Infostart.hu
eur:
383.36
usd:
329.03
bux:
108077.32
2025. december 8. hétfő Mária
Autósok hajtanak fel a Tihanyba induló kompra a szántódi révnél 2017. február 27-én. A mai naptól újra indult a kompközlekedés, amely a Balatonon kialakult vastag jég miatt szünetelt január eleje óta.
Nyitókép: Varga György

Híd is futhatna a Balaton fölött

A tó és az idegenforgalom fejlesztését sok érdekesség jellemezte.

A Balatoni Egyletet 1882-ben alapították Balatonfüreden, azzal a céllal, hogy a Balaton-kultuszt ápolják és fejlesszék. A vezetője Óvári Ferenc ügyvéd, Veszprém megyei országgyűlési képviselő volt. Az ebből kialakuló Balatoni Szövetség 1904-ben jött létre Siófokon – írta történelmi visszatekintésében a Zaol.hu.

Az idegenforgalom fejlesztésének ötlete az 1910-es években kapott nagyobb lendületet. Ekkor a Balatoni Szövetség felállított egy ötfős bizottságot, hogy dolgozzon ki tervet a balatoni idegenforgalom fejlesztésére, addig ugyanis kevés külföldi nyaralt itt. Reklámkampányt terveztek útikalauzzal.

A századfordulón a népszerűbb a déli oldal volt,

mert parti homokos strandjaival és sekély vizével fürdőzésre kitűnően alkalmasnak bizonyult, szemben az északi rész nádassal és zsombékkal borított, gyorsan mélyülő, vadregényes partjaival. Látogatottságával kiemelkedett Siófok, ahova vasúttal a fővárosból könnyen el lehetett jutni.

A fejlődés annyira lendületes volt, hogy a Balatoni Szövetség 1912-ben nagyszabászú tervvel állt elő: felvetette, hogy épüljön híd Tihany és Szántód között. Ez végül pénzhiány miatt gyorsan le is került a napirendről. A korabeli kormányzat ezzel szemben korszerű vaskomp üzembe állítását és a kikötők fejlesztését tervezte, hogy azok fogadni tudják a nagyobb testű kompot, illetve más hajókat is.

Az 1920-as évek új fejlesztési tervek és koncepció került terítékre, a külföldi turisták helyett a magyar középosztályt, főként a tisztviselői osztályt szerették volna a balatoni turizmus célpontjává tenni.

Ekkor fogalmazódott meg, hogy épüljön műút a tó körül, valamint a vasútvonal is legyen teljes.

A Tihany–Szántód kompközlekedés modernizálása, valamint a kikötők fejlesztése és újak megnyitása is az elképzelések között szerepelt.

A balatoni idegenforgalom fejlesztésének történetében mérföldkőnek számít a Magyar Királyi Balatoni Intézőbizottság felállítása 1928-ban, amely a népszerűsítésért is sokat tett. Ez is kellett ahhoz, hogy az 1930-as évekre a Balaton igazi magyar üdülőparadicsommá vált: a látogatottság soha nem látott méreteket öltött.

Címlapról ajánljuk
Bódis László: hazatérő és „rising star” tudósok, külföldi „nagy nevek” köré épül az új magyar tudásközpont-hálózat

Bódis László: hazatérő és „rising star” tudósok, külföldi „nagy nevek” köré épül az új magyar tudásközpont-hálózat

A kutató az első, köré kell felépíteni azt a környezetet, ami vonzza a tehetségeket egy tudásközpontban – erről beszélt az InfoRádió Aréna című műsorában Bódis László, a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója. Világhírű és Nobel-díjas tudósok, illetve feltörekvő tehetségek köré, hosszú távú állami támogatással és nemzetközi együttműködéssel épülnek új központok.

Hack Péter az államfő akadályoztatásáról: a módosítással joghézagot orvosolnának, de komoly viták várhatók

Az Alaptörvény szerint a köztársasági elnök átmeneti akadályoztatását az államfő, a kormány vagy bármely országgyűlési képviselő kezdeményezésére az Országgyűlés állapíthatja meg egyszerű többséggel. A mostani javaslat alapján az Alkotmánybíróság nélkül nem lehetne így határozni. Hack Péter az InfoRádióban azt mondta, a javaslatban megfogalmazott megoldáshoz nem társul probléma, a vitákat az eltérő jogi megítélések erősíthetik fel.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×