A közlemény szerint többszöri helyszíni ellenőrzést is magába foglaló korlátozott terjedelmű és mélységű, átfogó vizsgálatot folytatott le az Interactive Brokers Central Europe Zrt.-nél az MNB, a 2020. december 12-től az ellenőrzés lezárásáig terjedő időszakot áttekintve.
A vizsgálat során az MNB megállapította, hogy panaszkezelési gyakorlata során a társaság az ügyfelek írábeli panaszaira adott indokolással ellátott válaszát számos esetben a jogszabályi határidőn túl küldte meg. A társaság továbbá nem felügyelt hatékonyan több, általa kiszervezett funkciót, és nem minden munkakör esetében határozta meg a betöltésükhöz szükséges informatikai ismereteket.
Az MNB hiányosságokat állapított meg a társaság IT-szabályzatai, az azok felülvizsgálatára irányuló szabályzati előírások betartása kapcsán is – írták.
Az MNB szerint a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás megelőzése (AML) kapcsán a társaság nem minden esetben alkalmazta megfelelően az egyszerűsített ügyfél-átvilágítási szabályokat. Emellett a társaság nem rendelkezett a más szolgáltató által elvégzett ügyfél-átvilágítási intézkedések eredményeinek elfogadására vonatkozó belső eljárásrenddel sem.
A feltárt hiányosságok miatt az MNB 60-180 napos határidővel kötelezte a társaságot a vonatkozó jogszabályi előírások betartására és az egyes jogsértések kijavítására, továbbá
11,3 millió forint felügyeleti, illetve 7,7 millió forint pénzmosási felügyeleti bírságot szabott ki.
A bírság kapcsán súlyosító körülménynek minősült a társaság jelentős piaci súlya, egyes hiányosságok rendszerszintű volta, jelentős kockázati besorolása, illetve a panaszkezelés sorozatos, többszöri problémái. Enyhítő körülménynek számított ugyanakkor a Interactive Brokers Central Europe Zrt. vizsgálat során tanúsított együttműködő magatartása, illetve, hogy az már az eljárás alatt számos problémát érdemben orvosolt – áll a közleményben.