eur:
411.27
usd:
395.06
bux:
0
2024. december 27. péntek János
Kids in front of the school building
Nyitókép: martin-dm/Getty Images

Friss elemzés: drámaian romlott az oktatás színvonala Németországban

A tanárhiány Németországot is sújtja, a Covid-járvány okozta oktatási "megrázkódtatásokat" még mindig nem sikerült teljes mértékben kiheverni. A migrációs hátterű tanulók jóval nagyobb figyelmet érdemelnek. A pénziány pedig általános probléma.

Egy friss elemzés, amely Szász-Anhalt tartomány központi lapjában, a Volksstimme című lapban jelent meg, nemcsak a tartomány, hanem az egész ország közös iskolai problémáit mutatja be. Már a címében hangsúlyozza, hogy az oktatás színvonala Németországban az elmúlt tíz évben drámaian omlott. A negatív fejlemények mindenekelőtt az iskolák minőségére, az integrációra, továbbá az általános pénzhiányra vonatkoznak.

Az elemzés – amelyet egy az oktatással foglalkozó szociális piackutató intézet (Initiative Neue Soziale Marktwirtschaft (INSM) készített – tartományokra lebontva mutatja be a kialakult helyzetet. A tizenhat tartomány közül Bajorország, Szászország és Türingia rendelkezik a legjobb bizonyítvánnyal, a két utóbbiban azonban a korábbiakhoz képest fokozatosan romlott a helyzet.

A legrosszabb minősítést az önálló tartománynak számító Berlin, valamint Brandenburg és Bréma kapta.

Mindez egyben azt is jelenti, hogy a legnagyobb kihívások e három tartomány előtt állnak.

Szinte valamennyi tartományra jellemző, hogy rendkívül magas az idősebb tanárok aránya, mint ahogy magas az idő lőtt felmondott pedagógusi szerződések száma is. Általános problémának számít az is, hogy a számítástechnikai oktatás színvonala nem megfelelő sem a szakiskolákban, sem a főiskolákban, illetve az egyetemeken.

Az elemzők hangsúlyozták a migrációval kapcsolatos oktatási problémákat is. Az elmúlt években sem az óvodákban, sem az iskolákban nem találtak megfelelő választ arra, hogy a gyermekek, illetve a tanulók jóval heterogénebbé váltak. A probléma része az is, hogy sokan közülük otthon nem németül beszélnek, illetve a "háztartásukban" rendkívül kevés a könyv is. Ennek következménye pedig többek között az, hogy a migrációs hátterű diákok eredményei különösen nagy mértékben romlottak.

Az elemzés szerint az egész napos oktatás minősége romlott, és nincs megfelelő célzott támogatás sem.

Az oktatás-, illetve szociálpolitikával is foglalkozó kölni gazdaságkutató intézet szakértői szerint szükség van az iskolai autonómia növelésére, minden osztályban évenkénti összehasonlító elemzésekre, továbbá célzott támogatásokra is.

Az elemzést készítő intézet ügyvezető igazgatója úgy értékelte, hogy Németország több más terület mellett néhány év óta az oktatáspolitika terén is elmaradt a világ élvonaltól.

"Az oktatáspolitika a kulcsa annak, hogy Németország elindulhasson a felfelé vezető úton, és behozza lemaradását" – fogalmazott az igazgató, aki mind a szövetségi kormányt, mind a tartományokat sürgős cselekvésre szólította fel,

Címlapról ajánljuk
Cserhalmi György: „Nem vagyok hajlandó rosszul lenni!”

Cserhalmi György: „Nem vagyok hajlandó rosszul lenni!”

A magyar színház- és filmművészet megkerülhetetlen alakja, és bár mostanában csak ritkán tűnik fel a vásznon, de mégis jelen van. Azt mondja, akik kíváncsiak rá, megtalálják, de tanítani nem akar, csak beszélgetni. Cserhalmi György szerint egy időtálló alkotás és a szakmai párbeszéd legfőbb építőköve egyaránt a kölcsönös bizalom. Úgy véli, a színművészeknek a színház az anyukájuk, a film pedig a mostoha papájuk, aki „hol kedves, hol nem”.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. december 26. 21:18
×
×
×
×