Az új törvény lehetővé teszi, hogy a magánszemélyek 17 éves koruktól szerezzenek tanulói vezetői engedélyt, az autósiskolai képzés pedig 15 éves és 6 hónapos kortól indul. A fiatal sofőrök 18 éves korukig csak tapasztalt sofőr-mentor felügyelete mellett vezethetnek, szabálytalanság esetén ő kapja a büntetést is – írja a kreszvaltozas.hu.
A 25 km/órát meghaladó végsebességű vagy 25 kg-nál nagyobb tömegű, 14 km/órát meghaladó sebességű elektromos robogók üzemeltetőinek mostantól kötelező biztosítást kell kötniük.
2024. január elsejétől a sofőröknek nem kell mindenkor maguknál tartaniuk a vezetői engedélyt, vagy a jármű forgalmi engedélyét. Az ellenőrzésekhez elegendő egy érvényes személyi igazolvány felmutatása.
A januártól egyes szakaszokon a megengedett sebesség az autópályákon 150 km/órára emelkedik a korábbi 130 km/óráról. A változás csak az erre a sebességre alkalmasnak és biztonságosnak ítélt szakaszokra vonatkozik. A közlekedési tárca tájékoztatása szerint jelenleg három ilyen szakaszt terveznek üzembe helyezni két éven belül.
A legjelentősebb szigorítás a vezetés közbeni telefonálással jár. Jelentősen megemelték a mobileszköz vezetés közbeni használatáért kiszabott bírságot. Az idei évtől 2500-3500 korona (40-55 ezer forint) és 4 büntetőpont jár a kézben tartott mobiltelefon használatáért.
A közlekedési büntetőpontrendszer egyszerűsítése a másik jelentős változás Csehországban. A közlekedési szabálysértéseket és szabálysértéseket nyomon követő pontrendszer öt szintről háromra egyszerűsödött. A közlekedési szabálysértés esetén – súlyosságuk alapján – mostantól kettő, négy vagy hat pontot kapnak. Az enyhébb szabálysértések, például a helytelen parkolás enyhébb büntetést vonnak maguk után, míg a súlyosabb szabálysértések, mint például az ittas vezetés vagy a jelentős sebességtúllépés, nagyobb büntetést von maga után. Ha egy sofőr két súlyos, vagy három közepesen súlyos szabálysértést követ el, a vezetői engedélyét elveszik.