Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.1
bux:
0
2025. december 25. csütörtök Eugénia
European Quarter, traffic in Rue (street) de la Loi
Nyitókép: Atlantide Phototravel/Getty Images

Ha ilyen színű autója van, akkor valószínűleg balesete lesz - meghökkentő dolgot mutat a statisztika

A fehér és a sárga járművek kitűnnek a környezetükből, így a gyalogosok és más sofőrök könnyebben észreveszik azokat. A szürke vagy fekete járműveket viszont egy esős, borús napon jóval nehezebb észlelni.

Az emberek többsége úgy gondolja, egy karambol balszerencse kérdése, egy friss kutatás szerint azonban ez tévhit. A carVertical autóipari adatszolgáltató cég felmérése kimutatta, hogy bizonyos színű járművekkel nagyobb valószínűséggel történnek közlekedési balesetek, mint másokkal. Az autó színének megválasztása és a vezetési szokások közötti összefüggést vizsgálva kiderült, mely autószínek a legbiztonságosabbak.

A kutatás szerint az autók színének kiválasztását a következő tényezők befolyásolják leginkább:

  • a személyes ízlés,
  • a kínálat,
  • az ár
  • és a piaci trendek.

A legtöbb sofőr azonban a semleges színeket – például a szürkét – részesíti előnyben, ezek ugyanis kevésbé veszítenek az értékükből, mint az élénk színűek.

Az utakon közlekedő járművek közül a barna színűek sérülnek leggyakrabban (51 százalék),

és a barna autót választók a megbízhatóságot, a luxust, valamint a kényelmet részesítik előnyben, a színválasztás nem védi meg őket a balesetektől.

A sárga autót vezető gépkocsi-tulajdonosok szeretnek a figyelem középpontjában lenni. Többségük energikusan vezet, és előfordul, hogy túlságosan is rálépnek a gázpedálra. A sárga járművek 50,6 százalékánál tárható fel kárelőzmény. Szorosan mögöttük következnek a piros autók 49,8 százalékos aránnyal.

A sportautóknál kedvelt szín a sárga és piros, ami arra utalhat, hogy a tulajdonosaik szeretik a sebességet, a kockázatot.

„Az autók színe és a korábbi sérülési arány vagy az átlagos motorteljesítmény között nincs közvetlen összefüggés. Feltételezhetjük tehát, azok a sofőrök, akik szeretnének kitűnni a tömegből, gyakran választják azokat a színeket, amelyeknek a feljegyzett baleseti aránya a legmagasabb. Előfordulhat, hogy valamivel több kockázatot vállalnak a mindennapi közlekedésben” – magyarázza Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője.

Bár a sárga autók feltűnő színük miatt jobban észrevehetők, a kutatás azt mutatja, hogy ezek a járművek mégis magasabb baleseti aránnyal rendelkeznek. Fotó: Carvertical
Bár a sárga autók feltűnő színük miatt jobban észrevehetők, a kutatás azt mutatja, hogy ezek a járművek mégis magasabb baleseti aránnyal rendelkeznek. Fotó: Carvertical

Az élénk színű autókat vezető sofőröket sokan extravagánsnak tartják. A feltűnő autószínek azonban a közvélemény szerint biztonságosabbak is, mivel ezek a járművek kedvezőtlen időjárás esetén vagy gyenge fényviszonyok között is jobban láthatók.

A fehér vagy sárga autók kitűnnek a környezetükből, így a gyalogosok és más járművezetők könnyebben észreveszik őket. Ezzel ellentétben a szürke vagy fekete járműveket egy esős, borús napon nehezebb észlelni.

A világosabb színű autók éjszaka is jobban láthatók, így a tulajdonosuk nagyobb biztonságban van.

Bár a narancssárga nem tartozik a legelterjedtebb színek közé a használt járműpiacon, autóipari szakértők jó választásnak tartják azok számára, akiknek fontos, hogy a forgalomban jól láthatók legyenek.

A kutatás szerint a legbiztonságosabb színek a szürke (44,7 százalék) és a fehér (44,5 százalék), az ilyen színű autók ugyanis ritkábban karamboloznak.

Bár a baleseti statisztikák számos tényezőtől, például az útviszonyoktól és a forgalom erősségétől is függnek, bizonyos autószínek szerepet játszhatnak a vezetők biztonságának megőrzésében.

Címlapról ajánljuk
Lefeleződött a kakaó ára, de mikor fogjuk végre mi is érezni?

Lefeleződött a kakaó ára, de mikor fogjuk végre mi is érezni?

2025-ben a kakaó ára ugyan korrigált a korábbi csúcsokhoz képest, de még mindig kétszerese a néhány évvel ezelőtti szintjének. Mivel a gyártók jellemzően 6–12 hónapos beszerzési ciklusokkal dolgoznak, a világpiaci ármérséklődés csak 2026 elején–közepén hathat a beszállítói árakra. Intődy Gábor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének főtitkára az InfoRádióban azt mondta: a csokoládé árában ugyanakkor nem várható jelentős csökkenés, mert a kész termék mindössze 20 százalékát teszi ki a kakaó.
VIDEÓ
Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Néhány esztendeje egy vezető hazai politikus jelentette ki, hogy a vétójog az utolsó védőbástyája az európai sokszínűségnek és szuverenitásnak. Nos, a kormány tagjai – mint a dicső végvári vitézek büszke utódai – az elmúlt időben igencsak sűrűn gyakorolhatták a nemzeti szuverenitás védelmét, mivel jószerint csak azokat az EU-s kezdeményezéseket és indítványokat nem vétóztak meg, amelyek egy csepp áldozatot sem kívántak meg hazánktól. A megvétózott kezdeményezések sorába tartozott az Európai Tanács decemberi ülésének napirendjére tűzött, a Mercosur-országokkal (tagjai Argentína, Brazília, Paraguay és Uruguay, társult tagjai pedig Chile, Kolumbia, Ecuador, Guyana, Peru, Suriname és Bolívia) kötött új védintézkedésekről szóló megállapodás megerősítéséről szóló határozat is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×