kutatók, akik Brazília Amapá államában egy tökéletesen érintetlen területre vezettek expedíciót.

A vadonban végzett munka három tudósnak kis híján az életébe került: egyikük éppen csak megmenekült egy éhes kajmán elől, míg társainak egész éjjel egy fa odvában kellett rejtőzniük egy jaguár elől.

A veszélyek ellenére a tudósok a mennyországban érezték magukat, hiszen az állatok korábban soha nem láttak embert, így nem is féltek tőlük. Az állatok egyszerűen megálltak, és nézték őket, az egyik tapír olyan közel ment, hogy még az orrát is megérinthették.

A tudósok különösen boldogok voltak, hiszen új madár- vagy emlősfajt nagyon ritkán találnak. A felfedezéseket még meg kell erősíteni, de a szakértők biztosak benne, hogy 27 faj mindenképpen újnak számít, és még legalább 13 olyan van, amiről ezt sejtik, de a végső szót csak a részletes vizsgálatok után mondják ki.

Maradt még felfedeznivaló

A madár és a patkány mellett új fajként azonosítottak hét hal-, nyolc béka-, gyík- és kígyó-, két tengeri rák-, valamint nyolc növényfajt. A tengerimalac nagyságú patkány a lombkoronában él, leveleket és gyümölcsöket eszik.

A korábban Amazónia fajokban szegény területének gondolt Amapában a tudósok nem kevesebb, mint 1700 fajt számoltak össze. Valószínűleg még mindig sok felfedeznivaló maradt, az egyik kutató szerint például a jelenleg ismert 40 helyett legalább 100 denevérfaj él a vizsgált régióban.

A brazil hatóságok ezen a héten nyilvánítottak védettnek 5,7 millió hektárt az ország északkeleti részén fekvő Amapá állam területéből.