eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Nyitókép: Pexels.com

Sokan jelentkeznek óvodapedagógusnak, mégis nagy a hiány belőlük

Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora szerint a diploma megszerzése után többen elhagyják a pályát.

"Nagyon pozitívan értékelem, és különösen büszke vagyok arra, hogy nem kellett ehhez az eredményhez engedni annak a kísértésnek, hogy elengedjük a pontszámokat. Nagyon sok vidéki egyetem azt a stratégiát választotta, hogy kinyitja a kapukat mindenkinek, ami lehet stratégia, de én kényelmesebben érzem magam így" – mondta az InfoRádióban Gloviczki Zoltán, az intézmény rektora.

Az elsőévesek száma 2,5-3-szorosa a tavalyinak, és még a pótfelvételire is várják a jelentkezőket. Az óvodapedagógus és szociálpedagógus szak a legnépszerűbb, most utóbbin van a legnagyobb növekedés: tavalyhoz képest 4-szer annyian jöttek.

Az óvodapedagógus pályán azonban most óriási a hiány, mint minden más pedagógus-munkakörben. De miért?

"Azt kevesebbszer szokták emlegetni, hogy

a 2010-es évek előtt lényegesen kevesebben jelentkeztek pedagógusképzésbe, mint mostanában"

– mondta Gloviczki Zoltán.

A 2010-es évek közepén volt egy emelkedés, most ehhez képest is jó az eredmény. Ennek hátterében a rektor szerint az áll, hogy a bejövő minimumpontszám központi meghatározása, illetve az emelt szintű érettségi kötelezettsége megszűnt az általános felvételi eljárásban, ezért

elsősorban a levelezős hallgatók egy feltorlódott tömege most kerül be az elmúlt két év után.

Remélik, hogy ez a tendencia megmarad a következő években.

Az utóbbi időben az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán a nappali tagozatra jelentkező frissen érettségizők száma is jócskán emelkedett.

Az óvodapedagógus szak egyébként egy évtizede a tíz legnépszerűbb szak között volt, most kiszorult innen, de mindig is nagyon kedvelték.

Az óvodákban és az iskolákban mégis létszámhiány van a pedagógusokból. Ennek oka lehet, hogy miután megszerzik a diplomájukat, nem egy óvodában vagy egy általános iskolában helyezkednek el. Gloviczki Zoltán szerint ez inkább a tanárképzésre jellemző, ahol a lemorzsolódás magas, és a pályán maradás kritikusan alacsony.

Az óvó- és tanítóképzésben valóban nagyon alacsony a lemorzsolódás: az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán például szinte 100 százalékos a pályán maradás. Itt az igazi magyarázat az óriási generációs szakadék, mert

az átlag életkor 50 év fölött van a pályán,

és ezt szinte képtelenség még ilyen ütemben is pótolni.

Aki ma óvodapedagógusnak és általános iskolai tanítónak akar tanulni, annak a legnagyobb motivációja az elhivatottság, illetve a pálya ígéretessége és jövője. "Annyi beszélünk már munkaerőpiac változásairól, a mesterséges intelligenciáról. Talán bagatell szempontnak tűnik, de ezek olyan pályák, amelyek biztosan szükségesek. Ez fontos, mindig is az volt. Amíg emberi civilizáció van, addig ez egy bemérhető, megítélhető és megtartó pálya lehet" – mondta Gloviczki Zoltán.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

„Curiosity killed the cat”, avagy a Kíváncsiság ölte meg a macskát – tartja az angol mondás. Amikor a karácsonyfáról és macskákról van szó, persze nem kell ilyen drámai kimenetelre számítani, de néhány óvintézkedés segíthet elkerülni, hogy ledőljön a fa.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×