eur:
408.18
usd:
375.22
bux:
73865.96
2024. október 31. csütörtök Farkas

A közeli jövő közlekedése: elektromos autók Portugália útjain

Három éven belül már elektromos autók száguldozhatnak Portugália útjain. Az ország ugyanis 1300 töltőállomást épít, ahol egyelőre a Renault és Nissan által szállított kocsik akkumulátorait lehet majd újratölteni. A lisszaboni kormány az alternatív és környezetbarát energia egyik központjává akarja tenni az országot.

Az Atlanti-óceán partján újabb lépést tesznek a környezetbarát energiafelhasználás felé és egyúttal csökkentik a környezetszennyezést. Két hónappal azután, hogy üzembe helyezte a világ első "hullám-farmját", amely a tenger hullámaiból állít elő áramot, Portugália szerződést írt alá az elektromos autók elterjesztéséről.

A lisszaboni kabinet azt is vállalta, hogy az állami tulajdonú gépjárműpark egyötöde három éven belül nulla szén-dioxid kibocsátású autó, busz vagy furgon lesz.

A két stratégiai szövetséges autógyártó, a francia Renault és a japán Nissan 2011 elején kezdi szállítani az általa gyártott kocsik elektromos meghajtású modelljeit Portugáliába, amely közben országszerte 1300 töltőállomást állít üzembe. A Renault-Nissan számára ez lesz a főpróba, mivel egy évvel később kezdik majd világszerte árusítani az elektromos kocsikat.

A japán cég portugáliai képviselője azt ígérte, hogy a kocsik ugyanannyiba kerülnek majd, vagy esetleg olcsóbbak is lesznek, mint a fosszilis üzemanyaggal hajtott autók. A járművek kezdeti modelljeivel "egy tankolásból" egyelőre nem lehet majd olyan messze menni, mint egy benzines, vagy egy dízelmeghajtású kocsival: 160 kilométerenként kell majd feltölteni az akkumulátort.

A városi közlekedésben azonban ez kevesebb gondot okoz majd. Ráadásul a városi autóforgalom a gyakori megállás és elindulás miatt jelenleg jóval szennyezőbb, mint az országúti, tehát az elektromos kocsik elterjedésével jelentősen csökkenhet Portugália közút közlekedésből származó CO2-emissziója.

Az elektromos autók vevői 800 eurót leírhatnak majd a jövedelemadójukból, és az elektromos kocsikra átálló cégek is kedvezményekre számíthatnak. Emellett számukra a parkolás is olcsóbb lesz.

Annak ellenére, hogy Portugália az EU egyik szegényebb országa, szerény mértékben növekszik a gazdasága és másokhoz hasonlóan sújtja a hitelválság, a kormány masszív programot indított, hogy 2020-ra áramtermelése 60 százalékát megújuló forrásokból, így szél- nap,- és hullámenergiából fedezze.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Magyarics Tamás: Kamala Harrisnek három „alapvető baja” van az elnökválasztáson
Aréna

Magyarics Tamás: Kamala Harrisnek három „alapvető baja” van az elnökválasztáson

A november 5-i amerikai elnökválasztás esélyeiről, a két jelölt közötti különbségekről, a döntést jelentő pontokról beszélt Magyarics Tamás külpolitikai szakértő, az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora az InfoRádió Aréna című műsorában.

A Hegyvidéken sem lesz ingyenes, máshol fizetőssé válik vagy drágul a parkolás

A XII. kerületben ugyan ősz elején visszavonták a parkolás üzemeltetésére kiírt közbeszerzést, ám a korábbi szerződés közelgő lejártáig valószínűleg sikerül új megállapodást kötni, így a Hegyvidéken még ideiglenesen sem lesz ingyenes a parkolás. A főváros más területein is változnak a parkolási zónák és díjak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×