A kereset szerint, amelyet egy kaliforniai bíróságon nyújtottak be, a Meta tulajdonában álló Facebook és Instagram, továbbá az Alphabet érdekeltségébe tartozó YouTube, valamint a Snapchat és a kínai fejlesztésű TikTok "szándékosan veszi rá és teszi függővé a fiatalokat a közösségi média használatára".
Eric Adams nyilatkozatában úgy fogalmazott: "Betekinthetést nyerhettünk abba, hogy az online világ milyen mértékben képes magával ragadni és függőséget kialakítani, folyamatosan kiszolgáltatva gyermekeinket olyan káros tartalmaknak, amelyek mentális egészségügyi problémáikat csak súlyosbítja."
A közösségi média okozta veszélyekről korábban Tari Annamária pszichoanalitikus is beszélt az InfoRádió Aréna című műsorában. "Nekem az a legnagyobb problémám minden olyan alkalmazással, amelyik kihúz a valóságból, és mutat egy olyan képet, amely nem valós, és utána visszatérve a valóságba negatív érzelmeket lehet átélni, vagy amely alkalmazás azt sugallja, hogy meg lehet úszni a gondolkodást, az erőfeszítést, az akarterő működtetést, hogy felment minket az alól, hogy a megküzdő mechanizmusainkat használni kelljen, az egyszerűen nem valós."
De nem csak a valóságérzékelés tűnik el a virtuális térben, hanem ezzel együtt a magányosság érzése is felerősödhet szerinte.
"Amikor azt látjuk, hogy egy tizenéves legfőbb öröm- és élményszerző terepe az okostelefonja, akkor az azért is problémás, mert egyben azt is mondhatnánk, hogy máshol nem lehet az örömöt elérni? Hol vannak a szülei? Hol vannak a barátai? Hol vannak az élményei?"
Az említett alkalmazások hatása miatt számos iskolai körzetben indítottak pert a gyerekek miatt a vállalatokkal szemben az elmúlt hónapokban, a közösségi médiát felügyelő szabályozó testületek pedig a gyerekek védelme érdekében szigorúbb követelményeket fogalmaztak meg a szolgáltatókkal szemben.
Az Alphabet tagadja az ellene felhozott vádakat.
Múlt hónapban
Mark Zuckerberg, a Meta vezérigazgatója a szenátus előtt kért elnézést az emberektől a közösségi média gyerekekre kifejtett kártékony hatásai miatt.
A Meta egyik szóvivőjének elmondása szerint a vállalat célja, hogy a fiatalok "életkoruknak megfelelő, biztonságos tapasztalatot szerezzenek az online térben", a TikTok pedig közölte: követve az iparági változtatásokat, folytatja a megkezdett munkát a közösség biztonságának fenntartása érdekében.