Több tízmilliárd forintos áfabevételtől esik el a kormány a Magyarországra importált autók forgalomba hozatala kapcsán, a vásárlóknak ugyanis az áfát nem, csak a regisztrációs adót kell megfizetniük - mondta az InfoRádióban Gablini Gábor, a Magyar Gépjármű Kereskedők Országos Szövetségének elnöke.
De nem ez az egyetlen anomália az autók adásvétele kapcsán - mutatott rá a márkakereskedő, hozzátéve: kizárólag a meglévő szabályok alkalmazásával betiltható lenne az is, hogy egy Magyarországon élő autótulajdonos külföldi rendszámú járművet használjon, azaz ne itthon fizesse meg az egyes adókat vagy illetékeket.
Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke arra mutatott rá: tévhit, hogy aki évente több mint 180 napot egy másik országban tartózkodik, használhat ott kiadott rendszámú autót. Az Európai Bíróság az ilyen esetek tisztázásakor azt vizsgálja, hogy a járműtulajdonos életközössége hova kötődik, azaz hol él a családja, hova járnak iskolába a gyermekei, hol dolgozik a felesége.
Hozzátette: Magyarországon csak azért lehetséges például szlovák rendszámú autóval közlekedni az itt élőknek, mert az állam nem tartja be a vonatkozó szabályokat.
A két autókereskedő szintén visszásnak tartja, hogy Magyarországon kizárólag a papírok felmutatásával átírható egy autó, anélkül, hogy a hatóságok magát a járművet látnák. Szerintük a regisztrált műszaki vizsgáztatási helyeken eredetiségvizsgálatot is végezni kellene, így megakadályozhatók lennének az átverések és a feketegazdaság is visszaszorítható lenne.
Ezzel kizárhatók lennének olyan esetek, amikor például légzsák nélküli vagy két darabból eladott autót adnának el.
Hanganyag: Exterde Tibor